Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har just skaffat mig en XC90 med HUD (head up display). Det jag alltid uppskattat med SUVar är att jag med min relativt långa överkropp kan sitta mer upprätt och ändå få en bra överblick ut från bilen - i vanliga fall var jag liksom tvungen att 'ligga' i bilen (tyvärr inte på det trevliga sättet). :crying:

I XC90'n sitter jag superbra - MEN jag ser INGENTING av HUD'en. Om jag däremot glider ner i stolen och just ligger ner så ser jag HUD'en superbra. Jag har försökt ställa in den och flytta displayen högre - men det är något med betraktningsvinkeln som gör att jag inte ser den alls.

Är det någon som har samma problem och en eventuell lösning - eller är det bara jag och min feldimensionerade kropp som har det här problemet? :oops:
linnnet skrev:Japp, och även om jag sätter den högst upp så ser jag den inte som jag sitter. Verkar vara som ett fönster du kan se HUDen i, och i en betraktningsvinkel på säg 40 grader så ser jag den inte alls :crying:
Det sägs att den ändå kan vara rätt irriterade i mörkerkörning?
Jag är 189cm och upplever inga problem med att se HUD. Jag har sänkt HUD genom inställningarna. När jag hämtade ut bilen var den inställd högt och då såg jag ingenting.
linnnet skrev:
HitTheRoadJack skrev: lör 27 apr 2019, 23:34 Det sägs att den ändå kan vara rätt irriterade i mörkerkörning?
:-D Jag får kanske trösta mig med det då :-D
Nej, den är aldrig irriterande, den är alltid ett fantastiskt hjälpmedel både i dagsljus och i mörker. Hoppas du kan justera den rätt. Jag antar att du inte använder polariserande glasögon för då får man den effekt som du beskriver.
Håller med tidigare kommentarer: Du borde kunna se den om du justerar den längre ner. Jag är förvisso bara 186 men det finns mycket justermån i vår V90 på HUD.
Om du trots detta har problem så testa en annan bil av samma modell och se omd et fungerar där så du kan utesluta om det är fel på HUD.
Om det fortsatt är problem ändå så kolla med verkstad om man kan justera den. Alltså, 191 är ju liksom inget extremt.

Men som tidigare nämnts: Polariserande glasögon försämrar HUD MYCKET. Kör jag på högsta ljusstyrka på HUD så ser jag den svagt och lutar jag huvudet några grader åt sidan ser jag den tillräckligt bra så an ändå ha solbrillorna och ha nytta av den.
Jag är känslig för ljus men ställer jag ner ljusstyrkan på HUD så är det inga som helst problem nattetid. Har den i ett läge som funkar bra i de flesta situationer jag kör i nu (där är det mycket upplysta eller delvis upplysta vägar även vintertid) men skall jag köra mer på skogsvägar där det är kolsvart så sänker jag ljuset ytterligare.
Det enda jag saknar är att kunna se framförvarande bils hastighet (likt man ser i klustret) när man har adaptiv farthållare på. Nu när jag får en låsning på bilen framför (syns i HUD) så får jag kika ner i klustret för att bedöma när det är läge för omkörning. Ibland är ju hastigheten på den jag kommer ikapp bara någon km/h lägre och ibland är det 20 km/h lägre vilket gör att man vill om snabbt på en motorväg för att undvika att bilen börjar bromsa in (försöker idka ekokörning så gott det går).
Xanthopteryx skrev:Håller med tidigare kommentarer: Du borde kunna se den om du justerar den längre ner. Jag är förvisso bara 186 men det finns mycket justermån i vår V90 på HUD.
Om du trots detta har problem så testa en annan bil av samma modell och se omd et fungerar där så du kan utesluta om det är fel på HUD.
Om det fortsatt är problem ändå så kolla med verkstad om man kan justera den. Alltså, 191 är ju liksom inget extremt.

Men som tidigare nämnts: Polariserande glasögon försämrar HUD MYCKET. Kör jag på högsta ljusstyrka på HUD så ser jag den svagt och lutar jag huvudet några grader åt sidan ser jag den tillräckligt bra så an ändå ha solbrillorna och ha nytta av den.
Jag är känslig för ljus men ställer jag ner ljusstyrkan på HUD så är det inga som helst problem nattetid. Har den i ett läge som funkar bra i de flesta situationer jag kör i nu (där är det mycket upplysta eller delvis upplysta vägar även vintertid) men skall jag köra mer på skogsvägar där det är kolsvart så sänker jag ljuset ytterligare.
Det enda jag saknar är att kunna se framförvarande bils hastighet (likt man ser i klustret) när man har adaptiv farthållare på. Nu när jag får en låsning på bilen framför (syns i HUD) så får jag kika ner i klustret för att bedöma när det är läge för omkörning. Ibland är ju hastigheten på den jag kommer ikapp bara någon km/h lägre och ibland är det 20 km/h lägre vilket gör att man vill om snabbt på en motorväg för att undvika att bilen börjar bromsa in (försöker idka ekokörning så gott det går).
Det här är nästan läge för en egen tråd, men eftersom jag är riktigt nyfiken på svaret så frågar jag direkt här:
Kan du beskriva mer om hur du använder "klustret" för att se hastigheten på den bil du hinner upp? Har aldrig sett något som jag kunna koppla till den typen av information.
B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]

Tvättat av den för i morgon så ska[…]

244 - Bälte bak

Hej Volvo 244DL, 1976, Nysåld i Schweiz Min[…]