Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Kan det vara att du kör många korta sträckor och många kallstarter på vintern? Blir inte motorn ordentligt varm efter varje kallstart så kan bensinen "spä ut" motoroljan och den suger in bensinen via vevhusventilationen. Kolla hur mycket olja det är på oljestickan och lukta på den. Jag kör c:a 5-600 mil om året, men byter ändå olja 2-3 ggr om året. Jag har hydrauliska ventillyftare i min motor (B234F) och dom "säger ifrån" när motoroljan blir för tunn, då börjar lyftarna "ticka". Nu kör jag på etanol (E85), så det blir dubbla problem med korta sträckor..... :mad: . Enkelt att fixa, byt olja och filter. :-D
White skrev:Vad låg de andra värdena på?
Dom kollar det inte längre på dessa bilar så man får kolla upp det själv, jag brukar ta kort på mätartavlan för alla värden står där mein dom skriver bara in CO i pappren. Bilar upp till och med -93 års modell har ju numera samma regler för avgasreglerna som min 745-a -88B. D.v.s det måste finnas monterat men behöver inte fungera.
Det som kan ha "gått sönder" är om det kanske är läck "bakvägen" mellan BTR-en och insuget genom den klena vakuumslangen mellan BTR-en och insuget. Då kan det komma in "oregistrerat" bränsle i motorn. Om du inte bytt oljan i motorn på länge så kolla och lukta på oljestickan.
SchultzDuvy skrev:Vevhusventilation är i mycket bra skick den med, långt ifrån igensotad.
Om den suger in utspädd motorolja genom vevhusventilationen så krävs det en väl fungerande vevhusventilation, annars kan den ju inte göra så.
lennarte skrev:
White skrev:Vad låg de andra värdena på?
Dom kollar det inte längre på dessa bilar så man får kolla upp det själv, jag brukar ta kort på mätartavlan för alla värden står där mein dom skriver bara in CO i pappren. Bilar upp till och med -93 års modell har ju numera samma regler för avgasreglerna som min 745-a -88B. D.v.s det måste finnas monterat men behöver inte fungera.
Det som kan ha "gått sönder" är om det kanske är läck "bakvägen" mellan BTR-en och insuget genom den klena vakuumslangen mellan BTR-en och insuget. Då kan det komma in "oregistrerat" bränsle i motorn. