Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det du beskriver är dock bara ett oljebyte. inte spolning.
Vid spolning har du en maskin inkopplad som med tryckstötar rengör växellådan på avlagringar och annat skräp.
Man skall dock alltid fråga sig hur de gör med växellådsfiltret vid denna procedur.

I ditt byte utan "rocket science" ingår inte något byte av växellådsfilter heller. Sköter man motorn på samma sätt så blir inte många så imponerade.

I många växellådor är filtret nu inbyggt i tråget och är ganska dyrt. Så vid en seriös prisjämförelse så bör man i alla fall berätta om priset är med eller utan filtret.
kvillebäck skrev:Det du beskriver är dock bara ett oljebyte. inte spolning.
Vid spolning har du en maskin inkopplad som med tryckstötar rengör växellådan på avlagringar och annat skräp.
Man skall dock alltid fråga sig hur de gör med växellådsfiltret vid denna procedur.

I ditt byte utan "rocket science" ingår inte något byte av växellådsfilter heller. Sköter man motorn på samma sätt så blir inte många så imponerade.

I många växellådor är filtret nu inbyggt i tråget och är ganska dyrt. Så vid en seriös prisjämförelse så bör man i alla fall berätta om priset är med eller utan filtret.
Jag har fått en prisuppgift på ca 6000kr utan filter, eftersom oljan var specad borde filter också varit det men var inte. Då antar jag de byter oljan enligt proceduren i Vida som är lik Youtubeklippet här ovan. Det blir ett komplett oljebyte men inte "spolning" med maskin eller filterbyte som du säger.

Jag tycker dock inte jämförelsen med motorolja är rättvis, en transmission har inte samma nedsmutsning och en automat klarar ju många mil utan byte alls vilket jag också misstänker är fallet för de flesta bilar eftersom byte inte ingår i någon serviceplan. Ett oljebyte är ändå en rimlig kompromiss till att inte byta alls men jag tycker som vanligt Volvo tar saftigt betalt för det. Fråga runt är mitt tips.
Tompan60 skrev:Såhär kan man göra. Finns många olika varianter på tuben... men denna är bra...

Inga skapade slangar.. mm

Det är lite annorlunda på min nyare XC70, den har vad jag tror heter Rayconnect-kopplingar men det är ju som en nippel på oljekylaren som man kan trä en slang över ser det ut som nu när jag detaljgranskar bilder på oljekylaren. Blir lagom semesterprojekt att grisa ner garaget med automatolja :-D
Här spolar de inte lådan. Jag frågade om det 2017, men fick nästan tjata mej till ett byte för typ 4000+.

Har rullat typ 6000 mil ytterligare nu, så det är väl dags nån gång i år. Får se om det blir maskin eller sköljning. Är ingen stort fan av maskinerna, det ska alltid i en massa tillsatser hit och dit.

Att betala runt 3-4000 hos en åf är inte på kartan här tyvärr, det är väl vad ett 15” däck går på
William85 skrev:
kvillebäck skrev:Det du beskriver är dock bara ett oljebyte. inte spolning.

Jag har fått en prisuppgift på ca 6000kr utan filter, eftersom oljan var specad borde filter också varit det men var inte. Då antar jag de byter oljan enligt proceduren i Vida som är lik Youtubeklippet här ovan. Det blir ett komplett oljebyte men inte "spolning" med maskin eller filterbyte som du säger.

Jag tycker dock inte jämförelsen med motorolja är rättvis, en transmission har inte samma nedsmutsning och en automat klarar ju många mil utan byte alls vilket jag också misstänker är fallet för de flesta bilar eftersom byte inte ingår i någon serviceplan. Ett oljebyte är ändå en rimlig kompromiss till att inte byta alls men jag tycker som vanligt Volvo tar saftigt betalt för det. Fråga runt är mitt tips.
Nej, Du har rätt. Jämförelsen med motorolja är inte rättvis. Men det funkade som ögonöppnare på skillnaden med och utan filter. Ett tag levererades lådor som var "sealed for life." Detta pga risken att få in skit med oljebytet. Tyvärr visade det sig att "life" var rätt kort. ca 16000 mil.

Jag anser att det räcker med filter och olja om det inte finns några problem med lådan. Kärvar någon växel eller är seg så kan det vara en ide med flushing anser jag.

Om man av någon anledning vill göra två täta byten för att rengöra lådan på det sättet så kan man hoppa filtret vid det ena bytet enligt mig.

Oljebyte med slang i dunk och pumpa runt tills all olja är bytt har också en poäng. Då får man nämligen med all olja. även ur konverter samt oljekylare.

Vad man än väljer så är det bättre än ingenting i alla fall.
Båda gångerna som jag har bytt olja i automatlådan har det märkts att den växlat bättre sen. Särskilt första gången var skillnaden närmast dramatisk. Var väl all inkörningsgoja som skulle ut då, antar jag.
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]