Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag bara säger att jag tror många kommer bli besvikna på hur lite kostnaden för en taxiresa kommer gå ner när chauffören ersätts med avancerad teknik. Många tror ju det ska bli näst intill gratis
Fjonsson skrev:Jag bara säger att jag tror många kommer bli besvikna på hur lite kostnaden för en taxiresa kommer gå ner när chauffören ersätts med avancerad teknik. Många tror ju det ska bli näst intill gratis
Nej men 30-50kr billigare per mil är det lätt att se att det blir. Sen kanske bilarna kommer bli en smula dyrare men det skiljer inte oerhört mycket mellan exempelvis en taxiutrustad V90 och en Tesla Model 3. Blir bilarna helt självkörande (vilket jag delar din syn att det dröjer) kommer mycket av prisskillnaden att försvinna eftersom man inte behöver ratt, pedaler, reglage i bilen osv vilket sparar en del.
Sure. Låt oss vänta och se vad lagstiftningen kommer att kräva i form av systemövervakning och förebyggande underhåll för att låta dom finnas i blandad trafikmiljö.
Jag har sett ett par såna här filmer som visar en framtid med självkörande bilar. Det är alltid lika folktomma städer och få bilar. I verkligheten tänker man väl sig då att många som idag åker kollektivt istället ska efterfråga dessa bilar. Med krav på kort tid mellan beställning och resa behöver många bilar cirkulera runt i stadskärnorna. Man bygger nu bort bilar ur många städer.
Sen borde ju rimligen all spårbunden trafik bli förarlös först? Därefter bussar, sopbilar, varubilar och liknade. Vi kan ju börja där och se hur det går. Varför finns det än idag lokförare?
Fjonsson skrev:Sure. Låt oss vänta och se vad lagstiftningen kommer att kräva i form av systemövervakning och förebyggande underhåll för att låta dom finnas i blandad trafikmiljö.
Jag har sett ett par såna här filmer som visar en framtid med självkörande bilar. Det är alltid lika folktomma städer och få bilar. I verkligheten tänker man väl sig då att många som idag åker kollektivt istället ska efterfråga dessa bilar. Med krav på kort tid mellan beställning och resa behöver många bilar cirkulera runt i stadskärnorna. Man bygger nu bort bilar ur många städer.
Sen borde ju rimligen all spårbunden trafik bli förarlös först? Därefter bussar, sopbilar, varubilar och liknade. Vi kan ju börja där och se hur det går. Varför finns det än idag lokförare?
Håller med om mycket. Känns som ett steg som inte är helt realistiskt att alla som sitter i en buss ska istället åka egen (självkörande)bil.
En rätt viktig sak man kan hålla som en "base line" när man pratar om alla dessa fantastiskt visionära scenarios som skulle kunna drabba oss och våra barn i en relativt nära framtid:

- vad var den första känslan ni hade när ni fixade körkortet?

För mig så var det att jag helt plötsligt hade möjligheten att åka precis vart som helst, när som helst helt oberoende av andra. En frihetskänsla som jag tyvärr inte ser ett spår av i de "visionära" prospekten som marknadsförs idag och de blir därmed extremt ointressanta inte bara för mig själv antar jag.

Som sagt, vill jag åka taxi så gör jag det redan idag och sedan väldigt många decennier. Där möjligheterna finns så kan jag tycka buss/tåg/flyg är bättre. Ser tyvärr ingen som helst vinst med självkörande fordon vad gäller privatbilism.
Fjonsson skrev:Jag tror man behöver äga en bil man gärna kör en omväg med för att förstå att en självkörande autonom bil inte alltid är drömmen.
Huvudet på spiken.

Klart som tusan att om man piskat in alla i bilden av att det enda du är tillåten att köra är extremt trötta tråkiga småbilar med absolut noll körglädje så kan det ju nästan kvitta om man kör själv eller om något konsortium kör din astråkiga bil åt dig, "autonomt".
Leopold skrev: mån 29 apr 2019, 20:57 .Ser tyvärr ingen som helst vinst med självkörande fordon vad gäller privatbilism.
Jodå ... Seriöst.. Nog fan hade det varit grymt så skönt om man kunnat hoppat över till baksätet i Volviokombin och knoppa in medans bilen själv rattar hem på kvällen från Ullared efter en lång och hård dags shopping med mycket trängsel på GKs. Det hade varit guld värt.

Alla körningar är inte i sportbil längs något av alpernas bergspass som man absolut själv vill ratta, det finns många dagliga förflyttningar när bilen kan få köra helt själv. Tex köande på Essigeleden, hur inspirerande är det att ratta själv där.

Däremot tror jag det dröjer längre än vad många hoppas innan det är möjligt. Så länge man själv måste sitta och passa bilen för att den inte ska mangla cyklister som Uber XC90 bilen gjorde är det ju kass, för då kan man ju inte slappna av en sekund.
Vilka är alla dessa "många" som tror det ni radat upp ovan??
Tror ni misstar en liten, men ack så högljudd klick för att vara just "många".

Hör inget som helst av detta bland mina vänner och kollegor..
Variosboy skrev:Vilka är alla dessa "många" som tror det ni radat upp ovan??
Tror ni misstar en liten, men ack så högljudd klick för att vara just "många".

Hör inget som helst av detta bland mina vänner och kollegor..
Vad menar du? I vilket inlägg pratar någon om "många"?
Vad är det du inte hör bland dina vänner och kollegor?
  • 1
  • 62
  • 63
  • 64
  • 65
  • 66
  • 445

Jag tänkte byta ut tänddelar på mi[…]

Det blev en snabb vända i tvätthallen. B[…]

Här är, långt om länge, bilde[…]

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]