Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, har precis plockat ut en ny V90 och PA fungerar väldigt mycket sämre än på min gamla XC90 2016 med senaste uppdateringen. I V90’n driftar bilen över heldragna linjer t o m på raka vägar. XC90’n höll sig stabilt mittemellan linjerna, för det mesta även i kurvor. Är PA i XC90 mer sofistikerad än i V90? Om inte, har Volvo av någon anledning försämrat funktionen?
Nya XC60 (hyrbil) jag körde här om månaden höll på att köra ihjäl mig 4 gånger under en 2-timmars stint, kan inte påstå att det fungerade bra där heller. Helt galet att det får kallas för pilot assist, det den gör är att stjälpa till, förutom möjligen på rakan på motorvägen.
Upplever Pilot assist som väldigt bra på min V90 också på allt från Europa vägar till 2 och tresiffriga vägar, vid övergångar från 1 fil till två
filer på 2+1 vägar kan man ibland behöva passa den lite annars är det bara att se till att den där lätta touchen ratten finns där emellanåt....
troubleshooter skrev: tis 23 apr 2019, 21:52 ... vid övergångar från 1 fil till två
filer på 2+1 vägar kan man ibland behöva passa den lite annars är det bara att se till att den där lätta touchen ratten finns där emellanåt....
Hoppar mellan några V90 och en V60 som vi har som poolbilar på jobbet, kört några 100milsresor i alla, V60:ns Pilot Assist känns helt annorlunda än V90:orna, känner igen det där med övergången till tvåfiligt på 2+1 väg, där vill den gärna lägga sig i mitten.

Känner mig helt komfortabel med assistansen i V90:orna, men V60:n litar jag inte på alls! borde inte denna vara av nyare utgåva än de äldre V90:ornas?
Tycker det fungerar ok i min s90 -18.
Använder det dock inte så ofta. Ser inte riktigt poängen med att övervaka ett system istället för att styra bilen. Hade man kunnat helt strunta i körningen och t.ex läsa på telefonen eller kanske t.o.m. sova hade det varit en annat sak.
Ser funktionen mer som ett partytrick. Varför använder ni systemet?
Jag är mer utvilad Med PA, särskilt på längre resor:
Slår på, lägger handen i nederkant på ratten vilket gör att bilen känner att jag håller i ratten samt jag känner vad bilen gör och kan parera därefter om det behövs. Har lärt mig var den kan få svårt (om linjerna blir jäkligt dåliga exempelvis) och är mer beredd då. Sedan kan jag lägga mycket stor fokus på att övervaka trafikmiljön och slipper ägna energi åt att parera in bilen i bilen vid svängar, vindbyar e.t.c.
Fantastiskt skön och funkar utomordentligt bra!

Ett exempel från i somras då jag testade på lite svårare sträckor:

De två tillfällen där scenerna bryts, där tappar den spåret (av förklarliga skäl!)
Håller med om att det kan vara skönt med PA på längre sträckor, då man bara kan "åka med".

Använder det dock inte om trafiken är i överkant, eftersom det då blir ryckigt vid filbyte när den ska anpassa sig till den nya filen, utan bara vid motorväg med lite trafik..

Där tycker jag det funkar bra
Instämmer med Xanthopteryx, tycker PA i min V90 funkar bra och är ett jävligt trivsamt komplement till längre resor. Körde Gbg-Sthlm i ett svep i påskas, totalt ~5h och med PA aktiverat säkert 70% av resan. Väl framme så hade jag utan problem kunnat köra samma sträcka igen, direkt. Det har jag inte upplevt i någon annan bil. Det är förstås fler faktorer än bara PA som spelar in men de gånger jag kört utan PA en längre bit så märker jag ändå skillnad.

Man lär sig ju också med tiden var PA inte lirar helt optimalt och var det faktiskt gör det och då får man helt enkelt vara mer delaktig i körningen, det är inte mer med det. Däremot är det tydligt att det faktiskt finns en del spöken kvar i bilarnas sensorer, genom både SPA- och CMA-plattformen.

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]