Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Det vet jag inte. Jag har inte behövt byta min TRM än. Jag tror att kablaget är annorlunda, baserat på vad folk har skrivit, men jag vet inte.
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
Det var väl från MY12 som TRMen placerades längst bak till vänster vid reservhjulsbaljan?
Och då fick den väl även kontakterna på "ovansidan".

För på min MY11 så är den placerad längst fram till vänster.
Och kontakterna sitter på sidan.

Så mellan MY12 och MY13 så bör det fungera.
Användarvisningsbild
av ER
På MY13 ska den sitta under vänstra aluminiumbalken till lastgolvet "uppe i luften" mot golvet med nära kontakt till centralen med säkringar/reläer. På tidigare så sitter den framför reservhjulsbaljan lätt till vänster på golvet nästan vid ryggstödet. Så var det på min MY08 när jag bytte till MY13 TRM för att kunna använda LED på mina släp felfritt samt få en extra ursäkt att byta till 13-pol kontakt.
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
apersson850 skrev: tor 25 apr 2019, 21:47 MIn 2012:a har den också långt fram till vänster.
Då har jag blandat ihopa årsmodellerna.
:angelo:
Då borde kontakterna sitta på sidan av din TRM?

Volvo säljer en "förlängningskabel" till TRM.
Som man monterar mellan originalkontakterna framme till vänster och TRM om den är placerad bak till vänster.

Kan vara så att man behöver den om man ska sätta en nyare TRM i en äldre bil, om det är så att kontakstyckena inte skulle passa.

Art nr på kabeln:
31346554
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, kontaktdonen sitter på sidan. Min TRM är inte "LED-säker". Tror jag. Jag blev tvungen att köpa en nyare husvagn för ett tag sedan, så jag trodde jag skulle bli klok på om det var så eller ej, men jag tyckte en vagn från 2008 var ny nog, och den hade inte LED. Så jag vet inte än.
Däremot har jag tittat under golvet på vår 2016, och där sitter TRM längre bak.
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
apersson850 skrev: fre 26 apr 2019, 09:06 Ja, kontaktdonen sitter på sidan. Min TRM är inte "LED-säker". Tror jag. Jag blev tvungen att köpa en nyare husvagn för ett tag sedan, så jag trodde jag skulle bli klok på om det var så eller ej, men jag tyckte en vagn från 2008 var ny nog, och den hade inte LED. Så jag vet inte än.
Däremot har jag tittat under golvet på vår 2016, och där sitter TRM längre bak.
Det där med "LED säker" tar jag med en nypa salt.
För på min MY11 har jag samma placering / typ av TRM som du har.

Och vi bytade vagn till en Knaus MY16 för 2 år sedan, och den har LED lampor (förutom blinkers och backljus).
Min bil ger inga varningar för trasiga lampor.

OT: Nu är det nog tyvärr dags att leta efter en ny dragbil. Men det är en annan historia.
Användarvisningsbild
av ER
Är främst blinkers som är notoriska att plocka TRM som inte talar LED-språket genom att blinkfrekvensen är helt fel. Med hybridlampor som på Knausen märks inte detta på samma vis då bakljus och broms inte nödvändigtvis triggar lampfel. Jag har 100% LED på släpen med kompletta armaturer inkl. dubbla bakljus per sida mm så dom blir rena hjulgranarna och extra belastning på alla kretsar, triggar V60:s direkt TRM så fort man petar på blinkers men inte broms eller posljus. Vet även av att det förekommit att man på släpet monterat motstånd för att komma runt detta men då är en poäng med LED borta om man bränner bort effekten.

Jag hade samma problem på min 2,0F 2011. Det[…]

Skulle även (om möjligt) vilja ändr[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Har en xc60 -24 och har precis lämnat in bile[…]

Fick förnyelse igår på Volvia, ki[…]