Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dannebasse
Hej alla!

Jag har en V70 2.4T, årsmodell 200105, 26 000 mil.

Den har följande symptom:
-Vid gaspådrag, ryckigt som om gasen tar ibland och ibland inte.
-Vid normal färd, ryckig färd där man svagt känner att gasen tar ojämnt och tidvis släpper.
-När jag forcerar gasen dvs gasar och släpper hastigt, har bilen kort därpå mycket ryck i samband med ett nytt gaspådrag.
-Forcerar jag mycket går en säkring (Trottelmodul) och bilen går in i ett felsäkert läge. Orange motorlampa lyser då. Efter byte av säkring släcks lampan och felmeddelandet i infofönstret (vänster i instrumentpanelen) släcks.
-Får inga felkoder på Trottelmodulen (mekonomen tog detta senast).
-Bilen rycker mindre när den är kall än varm.
-Jämn tomgång utan fiskebåtskänsla
-Startar utan problem (på första försöket)

Vad som är gjort:
-Byte av stift och tändspolar.
-Byte av kamaxelventil (solenoid).
-Service, ny olja
-Check av andra säkringar (än Trottelmodulen), hittade inget annat som var sönder

Tidigare hade jag en tändspole som var på väg att gå sönder, den byttes och beteendet enligt ovan på bilen blev som vanligt igen. Jag trodde att samma sak skulle ske nu men nej. Varför får verkstaden inga felkoder? Ska jag köra den så att felsäkert läge utlöses för att få en felkod (och förhoppningsvis en precis sådan)? Någon med samma upplevelse/erfarenhet?

Tacksam för svar/Dannebasse
av halvgute57
Titta på kablage till alla tändspolarna,nån kan vara skavd,olja i tändstiftsbrunnarna?
Du har säkerligen knas på gassjället (ETM) ska inte skjuta säkringar om man trycker på...
Kolla med någon verkstad som har vida,borde sättas felkoder!

Som jag förstår så tvärdog b[…]

Rotinger bromsskivor (räcker nog med vanliga)[…]

Strålkastarbyte

Hej där. Jag har beskrivit exakt detta i en a[…]

Vad får du för felkoder? Har du provat […]