Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1312521
Miljözonerna har väl inte främst med Co2-utsläppen att göra?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1312538
joel80 skrev: lör 20 apr 2019, 20:17 Miljözonerna har väl inte främst med Co2-utsläppen att göra?
Läs igen, "icke co2". Miljözonerna varken här eller par kontinenten berör koldioxid utan bara resten av utsläppen.
Användarvisningsbild
av joel80
#1312566
Läste fel där..

När det gäller "modernare" bensinbilar har jag i allafall fått uppfattningen att det är nästan lika dåligt.. Inte helt.. Men att dom också spyr ut sin beskärda del.

https://teknikensvarld.se/moderna-bensi ... er-483708/


Leopold, var har du fått dina uppgifter ifrån att bensinbilar skulle vara så mkt renare frånsett co2?
Användarvisningsbild
av Cotag
#1312569
joel80 skrev: sön 21 apr 2019, 02:17 Läste fel där..

När det gäller "modernare" bensinbilar har jag i allafall fått uppfattningen att det är nästan lika dåligt.. Inte helt.. Men att dom också spyr ut sin beskärda del.

https://teknikensvarld.se/moderna-bensi ... er-483708/


Leopold, var har du fått dina uppgifter ifrån att bensinbilar skulle vara så mkt renare frånsett co2?
"en Peugeot 4008 med en gammal Euro 5-dieselmotor med partikelfilter, släpper ut betydligt färre partiklar än samtliga testade bensinbilar med direktinsprutning"
Det var ord och inga visor.
av Okalettos
#1312661
Detta med förnyelsebara bränslen (biobränslen t ex).. Visst, man skonar miljön lite i form av mindre importfrakt av fossila medel.. Men hur mycke släpper fordon ut med såna bränslen, jämförelsevis? Betydligt mindre eller equal? Har aldrig riktigt förstått detta.. och ingen verkar prata om det överhuvudtaget..

Såklart är det en nationell vinst att delvis vara oberoende av import.. Men det har ju inget med miljön att göra..
av Leopold
#1312675
joel80 skrev:Läste fel där..

När det gäller "modernare" bensinbilar har jag i allafall fått uppfattningen att det är nästan lika dåligt.. Inte helt.. Men att dom också spyr ut sin beskärda del.

https://teknikensvarld.se/moderna-bensi ... er-483708/
Jo så kan det vara på modernare bensinbilar med direktinsprutning. En Volvo S80n -07 har indirekt insprutning så det är inte aktuellt med det bekymret. Dock testades aldrig partikelutsläpp under Euro 4 -normen och då skulle rent tekniskt en del DI-bilar enligt Euro 4 kunna vara över aktuella partikelutsläppsgränser. Problemet finns i princip inte på bilar med indirekt insprutning.

Kolla https://en.wikipedia.org/wiki/European_ ... _standards

Summa summarum: en vanlig S80N -07 ligger på en bråkdel av dagens emissionsstandards men just partikelutsläppen testades aldrig under Euro 4.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1312683
Okalettos skrev: sön 21 apr 2019, 18:27 Detta med förnyelsebara bränslen (biobränslen t ex).. Visst, man skonar miljön lite i form av mindre importfrakt av fossila medel.. Men hur mycke släpper fordon ut med såna bränslen, jämförelsevis? Betydligt mindre eller equal? Har aldrig riktigt förstått detta.. och ingen verkar prata om det överhuvudtaget..

Såklart är det en nationell vinst att delvis vara oberoende av import.. Men det har ju inget med miljön att göra..
När man pratar om växthusgaser så gör man skillnad på såna som kommer ifrån växtlighet som vuxit i närtid i relation till dom som växte för miljoner år sedan och blivit till olja.
Den förstnämnda typen kommer från det vi kallar förnyelsebara bränslen.
av Okalettos
#1312688
Jo det har jag förstått.. Men vad är utsläppsvinsten?
Visst, träd och annat som förmultnar frigör ju naturligtvis kol(dioxid?) helt natur.. men ändå.. Det vore intressant (och på sin plats, riktat till bl a politiker) med jämförande siffror..
av troubleshooter
#1312689
Fjonsson skrev:
Okalettos skrev: sön 21 apr 2019, 18:27 Detta med förnyelsebara bränslen (biobränslen t ex).. Visst, man skonar miljön lite i form av mindre importfrakt av fossila medel.. Men hur mycke släpper fordon ut med såna bränslen, jämförelsevis? Betydligt mindre eller equal? Har aldrig riktigt förstått detta.. och ingen verkar prata om det överhuvudtaget..

Såklart är det en nationell vinst att delvis vara oberoende av import.. Men det har ju inget med miljön att göra..
När man pratar om växthusgaser så gör man skillnad på såna som kommer ifrån växtlighet som vuxit i närtid i relation till dom som växte för miljoner år sedan och blivit till olja.
Den förstnämnda typen kommer från det vi kallar förnyelsebara bränslen.
Men vet vi med säkerhet att det förstnämnda verkligen är bättre, eller har vi bara ännu inte upptäckt vad det är som slipper igenom, själv tror jag bara det är annorlunda och att vi inte har hittat vad vi ska mäta? När vi väl kommer underfund med det så blir det not restriktioner där också, eller om man inte längre får in lika mycket skatt på pga renare mijöbränslen så finns det en självuppfyllande profetia som säger att man kommer hitta skit även i biobränslet.........
av Okalettos
#1312690
Troubleshooter.. Det är lite det jag är ute efter.. Finns det siffror liksom.. Det låter ju så himla sunt att drivmedlet är i form av biobränsle och liknande..
Är det så att det är så himla självklart att det ger mindre miljöpåverkan, att ingen pratar om det..?
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 13

Frågan är inte vad jag har gjort fö[…]

Har också råkat ut för detdä[…]

Hej Kollar här finns säkert nån so[…]

Min D5 2012 fick stadigt ökande förbrukn[…]