Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rolle945
Har en xc70 awd D4 automat -16 som gått 13000 där lådan börjar låta konstigt.
Den liksom "durrar" på högväxel i låg fart runt 12-1300varv med lite gaspådrag liksom en segdragning.
Kan jämnföras med att man kör på för hög växel i låg fart med en mauell låda,det låter i hela bilen.
Har inte hört det när vinterdäcken satt på men nu när sommardäcken är på låter det och det är inte däcken
för det slutar när man lägger ur växeln och bara rullar.Börjar igen när man man lägger i driven,har haft bilen i 6mån
bara och vet inte om föregående ägare dragit något tungt med den om det skulle vara orsaken kanske.
Frågar man Volvo så tycker dom väl att man skall lämna bilen och byta låda förstås så jag provar här först.
Någon KUNNIG som har något tips.
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
Hur växlar lådan i övrigt?
Mjukt o fint?

13000mil, har oljan blivit bytt i lådan nån gång?
Finns där inga papper, så kan man ju alltid höra med sin PST om denne kan kolla på servicehistoriken.

För om man drar tunga släp ofta, så bör man byta oljan i lådan med samma intervall som polis/taxi.
Vid var 6 eller 7000:e mil
Kommer inte exakt, säkert någon annan som sitter inne med den kunskapen.
av Rolle945
Växlar väl ok,ibland vet den inte vilken växel den skall ligga på och det är just i låg fart runt 50 knyck ungefär.
Ibland kan jag tycka att den växlar lite hårt,är van vid DSG låda där märker man knapp något.Vad jag vet så är inte oljan bytt och vet ej heller om föregående ägare dragit något tungt.
av Arnerune
Hej, hoppas någon kan svara på mina problem. Jag är ny här, så jag kanske har gått in på fel ställe. Nåväl. Jag har en Volvo V70, producerad i december 2015 och satt i trafik april 2016, så den är jämt tre år. Jag har haft den hela tiden och den går som taxi. Den går ca 7000 mil per år. Nu har den gått 21.859 mil. De första två åren var så gott som ok, men strax före 2 årsdagen så blev det fel på elsystemet så jag fick starthjälp för att åka till verkstaden. Den gula motorblockslampan har lyst i ca ett år. Ibland slocknar den, men tänds igen ganska snart. Nu till problemet. Den går egentligen inte på tomgång eller i köer. Då blir den varm och då får jag sätta kupéfläkten på max och värmen på mmax så sjunker temperaturen till normalt. Sedan dricker den ordentligt med olja, en liter var 100 mil.

Jag hade samma problem på min 2,0F 2011. Det[…]

Jag har även vart i kontakt med Phoenix gold […]

Skulle även (om möjligt) vilja ändr[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Har en xc60 -24 och har precis lämnat in bile[…]