Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:Är det utbudet man är orolig för då? Alltså som det är idag förstår jag helt den känslan, men det kommer nog rätt snart bli förändring på det. Nästan alla tillverkare satsar ju på att få ut elbilar som modeller i sina sortiment.
Att det kommer flera bilar med både bra lastutrymme samt dragkrok som inte kostar en miljon är ju ingen högoddsare. Klart det kommer..

Eller är det motorvrål folk så gärna vill ha? Det känns lite nischat.. Alltså att det kanske är fler på ett sånt här forum då som vill att bilen ska låta o vibrera än vad gemene man har för krav...
Du kan vara lungn, din elbil kommer få ett simulerat motorljud, och det går INTE att stänga av.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Leopold skrev: mån 29 apr 2019, 20:57 En rätt viktig sak man kan hålla som en "base line" när man pratar om alla dessa fantastiskt visionära scenarios som skulle kunna drabba oss och våra barn i en relativt nära framtid:

- vad var den första känslan ni hade när ni fixade körkortet?

För mig så var det att jag helt plötsligt hade möjligheten att åka precis vart som helst, när som helst helt oberoende av andra. En frihetskänsla som jag tyvärr inte ser ett spår av i de "visionära" prospekten som marknadsförs idag och de blir därmed extremt ointressanta inte bara för mig själv antar jag.

Som sagt, vill jag åka taxi så gör jag det redan idag och sedan väldigt många decennier. Där möjligheterna finns så kan jag tycka buss/tåg/flyg är bättre. Ser tyvärr ingen som helst vinst med självkörande fordon vad gäller privatbilism.
Jag tror att många unga idag inte ser på körkortet på det viset.
Världen har ju liksom krympt enormt mycket pga Internets intåg, samt alla utlandssemestrar som i stort sett varenda barnfamilj idag har råd med och genomför minst årligen. Det man med lätthet når med bil är liksom inte lika spännande för dagens unga som det var för en själv när man var 18 och stod där med nytagen lapp!

Många unga man pratar med idag ser bara bilen som någon nödvändigt ont, om man ens skaffar någon bil..

Så jag tror inte att vi som är biltokigare än genomsnittet är vidare värst att basera framtidens händelser på.
”Andelen som har körkort varierar stort mellan olika delar av landet. Storstadsområdena, och speciellt Stockholm, utmärker sig genom att lägst andel av 20-åringarna har körkort.
Minst vanligt är det med körkort i Sundbyberg, Stockholm och Solna där mellan 30 och 33 procent har körkort.”

Ja, ungdomar i storstad bryr sig inte så mycket om körkort längre. Det innebär inte nödvändigtvis att de kommer nöja sig med buss utan det är rätt många som kan vara intresserade av självkörning.
Ja jag skulle då gärna, precis som VolvoB20 var inne på, slippa köra hem feån exvis Ullared. Därmed inte sagt att man inte kan eller vill köra i andra situationer.

Tror inte valet självkörande bil kontra icke självkörande kommer vara ett digitalt val vid nybeställning av bil, utan det blir mer som en farthållare är idag, något som man själv kan slå av och på när man så vill.

Man behöver alltså inte, som motortokig, vara orolig för att nån ska tvinga en att "sitta bredvid" om man inte vill..
Det är vad jag tror kommer ske..
Variosboy skrev:Ja jag skulle då gärna, precis som VolvoB20 var inne på, slippa köra hem feån exvis Ullared. Därmed inte sagt att man inte kan eller vill köra i andra situationer.

Tror inte valet självkörande bil kontra icke självkörande kommer vara ett digitalt val vid nybeställning av bil, utan det blir mer som en farthållare är idag, något som man själv kan slå av och på när man så vill.

Man behöver alltså inte, som motortokig, vara orolig för att nån ska tvinga en att "sitta bredvid" om man inte vill..
Det är vad jag tror kommer ske..
Jag hoppas ni har rätt! Jag gillar att köra bil generellt men visst det finns väl lägen där jag skulle kunna anförtro uppgiften till ett autonomt system som jag bedömer som tillräckligt klyftigt för att klara sig utan min inblandning. Monotont körande under enkla förhållanden typ gles motorväg eller lusa fram i köer på Essingeleden ska nog systemen klara utan problem.

Vänder mig mot idén att ett mänsklig förare ska sitta på standby och kunna gripa in när det blir för besvärligt... där har man knappast en chans eftersom man inte är mentalt med i hur trafiksituationen utvecklades, sker ju på sekunder. Så detta mellanläge ser jag som uteslutet - antingen kör du själv eller så ska den som du delegerar körandet till vara kompetent nog att klara uppgiften.

Noterar att detta är litet av ett sidospår eftersom tråden skulle handla om elbilar men det är ju litet associerat dessa ämnen.
Detta sidospår är kanske ett tecken på att ämnet är uttömt och vi har konstaterat att det finns de som är för och det finns de som är emot, och för sakens skull ska vi inte glömma de som säger kanske =). Jag håller med om att många ungdomar i storstäder inte ser behovet, sen har viväl hört en del fall där man vid framförande av ett fordon inte anser sig behöva ett körkort detta är
tyvärr nog inte helt helt ovanligt.

Dock så finns det en ganska stor yta av Sverige där kollektivtrafiken inte existerar och där är bilen och körkortet mer eller mindre ett måste för att kunna bo och leva.
Fjonsson skrev: tis 30 apr 2019, 21:26 Alla ungdomar ser inte behovet av ett körkort tills dom växer upp, bildar familj och flyttar ur stadskärnan.
Eller pappa o mamma slutar skjutsa överallt.
Gällande Ullared vill jag helst inte ens köra dit.. Oavsett självkörande bil eller inte.

Med självkörande bilar kan kollektivtrafiken kanske bli bättre också. Då kan mindre självkörande bussar trafikera områden där det förut inte fanns underlag nog att köra så ofta p.g.a kostnad kontra inkomst.

Jag hoppas också på att kunna ha lite bättre möjligheter för jobb i bilen när man kör lite längre. Tror att självkörning utan övervakning på motorväg kommer kunna komma rätt snart, men att vi får vänta lite längre på stadskörning.
  • 1
  • 63
  • 64
  • 65
  • 66
  • 67
  • 445

Jag tänkte byta ut tänddelar på mi[…]

Det blev en snabb vända i tvätthallen. B[…]

Här är, långt om länge, bilde[…]

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]