Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonteish
Märkte att det såg ut som olja runt skyddet som sitter över motorn då jag tyckt motorn ofta klagar "fyll på 0,5L olja" d3 - 16 modell. Fått ett brev för nån månad sen att jag kan lämna in bilen o fixa nån slang, undrar om det är denna slang som avses eller vad är detta för släng, kan man köpa den nånstans då den ser lätt ut att byta.

Slangen som jag menar så är det direkt den till vänster om oljepåfyllningslocket, såg även fler slangar som såg skavda utav skyddet.
Bilagor
20190420_095732.jpg
20190420_095732.jpg (1.27 MiB) Visad 715 gånger
av sindreleander
Jonteish skrev:Märkte att det såg ut som olja runt skyddet som sitter över motorn då jag tyckt motorn ofta klagar "fyll på 0,5L olja" d3 - 16 modell. Fått ett brev för nån månad sen att jag kan lämna in bilen o fixa nån slang, undrar om det är denna slang som avses eller vad är detta för släng, kan man köpa den nånstans då den ser lätt ut att byta.

Slangen som jag menar så är det direkt den till vänster om oljepåfyllningslocket, såg även fler slangar som såg skavda utav skyddet.
Kan være tetningen på bakre og/eller fremre kamakseloverfall, vi har byttet tetning en del ganger på denne motoren(jobber på volvo som lærling). Denne slangen kan være en dieselslange som vi også har byttet en del ganger(kampanje)

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk

av Jonteish
Okej så det är endast den det gällde i brevet? Stog att det skulle ta ca 1,5h men de kanske menade 1,5 minut? Den läcker i mitten ser precis ut som den är skavd, du ser om du tittar noga på bilden vart den läcker. Det ser ut som olja enligt mig men en bekant säger att det är diesel. Har slangen nåt materialnummer så jag kan köpa och byta? Bör jag ta bilen till mekaniker enligt kampanjen eller är det bara denna slang som avses?
av sindreleander
Nei unnskyld, det er ikke den slangen du ser oljegris på som vi har byttet. Men det er ikke bare oljegris fra påfylling?

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk

av Jonteish
Nej den läcker, zooma in alldeles direkt till vänster om den svarta korken. Det var fler slangar som fått skador av skavning, precis som motorskyddet vibrerat mot dem.

Hej! Jag har en USA-importerad XC90 T8 (2016) och […]

Fick förnyelse igår på Volvia, ki[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Fortfarande fram till de årsmodeller som bli[…]

Älskar berättelser med lyckliga slut! Ta[…]