Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FB123
kicken skrev: ons 10 apr 2019, 14:57 Okej tack, men hur är det med barnvagn och v90, får dom plast? Tycker det ser rätt så. Stort ut ändå bagaget ( även att bakrutan sluttar?

Och vad säger ni om att köpa en 2016-17 som har gott 10.000mil,är det stor / dyr service vid den milen?

Ang paket så om bilen har Klimatpaket, Teknikpaket Pro och Lounge Pro + 360 + B&W så är den väl rätt så full utr, men det mesta man behöver /vill ha?
Av ren nyfikenhet, vad får du betala för den bilen?

Jag har själv en V90 D5 (Polestar optimerad) med i princip all utrustning som gick att välja för 2,5 år sen. Tekninpaket pro, lounge pro, B&W, panorama, dragkrok, 20 tum m.m. Listpriset på dryga 700tkr. Gått 2700 mil och är i väldigt fint skick.

Blev lite sugen på att byta in den mot en xc90 T8 men blev tveksam då jag (bara) blev erbjuden 370 tkr i inbyte... Borde man inte kunna få ett bättre inbytespris? Eller det kanske är ett rimligt inbytespris.
av cstigson
FB123 skrev:
kicken skrev: ons 10 apr 2019, 14:57 Okej tack, men hur är det med barnvagn och v90, får dom plast? Tycker det ser rätt så. Stort ut ändå bagaget ( även att bakrutan sluttar?

Och vad säger ni om att köpa en 2016-17 som har gott 10.000mil,är det stor / dyr service vid den milen?

Ang paket så om bilen har Klimatpaket, Teknikpaket Pro och Lounge Pro + 360 + B&W så är den väl rätt så full utr, men det mesta man behöver /vill ha?

Jag har själv en V90 D5 (Polestar optimerad) med i princip all utrustning som gick att välja för 2,5 år sen. Tekninpaket pro, lounge pro, B&W, panorama, dragkrok, 20 tum m.m. Listpriset på dryga 700tkr. Gått 2700 mil och är i väldigt fint skick.

Blev lite sugen på att byta in den mot en xc90 T8 men blev tveksam då jag (bara) blev erbjuden 370 tkr i inbyte... Borde man inte kunna få ett bättre inbytespris? Eller det kanske är ett rimligt inbytespris.
Låter inte helt orimligt, värdeförlusten på en ny bil över 3 år brukar vara ca 50% (dyra tillval kan göra att bilen tappar ytterliggare). Om bilen är 2,5år och du blev erbjuden ca 53% av nybilspriset av handlare så kan det nog stämma ganska bra.
Användarvisningsbild
av Himself

Barnvagn med ligg/sittdel utan problem.
Barnvagn med ligg/sittdel + golden retriever på 45 kg inga problem heller. (Mindre glada miner från den bortskämda vovven dock :)).

Har bl.a. Teknikpaket Pro och saknar HUD å 360 kamera på alla andra bilar jag kört under tiden av ägandet. Dessa saker kommer jag inte vilja vara utan i nästa bil. Auto-parken har jag inte använt så mycket, men har garage så behöver inte leta på gator eller så särskilt ofta...
av stevvee
FB123 skrev:

Bytte precis in min med 5k på mätaren och 21” hjul m.m 410 inbyte
av Flajjan
Behoven och plånboken styr.

Jag har haft både V90 CC (T5), XC90 (D4) och nu en V90 (D4 polestar).

XC90
+ enormt bagareutrymme
+ man sitter bra, rakt upp och ner.
+ bra översikt över övrig trafik
+ skön att åka i
+ sköna stolar (tyg)
- skitiga byxor när man går i och ur
- lite bullrigare än V90
- lite yxig och stor när man kör på landsväg och ska svänga lite.

V90
+ tyst (har luftfjädring & isolerglas)
+ okej stolar (ventilerat skinn)
+ går fin fint på motorvägen, kurvor är inga problem
+ skön att åka i
- lite låg att gå i och ur (inga skitiga byxben)
- lite begränsat bagarutrymme (ingen vagn längre)

Båda bilarna är sköna att åka i.

