Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

En fråga: Är det lösa muttrar som man måste hålla i när man sätter i skruvarna för att dra fast eller lossa?
Då kan jag i så fall tala väl om Blindnitmuttrar.
https://www.wurth.se/produkter/fastmate ... tt-huvud3/
Detta är bara ett bildexempel. Det finns en uppsjö av olika modeller, storlekar och material. Och man monterar dom med en popnittång som har en speciell insats. Upp till och med M6 klarar man med handkraft. Större bör man ha ett pneumatiskt eller elektriskt klämverktyg. Har man satt en sådan blindnitmutter på rätt sätt, som inte är speciellt svårt eller märkvärdigt, så behöver man aldrig mer krångla med muttrar som är på baksidan/insidan av något.
En liten varning dock. Biltema säljer en sats med olika blindnitmuttrar, insatser till tången och tången i sig själv. Det är bara det att blindnitmuttrarna är av aluminium. Och det ger ju ingen större garanti om hållfasthet. Kanske klämverktyget är avsett för enbart alunitmuttrar också? Det finns både i vanligt stål och rostfritt så välj det i stället.
Nej, du behöver bara ett verktyg för varje moment. Hylsa för muttrarna (gängade han-delen sitter fast i bilen) och för sexkantskruvarna (gängade hondelen sitter fast i bilen), samt mejsel för torxskruvarna (de gängas i en plastbussning i bensintanken).
Som mitt användarnamn antyder så är jag inte så teknisk när det kommer till bilar :-)

Här i tråden visas två olika sätt att frilägga gastankarna – uppifrån och underifrån. Jag förmodar att det räcker att frilägga från ena hållet? Är valet av "ingång" beroende av vilken årsmodell etc. man har?

Vi har en V70, fordonsår 2006 (Volvo J, variant JV32). Ska vi då frilägga uppifrån eller nedifrån?

(Kan tillägga att vi trots de fina beskrivningarna här troligtvis kommer att lämna in på verkstad för att frilägga. Vi har en bra verkstad nära oss som jag litar på fullt ut. De har dock inte frilagt gastankar förut, så jag tänker att det underlättar om jag kan säga varifrån de lämpligen demonterar.

Tillggsfråga: funkar det att "köra omkring" med frilagda tankar? Tänker t.ex. om det blir några dagar emellan det att vi får tid på verkstaden respektive besiktningen.
Jag använde mig utan tipsen och guiden som visades här i tråden. Åkte in med bilen på en OKQ8 mack gör det själv och hissade upp bilen. Totalt tog ca 1 h då nästan alla skruvar satt som berget och jag fick smörja och vänta och trixa för att få de att släppa. En skruv släppte in så fick "hamra" runt plasten för att den skulle släppa. Skruven blev kvar men hålet i plasten blev större så brickan kom genom. Dagen efter besiktigade jag och samma dag satte jag på skyddet. Som tur var det sol och fint väder. Detta året lär det gå betydligt fortare då man vet vilka skruvar och hur det sitter.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Hej nej den ger ingen felkod.

Brainys V60

Sammanfattningen är att Volvo nekar ansvar ti[…]

Jag äger en Volvo V60 av årsmodell 2020[…]

Förstår dig. Helt outstanding bil, de[…]