Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej. Håller på att bli tokig och fattar verkligen ingenting. Höger bak broms ligger på än fast jag har bytt ok, skivor, belägg, handbromsbelägg, handbromsvajrar. Skivan blir riktigt varm. Skulle vara jätte tacksam om ni kan komma med nå tips.
Volvo s60 2006

Med vänliga hälsningar
Som skrevs tidigare, det händer att pga sprickbildning inne i slangen fungerar den som backventil, dvs släpper vätskan åt ena hållet, men inte tillbaka, då är det hela tiden tryck mot bromskolven=anliggande broms.
Japp, har läst om att bromsslangen kan vara boven också, (blir tydligen som en backventil om den är trasig) har inte rengjort okhållare nå noga men det blev inte gjort på andra sidan heller och där funkar det som de ska? 🙈
av MickeM
Slangen är möjlig, som sagt, men kostatera först att det inte är handbromsen som orsakar värmen.
Kärvande vire/fel justerat.

Man spänner i regel handbromsen till lätt anliggning när allt är nytt.
Då kan det bli en smula varmt först, men det ska försvinna helt efter nått tiotal mil.
Väldigt hett får det inte bli. (Så det skulle fräsa om du skvätte vatten på den)
Men för varmt för händer kan det bli.
Jag har tagit av oket och snurra däcken med handbromsbackarna bara och det snurrar lätt fast med ett litet skär men inte alls mycket, jag har ju bytt allt i handbroms väg så det kan det inte vara, smörjt mekanism och allt glider fint, har inte spännt vajrarna så mycket som jag vill heller. Blir byte av bromsslang och slipa till okhållare mm.

Är det skruvhål för att fä[…]

Vakuumslang

Jag gjorde en snabb sökning och reservdelslis[…]

Kolvringar etc b4b

Ok,tack.Slipat ventiler dom håller tätt[…]

Erfarenheter XC90?

Sköta automatlådan samt haldexen med ol[…]