Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvomannen2
Tjena! Skulle besikta bilen en (Volvo s60 2.5t från 03) häromdagen och fick en 2:a för att jag saknade strålkastar rengöring, vilket man tydligen måste ha med xeonljus! Besiktningsmannen sa att både spolarpumparna fram var borttagna på bilen, jag har dock för mig att min bil bara har torkarblad! Inte högtrycks spolning, torkarbladen ör bortdragna på bilen, (gjort av förra ägaren) jag är så trött på att lägga pengar på bilen! vill gärna komma undan så billigt som möjligt, några tips?
av Volvomannen2
Xenonen är orginal. torkar bladen är bortklippta, tror inte bilen ska ha högtryckspolning på strålkastarna, tror bara det fanns torkare. Är så kluven för besiktningsmannen sa att d ska finnas slangar under med jag ser ej dom samt att d finns inga munstycken elr liknade upp mot själva strålkastaren där vattnet skulle kunna spolas! Har sett hur det ser ut på vissa v70:s och dom har ju bara 2 munstycken riktade mot varje lykta! Sen om man kolla på min ska d bara finnas torkarblad!
Användarvisningsbild
av Perra83
Högtrycksspolningen kom väl till facelift 2005 när torkarna försvann och lyktglasen blev plast.

Fel på bilen borde ha upptäcks redan vid köpet. Man måste undersöka det man köper. Bortplockade torkararmar syns ju tydligt. Men nu är det som det är tyvärr.
Har du en bil med originalmonterad Xenon med torkararm och spolning ska de fungera. En bil med Xenon med endast högtryckspolning ska även det fungera. Bilarna är entypgodkända och är de ombyggda så faller de utanför ramen vid nybilsleverans.
Har det ändrats så rätta mig gärna. Bra att veta.
Min S80 -05 har bägge dela, torkare och vanlig spolning och XC90 -04 endast högtyckspolning.
Bägge har Xenon.

Trevlig Valborg
Lennart
Användarvisningsbild
av SBergdahl
valln skrev: tis 30 apr 2019, 14:09 Eller så hade de som satt där kärvat ihop och de togs bort...
Fast låter man dem sitta kvar utan att de funkar kommer man ganska sannolikt undan med det. Saknas det syns det men torkarna testar de först ute om alls.
Användarvisningsbild
av fjohan82
SBergdahl skrev: tis 30 apr 2019, 21:14
valln skrev: tis 30 apr 2019, 14:09 Eller så hade de som satt där kärvat ihop och de togs bort...
Fast låter man dem sitta kvar utan att de funkar kommer man ganska sannolikt undan med det. Saknas det syns det men torkarna testar de först ute om alls.
Så är det förmodligen.
Jag har haft en S60 (D5 MY03) och en S40 (2,0T Trophy MY04). Båda dessa hade bråkande strålkastartorkare, men jag lät armarna sitta kvar, blev inga nerslag på dem trots att båda bilarna hade xenonlysen.
Stefans 968

Snyggade till i hjulhuset, körde en 2-K bedli[…]

Vakuumslang

Tja, googlat hur mycket som helst för att hit[…]

Jag har inte köpt vare sig skivor eller bel&a[…]

För mindre hund. Hög kvalitet och i nysk[…]