Skall jag summera bilarna så är V90 körmässigt den trevligaste. Nu hade jag inte samma spec på alla bilarna så det kanske blir lite orättvist. Men jag känner mig mest nöjd med V90, nu kommer en tanke som är emot vad jag egentligen tycker och sagt - den nuvarande är mest välspecad, det finns allt utom automatiskt överdragsskydd (skitfunktion för övrigt) och massage i stolarna, men ventilerat skinn och allt annat onödigt som man kan peta i. Om det är därför eller om bilen som sådan är Bra - det får jag återkomma om. Den är skön att köra och åka i.

Mitt tips, hitta en V90 du tycker om för ett vettigt pris och en XC90 för ett vettigt pris som du tycker om och gör jämförelsen vilken gillar du bäst.
Ganska gemytliga problem :)
av kicken
Det lutar åt en xc90, bara hitta rätt bil ( utr) :-)

Ang. Massagestolar, finns dom enbart I ventilerade säten?
Eller finns Massagestolar utan ventilation I typ nappa?

Och vad säger ni om att köpa en begagnad xc90 som gått 10-12.000mil, när är det dags för kamrem och andra dyra servicear?
Luftfjädring kanske kan bli dyr efter så. Många. Mil :-/
kicken skrev: tis 16 apr 2019, 19:08
Ang. Massagestolar, finns dom enbart I ventilerade säten?
Eller finns Massagestolar utan ventilation I typ nappa?
Ja enbart i ventilerade stolarna går det att få massage
av kicken
Tack för alla tips, det blev en xc90 t8 Inscription polestar 2016.
Är nöjd med bilen, har den utr jag vill ha förutom Pilot assist gen 2(130 km/t) jag har Gen 1 den upp till 50 km/t

Jag ringde 2st volvo verkstäder nära mig, ang uppdatering till Pilot assist gen 2, men ingen visste att det gick / fanns.. jag fick ett nr till en som kanske visste, men jag ska ringa honom på måndag.. så jag skulle vilja ha lite tips / bra info inför det samtalet som kanske skulle underlätta , typ Art.nr på uppdatering m.m

Min bil är tillverkad 201512 har Intellisafe Pro, Teknikpaket Pro (Intellisafe Assist 000132 + Intellisafe Surround)
https://www.forumbilder.com/i/r1Ht

Nån som vet/tror det änns går att uppdatera min till gen 2 pilot assist?
Art.nr till uppdatering?

Sen när man ändå ska uppdatera bilen så kan man ju lika gärna köra in intellisafe support upgrade också, det borde väl min bil också kunna få?
https://www.volvocars.com/se/erbjudande ... g-sakerhet enligt denna länk så ska det väl gå?
kanske räcker o vissa denna för volvoteknikers?
https://accessories.volvocars.com/sv-se ... 15720/2017

1000 tack för all tid ni hjälpt mig :)
av Xanthopteryx
https://accessories.volvocars.com/sv-se ... %20Engine)

https://accessories.volvocars.com/sv-se ... %20Engine)

https://accessories.volvocars.com/sv-se ... %20Engine) (har motsvarigheten på vår V90 (ingick) och den är himla trevlig faktiskt. Särskilt vintertid att kunna ha lite komfortvärme i bilen till familjen medan man sticker in och hämtar något paket eller så)

https://accessories.volvocars.com/sv-se ... %20Engine) (skaffade jag också, funkar skitbra tycker jag! Lätt att installera och kostar typ 350 spänn - skall du ändå göra andra saker borde de bjuda på installationen - det är bara två skruvar som skall ur och sedan tillbaka)

… och det mesta av kapitalet bundet i fasta[…]

Men nu fick jag i alla fall några sidor att […]

Motorn tappar kraft och dör.

Ja det är lite konstigt det där med kon[…]

Där är något som är tokeri p&[…]