NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sensonic
Sedan precis innan vintervilan går kylfläkten på pärlan på högvarv (75-85%) hela tiden. Stänger jag av AC på panelen i bilen går den ner och jobbar på sina normala(?) 15%.

Grejen är den att den snurrar alltid fast AC-kompressorn inte jobbar, t ex vid +13 grader utetemp. Ja, AC-går ju lite till/från ändå hela tiden och kanske är det det som är problemet?

Har loggat diverse signaler med VIDA för jag tänkte att här är det någon sensor som havererat a la Boeing men hittar inget vettigt, se bifogad bild.

AC ger kyla också. Någon som har tips på nästa steg i felsökning?
Bilagor
C70 cooling fan VIDA.jpg
C70 cooling fan VIDA.jpg (411.91 KiB) Visad 575 gånger
Hittade texten nedan från Vi bilägare på en S40 och den indikerar ju att trycket i AC-kretsen styr här också. Kompressorn jobbar på av hela tiden och pendlar då mellan 800 kPa och 2000 kPa om jag minns rätt. Tilläggas bör att tidigare gick inte min bil alltid med så högt surrande kylfläkt så något har ju hänt. Är mitt tryck i AC-kretsen normalt?

Från Vi bilägare:
Volvo S40 har en AC-kompressor med variabel slagvolym. Denna typ cyklar mycket mindre (vilket ger färre ryck i bilen när kompressorn slår till och från) än den med fast slagvolym i Volvo S60 som är inkopplad under en större del av tiden, även vid lägre yttertemperaturer. Den kan gå igång beroende på temperatur och luftfuktighet redan från 0°C och högre.
Elkylfläkten styrs av en tryckgivare i köldmediekretsen samt av motortemperaturen och är därför i princip alltid igång när kompressorn är inkopplad och bilen står stilla. Den kan dock vara avstängd vid lite högre hastighet. Detta förklarar varför man upplever att fläkten alltid är igång.
Motorns uppvärmningstid blir inte längre, även om fläkten arbetar, eftersom kylvätskan inte cirkulerar genom kylaren förrän motorns termostat öppnat (fartvinden kyler motorblocket även med fläkten avstängd). Möjligen skulle fläkten förlänga uppvärmningstiden om man varmkör motorn med stilla-
stående bil, vilket inte är att rekommendera. En dieselmotor tar tämligen lång tid att värma upp på tomgång. Är temperaturen över +5°C och tillsatsvärmaren inte startar, blir uppvärmningstiden längre jämfört med en bensinmotor. Tillsatsvärmaren startar vid behov när yttertempen är under +5°C och dess förbrukning syns inte i färddatorn.
Bo Larsen,
Volvo Personbilar Sverige AB
AC nu servad och det var lågt tryck som gav detta, dvs att kylfläkten alltid gick på högvarv. Inte tomt alltså utan bara lägre tryck än det ska vara. Läcksökning (som inte visade något) och sedan påfyllning med ny gas och spårvätska och nu går det igen.
Bromsrör höger fram

Är nipplarna avsedda för enkel eller dub[…]

Värmare XC60 22-

Tycker det funkar bra ändå. Min kollega[…]

Hej Per. Jag har nämligen samma problem nu. […]