Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stevvee
CETT skrev:
lv455 skrev:Navigatorn + hybridläga (eller individuell (hybrid + eco-klimat) är betydligt mer effektivt än att bara köra på Pure vid långfärd. För att få ner förbrukningen vill du spara dina el-mil till de absolut långsammaste passagerna på resan vilket navigatorn hjälper till med.

Att köra på Pure vid långfärd innebär bara att du kör slut på batteriet och därefter är hänvisad till dina regenererade kWh.
Är det verkligen så att navigatorn är med och planerar var det är gynnsamt att köra på el? Vet du det eller är det bara din egen upplevelse? Det står inget om det i manualen när jag letar.
Äsch jag letade direkt
IMG_6082.jpg
IMG_6082.jpg (149.08 KiB) Visad 1502 gånger
IMG_6083.jpg
IMG_6083.jpg (116.49 KiB) Visad 1502 gånger
av CETT
Jaha, där ser man. Det ska jag prova. Det var inte precis lätt att hitta i manualen tycker jag. Men tack för hjälpen. :-)
av lv455
Jag har iofs inte provat att köra utan men jag har ju tidigare läst att många blockerar batteriet, något jag knappt gjort alls och ändå haft kräm kvar att parkera bilen på el vid destinationen. Så det verkar fungera riktigt bra.

En sak jag har börjat fundera på är om det kanske ibland kan löna sig att ladda batteriet medelst bensinmotor vid motorvägskörning för att kunna köra mer på eldrift vid för bensinmotorn ogynnsamma tillfällen. Någon som labbat med detta?

Edit:
På Swedespeed har man klurat lite på detta: https://forums.swedespeed.com/showthrea ... le-Driving

CETT skrev: tor 25 apr 2019, 19:31 Jaha, där ser man. Det ska jag prova. Det var inte precis lätt att hitta i manualen tycker jag. Men tack för hjälpen. :-)
Användarvisningsbild
av FSandstrom
Körde sälen - Stockholm (42-ish mil) på 0.61, hyfsat ok när man ändå körde om rätt många bilar, även om jag inte kör så mycket för fort. Försöker använda elmotorn på lägre hastigheter vilket var lättare på d6an när knappen satt längre ner.

Man har ju rätt mycket förluster i systemet när man laddar från bensinmotorn så bra mycket bättre att spara elen än att ladda med generatorn. Kan säkert finnas tillfällen då man skulle tjäna på det men då har man nog planerat dåligt

Skickat från min G8341 via Tapatalk

av stevvee
CETT skrev:Nu har jag provat men känner man vägen väl är det nog effektivare att optimera själv?
Absolut. Men ett jäkla trycka de på hold isåfall.
Jag brukar kombinera
av Keios
410 mil på mätaren. Snittförbrukning på 0,74l, snitthastighet på 83km/h. Mycket motorväg o landsväg. Som bäst kommit ner i 5,2l Värmland-Östergötland på 29 mil med snitthastighet på 80km/h. Laddar alltid vid möjlighet.
av Teåttan
Ny medlem här och det detta har ju diskuterats flitigt i detta och flera andra forum men tänkte ändå be om lite tankar från övriga i expertpanelen.

Ny S60 T8 År. 2021 ( levererad Okt 2020 ).

Informationen i bilen om förbrukning brukar ligga ganska stadigt på 6.7 l / 100 km och 6.8 l / 100 km med CHARGE aktiverad, detta är vid motor/landsvägskörning vid senaste test under resa på totalt ca. 460 km varav första hälften med CHARGE andra hälften utan CHARGE. Kan det verkligen stämma att den drar 1 cl extra per mil med CHARGE. Låter lite.

Det som förbryllar mig är att kollar jag förbrukningen i volvo on call appen för samma resa säger den 7.3 l / 100 km med CHARGE. Distans körd då var 235 km. Efter stoppet fortsatte resan utan CHARGE och appen säger 5.8 l / 100 km under sträckan 221 km.

Finns någon vettig förklaring på detta att Appen visar annan info än bilens info och vilken ska man gå på?
av Vardelos
Jag pepprar den där jäkla HOLD vartenda resa, örjar bli jobbigt att köra snålt. Jag tycker volvo borde fixa så man kan sätta växelspakens vänster-höger klick till sådana funktioner. För den växlar ju bara i B läge.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Bilen är körd 20 000 mil. Vad säge[…]

Startar ej

Det handlar inte om att bromspedalen blir stum eft[…]

Idag var tanken att byta olja i bilen vilket i[…]

Bilen har obd uttag men med med ett konstigt obd u[…]