Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tunnis
Jag ville ha en SUV med prestanda som inte var svindyr att ha som tjänstebil. Ville ha en GLC 350D men Volvo blev så mycket billigare att det fick bli den. Med facit i hand var det ett dåligt val. T8 går verkligen inte billigt som man utnyttar hästkrafterna. Jag skulle ha köpt en diesel eller en Tesla.[/quote]

Du skulle köpt en GLC350e.
Bra prestanda och billig som tjänstebil.
av lv455
Efter lite pendlande kan jag konstatera att T8:an passar mig alldeles perfekt. Pendlandet går i princip enbart på el (strax över 4 mil, laddar hemma & på jobbet) och mina hyggligt regelbundna långfärder till och från Dalarna blir snålare och snålare.

Under dagens tur, som gick i tung påsktrafik, var snittförbrukningen på nästan 40mil endast 0.54. Då med lite köer i samhällen men i övrigt följde jag trafikrytmen. På uppvägen med mindre trafik som gav högre hastighet hamnade jag på 0.58.

Min sammanlagda månadsförbrukning ligger numera på under 0.3 l/mil.
av sx3000
Tankning idag igen, vid pumpen landade det på 0,4. Har blivit en del 10 mils resor utan möjlighet att mellanladda, samt att jag klivit på lite på motorväg.
Bränslevärmaren går varje morgon.
Strax 400 mil avverkat.
av MrRob
Har en V60 T8 och körde STHLM-GBG och tillbaka över påsk. Momsade hastigheten och mycket trafik så många inbromsningar och accelerationer (tycker farthållare är oerhört osmart och accelererar onödigt snabbt, borde anpassa sig om man väljer Pure läget). Körde i Pure och B läge, ingen navigation eller andra inställningar. Snittade 0,75 enligt Trippmätaren.

Hur får ni fram detaljerad information över förbrukningen som ovan? Jag kollar på Tripmätaren och färddatorn som för övrigt visar olika förbrukningar.
av zsh
MrRob skrev:Har en V60 T8 och körde STHLM-GBG och tillbaka över påsk. Momsade hastigheten och mycket trafik så många inbromsningar och accelerationer (tycker farthållare är oerhört osmart och accelererar onödigt snabbt, borde anpassa sig om man väljer Pure läget). Körde i Pure och B läge, ingen navigation eller andra inställningar. Snittade 0,75 enligt Trippmätaren.

Hur får ni fram detaljerad information över förbrukningen som ovan? Jag kollar på Tripmätaren och färddatorn som för övrigt visar olika förbrukningar.
Volvo on call, körjournal?
av sx3000
Jag kollar enskilda resor i appens körjournal.
Men för snittet så nollar jag trippmätaren vid tankning och slår ut förbrukningen vid nästa tankning då jag vet hur mycket som gick i tanken och hur långt jag kört sedan förra tankningen.
av Gorban
Ett tips är att exportera ut körjournalen till Excel via hemsidan. Då får man lite mer summerade uppgifter jämfört med att bara titta i appen.
av lv455
Navigatorn + hybridläga (eller individuell (hybrid + eco-klimat) är betydligt mer effektivt än att bara köra på Pure vid långfärd. För att få ner förbrukningen vill du spara dina el-mil till de absolut långsammaste passagerna på resan vilket navigatorn hjälper till med.

Att köra på Pure vid långfärd innebär bara att du kör slut på batteriet och därefter är hänvisad till dina regenererade kWh.

Å andra sidan blir det kanske knappt några stopp över E4:an så skillnaden kanske inte är så stor? Under mina turer till Dalarna använder jag batteriet till de små samhällen man passerar samt lite då och då för att bibehålla hastigheten vid mycket lätt utförslut.

Edit: Jag använder körjournalen och Excel-listan på Min Volvo för att hålla koll på förbrukningen.

MrRob skrev: ons 24 apr 2019, 08:29 Har en V60 T8 och körde STHLM-GBG och tillbaka över påsk. Momsade hastigheten och mycket trafik så många inbromsningar och accelerationer (tycker farthållare är oerhört osmart och accelererar onödigt snabbt, borde anpassa sig om man väljer Pure läget). Körde i Pure och B läge, ingen navigation eller andra inställningar. Snittade 0,75 enligt Trippmätaren.

av CETT
lv455 skrev:Navigatorn + hybridläga (eller individuell (hybrid + eco-klimat) är betydligt mer effektivt än att bara köra på Pure vid långfärd. För att få ner förbrukningen vill du spara dina el-mil till de absolut långsammaste passagerna på resan vilket navigatorn hjälper till med.

Att köra på Pure vid långfärd innebär bara att du kör slut på batteriet och därefter är hänvisad till dina regenererade kWh.
Är det verkligen så att navigatorn är med och planerar var det är gynnsamt att köra på el? Vet du det eller är det bara din egen upplevelse? Det står inget om det i manualen när jag letar.
av stevvee
CETT skrev:
lv455 skrev:Navigatorn + hybridläga (eller individuell (hybrid + eco-klimat) är betydligt mer effektivt än att bara köra på Pure vid långfärd. För att få ner förbrukningen vill du spara dina el-mil till de absolut långsammaste passagerna på resan vilket navigatorn hjälper till med.

Är det verkligen så att navigatorn är med och planerar var det är gynnsamt att köra på el? Vet du det eller är det bara din egen upplevelse? Det står inget om det i manualen när jag letar.
Har för mig det står i manualen. Skall leta när jag får tid över
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Det hade säkert varit smidigt men jag har i[…]

Bilen är körd 20 000 mil. Vad säg[…]

Du ska mäta direkt på den svarta kablen[…]

Startar ej

Det handlar inte om att bromspedalen blir stum eft[…]