Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vilja
Hej alla.
Skulle idag ta fram hästtransporten o kolla allt inför besiktning.enbart höger baklampa på släpet fungerade,allt annat var svart.det märkliga är att vänster baklampa o vänster positionsljus säkringar drar också.har ny kontakt på släpet o kontakten på bilen böts förra året.
Har även kollat att allt är rätt kopplat.
Tar tacksamt emot alla tips så jag kan börja rota i detta.
Hälsningar
Kenneth

Skickat från min moto g(7) play via Tapatalk

av Rådlös
Det är väl bara att skaffa en Ohm-meter eller multimeter (som mäter Ohm) och prova varje krets till jord. På dom som visar 0 Ohm är det kortis och visar dom 200 - 400 Ohm så är dom hela. Visar dom oändligt mycket Ohm så är lampan trasig eller den aktuella kabeln är avsliten. Kan i och för sig vara en glappkontakt också. Kolla skarvar och kopplingsdosor.
Skriv upp mätresultaten för varje stift så du vet vilken krets du skall jobba vidare med.
Tänk på att råttor och möss gärna äter kabelisolering. Kolla upp detta också.

Formel för att räkna ut om ett Ohmtal stämmer med uppmätt värde på den aktuella lampan: R = U-kvadrat/P.
R är motståndet i Ohm, U-kvadrat är det samma som 12 x 12 volt = 144. P är lampans effekt i Watt.
av vilja
Tack för ditt svar.
Får börja med det o se vad resultatet blir.
Tackar

Användarvisningsbild
av jiha1968
Rådlös skrev:Det är väl bara att skaffa en Ohm-meter eller multimeter (som mäter Ohm) och prova varje krets till jord. På dom som visar 0 Ohm är det kortis och visar dom 200 - 400 Ohm så är dom hela. Visar dom oändligt mycket Ohm så är lampan trasig eller den aktuella kabeln är avsliten. Kan i och för sig vara en glappkontakt också. Kolla skarvar och kopplingsdosor.
Skriv upp mätresultaten för varje stift så du vet vilken krets du skall jobba vidare med.
Tänk på att råttor och möss gärna äter kabelisolering. Kolla upp detta också.

Formel för att räkna ut om ett Ohmtal stämmer med uppmätt värde på den aktuella lampan: R = U-kvadrat/P.
R är motståndet i Ohm, U-kvadrat är det samma som 12 x 12 volt = 144. P är lampans effekt i Watt.
Det är tyvärr inte så rätt fram att räkna fram lampans motstånd i kall tilstånd, glödtrådens temperaturkoefficient skapar lite svårigheter... :nerd:
En 21W/12V lampa har ca 0,5 Ohm vid ca 20' Celsius på glödtråden.
och en 5W/12V lampa har ca 2,6 Ohm (20' Celsius = "ingen" spänning tillförd)

Det kommer därför vara svårt att mäta upp kortslutningen i släpets kabel utan att ta bort "alla" lampor. Troligen har släpets kabel en sträck eller klämskada...
Senast redigerad av 1 jiha1968, redigerad totalt 0 gånger.
av vilja
Tack för alla kommentarer.nu har man lite att pyssla med

av vilja
Har kopplat en annan bil till släpet o då fungerar all i belysning så jag började rota i bilen.När jag följer kabelstammen från släpkontakten på bilen in i skuffen och kommer till kontakten som är inkopplad i bilens motsvarande så är det en blå flatstiftskontakt som verkar ha hoppat ur kontakten som kommer från bilen.Det kan väl inte vara rätt?Det finns en motsvarande blå som sitter på kontakten som går till dragkroken.den tillhör samma kabelhärva som är inkopplad till dragkontakten.Kan det vara så att den ska klämmas in i kontaktdonet?
Tacksam alla svar
Användarvisningsbild
av wissel
Är inte så säker på minnet men den blå kabeln brukar väl vara den kabeln som ställer till det med att ge ständig matning från bilen.
På min a husvagnar brukade jag koppla loss denna för att det ställde till det i Husvagnen med felaktig bromslampor osv?
av vilja
Tack för svaret.så det betyder att kontakten från bilen som skall kopplas till kontakt till dragkrokens uttag,den blåa kontakten behöver inte kopplas in?
Hälsningar
Kenneth

Vad får du för felkoder? Har du provat […]

@fjohan82 , Du kör vidare något å[…]

Bensinpriser v2

@Derank , Drivmedel, mjölkpriset samt rä[…]

Standby S09 sirenförstärkare

Baserat på bilden av adapterkabeln för […]