- sön 21 apr 2019, 21:06
#1312689
Fjonsson skrev:Okalettos skrev: ↑sön 21 apr 2019, 18:27
Detta med förnyelsebara bränslen (biobränslen t ex).. Visst, man skonar miljön lite i form av mindre importfrakt av fossila medel.. Men hur mycke släpper fordon ut med såna bränslen, jämförelsevis? Betydligt mindre eller equal? Har aldrig riktigt förstått detta.. och ingen verkar prata om det överhuvudtaget..
Såklart är det en nationell vinst att delvis vara oberoende av import.. Men det har ju inget med miljön att göra..
När man pratar om växthusgaser så gör man skillnad på såna som kommer ifrån växtlighet som vuxit i närtid i relation till dom som växte för miljoner år sedan och blivit till olja.
Den förstnämnda typen kommer från det vi kallar förnyelsebara bränslen.
Men vet vi med säkerhet att det förstnämnda verkligen är bättre, eller har vi bara ännu inte upptäckt vad det är som slipper igenom, själv tror jag bara det är annorlunda och att vi inte har hittat vad vi ska mäta? När vi väl kommer underfund med det så blir det not restriktioner där också, eller om man inte längre får in lika mycket skatt på pga renare mijöbränslen så finns det en självuppfyllande profetia som säger att man kommer hitta skit även i biobränslet.........
Det är aldrig för sent att ge upp!
-V70 2,5T AWD 2004 Såld
- V70 D5 AWD 2008 Såld
- XC60 D5 Polestar 2013 Såld
- V90 CC D5 AWD PRO 2017 Såld
- BMW X5 45e 2021