- sön 22 apr 2018, 21:53
#1246053
Hade hoppats på en lite roligare första post på detta forum men, nu är det som så att jag för en vecka sedan köpte en XC60 D5 AWD Automat av 2016 års modell som gått ca 13000 mil av en mindre bilhandlare. Idag när jag kommer hem från träningen upptäcker jag att kupéfläkten går för fullt trots att tändningen är avstängd
. Då det är rätt många år sedan jag hade Volvo senast så tänkte jag att den kanske kör ett tag (vissa bilar gör ju det) för att sedan stänga av sig.
Men, efter två timmar står bilhelvetet fortfarande och kör kupefläkten för fullt
. Har jag tändningen igång eller bilen på så är det full spetta på ventilationen oavsett om jag kör auto eller manuell fläkt, eller om jag kör värme eller kyla -värme och kylan funkar dock som den ska, det är bara själva fläkten som löper amok. Är motorvärmaren på eller av så är ventilationen på full spetta.
Senast jag stötte på samma problem (att fläkten går trots att tändningen är helt avstängd och nyckeln är ur) så var det fläktmotståndet som gett upp, men det var på en 10+ år gammal och jag vet ärligt talat inte om moderna bilar har fläktmotstånd eller om man löser det på något mer avancerat sätt idag?
Så, vad kan det finnas för orsaker till att fläkten går (slutade med att jag ryckte pluspolen på batteriet för att inte dra slut på det innan jag kan ta mig till verkstad, och det verkar vara mer eller mindre omöjligt att komma åt säkringen)? Någon som har några tips, eller gissningar på vad det kan vara?

Men, efter två timmar står bilhelvetet fortfarande och kör kupefläkten för fullt

Senast jag stötte på samma problem (att fläkten går trots att tändningen är helt avstängd och nyckeln är ur) så var det fläktmotståndet som gett upp, men det var på en 10+ år gammal och jag vet ärligt talat inte om moderna bilar har fläktmotstånd eller om man löser det på något mer avancerat sätt idag?
Så, vad kan det finnas för orsaker till att fläkten går (slutade med att jag ryckte pluspolen på batteriet för att inte dra slut på det innan jag kan ta mig till verkstad, och det verkar vara mer eller mindre omöjligt att komma åt säkringen)? Någon som har några tips, eller gissningar på vad det kan vara?