Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av least
"Jag har 245/45-18 vinterhjul och 245/35-21 sommar. Jag märker tydlig skillnad i acc, både vid rödljus och vid omkärningar. Diametern på ett 245/45-18 är 677.7mm mot 21" hjulet som har 704.9mm."

Det som märks som bättre acceleration är rimligen skillnaden i däckens uppbyggnad samt gummiblandningen.
De mjuka (med mer naturgummi) vinterdäcken ger mer klös mot den isfria asfalten, och skjuter på bättre.
Stabilitetet i varmt klimat är dock mycket sämre på dessa vinterdäck, samt att de har ett mycket högre rullmotstånd.

Vikten, eller snarare skillnaden i vikt, på hjulen är marginell mot bilens totala vikt.

(Du kan märka samma sak genom att byta till löparskor med bra grepp kontra foppa-tofflor, och spring sedan intervaller.)
Senast redigerad av 1 least, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Rillee
Blir det inte en annan utväxling när det skiljer på diametern? Borde ju göra något på accelerationen
av AndS
Rillee skrev: ons 24 apr 2019, 12:31 Blir det inte en annan utväxling när det skiljer på diametern? Borde ju göra något på accelerationen
Nja, oftast anpassar du däcken utifrån fälgstorlek, t.ex. att du kan välja olika storlekar vid köp av bil, så du får samma omkrets på hjulen fälg/däck. Och gör du inte det så omkretsen skiljer blir effekten att hastighetsmätaren visar mera eller mindre fel beroende av vid vilken omkrets den har sin inställning.
av AndS
least skrev: ons 24 apr 2019, 12:25 Det som märks som bättre acceleration är rimligen skillnaden i däckens uppbyggnad samt gummiblandningen.
De mjuka (med mer naturgummi) vinterdäcken ger mer klös mot den isfria asfalten, och skjuter på bättre.
Då är också förutsättningarna att accelerationen ska vara så kraftig att märkbart hjulspinn uppstår, utan hjulspinn blir det ingen skillnad. ;-) Och kör vi våra bilar med all automatik inkopplad minimeras det utifrån antispinn kopplas in som försöker flytta kraften mellan drivhjulen och även stryper motor. Med AWD så minimeras skillnaderna ytterligare.
Så kanske, men i praktiken vid vanlig körning, nja....... :-)
av least
Hjulspinn bör inte behövas? Eller menar du att man endast menar accelarationen från 0, och plattan i mattan?
Det jag menade var att en mjuk vintergummiblandning ger en upplevelse av högre/snabbare acceleration, inte att det var ett mätbart faktum.
av AndS
Utan hjulspinn bör det inte märkas skillnad oberoende av däckstyp. Men jag kanske missuppfattar vad du avser. Först vid hjulspinn bör man kunna känna skillnad ljud och hur antispinn agerar för fram till dess är det fullt grep.
av least
Svårt att förklara hur jag menar...
Tänk dig att du kör i 50 km/h, sen ner med gasen fort.
Vinterdäcken som är mjuka "greppar" mer och bilen accelerar med en snabb känsla.
Den känslan får jag inte med sommardäck, där sker allting mer "sömlöst" och bilen skjuter fart.

Det är mer gummi-känsla med de mjukare vinterdäcken, och det var det jag menade med att accelerationen känns mer.
av Alexander1931
Hej,

Den främsta anledningen till att det inte går att bygga S/V 90- bilarna med luftfjädring och 21- tums fälgar är att systemet som styr luftfjädringen/ adaptiva chassit inte kan jobba optimalt med så stora fälgar monterade. Du kan alltid beställa bilen med den konfigurationen då säljarna gärna kränger på dig större puckar men Volvo centralt rekommenderar inte detta. Det här vet jag eftersom jag varit i samma sits så det fick bli en V90 D5 AWD Inscription med adaptivt chassi och standard 20”.

Hoppas att detta var till lite hjälp, ha en fin kväll.

/Alex
Användarvisningsbild
av GATUPLAN
Alexander1931 skrev: sön 28 apr 2019, 20:51 Hej,

Den främsta anledningen till att det inte går att bygga S/V 90- bilarna med luftfjädring och 21- tums fälgar är att systemet som styr luftfjädringen/ adaptiva chassit inte kan jobba optimalt med så stora fälgar monterade. Du kan alltid beställa bilen med den konfigurationen då säljarna gärna kränger på dig större puckar men Volvo centralt rekommenderar inte detta. Det här vet jag eftersom jag varit i samma sits så det fick bli en V90 D5 AWD Inscription med adaptivt chassi och standard 20”.

Hoppas att detta var till lite hjälp, ha en fin kväll.

/Alex
Ja självklart är det så.
Men hur gick det med din D5a sen, har du köpt 21 tummare därefter eller?
Min fråga nu är: känns det någon skillnad i praktiken?
Om man nu har en S90 med luftfjädring m.m. och köper 21 tum i efterhand vad upplever man då?
av least
Undrar hur luftfjädringen mår efter några säsonger om den inte får arbeta med hela sin slaglängd?
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]