Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

En fundering..

Däcken fram slits på mitten och får upp kalibrering på vänster fram, vad är orsaken? Tänkte åka och kolla däcktrycket imorgon. Vad ska däcktrycket ligga på? Gäller en xc60 d5 awd :-)
Derank skrev: fre 26 apr 2019, 20:57 jag kör på 235 60 18 och 2,4 runt om, sliter jämt och då kör jag hååååårt
Det är kanske därför den sliter jämnt. Eftersom du kör hårt och därmed får tryck över hela däckets yta. 😉

Förr sa man att man hade för mycket luft i däcket om det slets i mitten, men detta är nog en gammal information, eftersom däcket nu för tiden har en jämn yta även med mycket luft.
av stevvee
Derank skrev:Du kan byta bara fram, jag gjorde det nyss.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
Om bilen är framhjulsdriven så kan man säga det ja.

Annars om den är fyrhjulsdriven behöver man ta hänsyn till differensen mellan fram och bak som ej får vara för stor, vissa bilar är känsligare än andra.
av stevvee
Derank skrev:Jag har awd, köpte nya fram, inga problem.

Inget som märks på några mil men när fördelningslådan rasar märks det mer Bild
Användarvisningsbild
av Derank
Då skulle den rasat för länge sedan då jag kört 2 vintrar men ett par framdäck som är helt slut nu medans jag har 4mm kvar bak.

För 20år sedan spelade det till, inte idag men jag får väl återkomma om 5000mil då får vi se om den rasat, jag kanske bara haft tur.

Bränslytryckgivare

Motor varningslampan lyser och har en felkod som s[…]

Cigg-uttag maxström?

Det är riktigt att max belastning på 12[…]

V90 problem släpvagnsbelysning

Det är ganska enkelt att göra på e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvår[…]