Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kardan79
Hej!
Jag har en v60 d3 -11 som ofta varnar för låg batterinivå och dessutom funkar eco drive ytterst sporadiskt. Vid service kollades att generatorn laddar som den ska. Antar att det är dags för batteribyte. Fick höra från den lokala Volvoåterförsäljaren/-verkstaden att det inte är några problem att byta batteri utan att lämna in bilen. Bilen ska dock stå 8h efter bytet (oklart varför).
Nu funderar jag på vad jag bör välja för batteri och om det finns någon återförsäljare online eller runt Uppsala som har bra priser. Volvosäljaren tar 2400kr...
Tacksam för alla tips jag kan få!
Mvh
Daniel
Användarvisningsbild
av leiwi
Det där med att bilen skall stå 8 timmar efter bytet är ju rena nonsens och inget du behöver bry dig om
Däremot är det viktigt att du inte kopplar bort det gamla batteriet förändringar bilens datamoduler gått i viloläge,
detta tar 3 -4 minuter efter du stängt av bilen och tagit ur nyckeln.
av Kardan79
Tack! Jag kommer nog ta det säkra före det osäkra och hörsamma påpekandet från volvoverkstaden. Är inget besvär.
Funderar på om det är vettigt att köpa ett originalbatteri från Volvo (varta) för 2400kr eller om jag kan få tag i ett bättre/likvärdigt för en billigare peng. Tar som sagt gärna mot tips!
/daniel
av Kardan79
Har noterat att vissa återförsäljare anger ”Batteribytet måste uppges på styrenheten” eller liknande. Vad innebär det? Var inget mekanikern på upplandsmotor nämnde.
Förvirrad...
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
theodorkalin skrev:Batteriövervakningssensorn skall "kalibreras" eller "nollställas" efter batteri byte på dessa nyare volvo bilar.
Enligt instruktionsboken behövs ingen kalibrering. Bara att byta!
Men, man kan kalibrera om man vill...
av klirre
Som EbbevonVolvo sa, du kan själv byta batteri enligt instruktionsboken så det behövs ingen nollställning. Bytte på min i januari och har inte haft ett enda problem sen dess, innan klagade bilen så fort jag startade bränslevärmaren men efter bytet har jag inte fått en enda varning
Användarvisningsbild
av Micce1980
Bytte med på min i slutet av förra året, inga problem dör heller. Kan det den där BMS övervakningen hajja efter ett tag utan att återställas kanske?
av frippe64
BMS återställs ju genom att bryta strömmen till den genom att lossa kontakten vid minuspolen.
Vad tror ni händer med BMS när hela batteriet kopplas ur?
Läs instruktionsboken om batteribyte, finns inget speciellt att göra mer än att byta.
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]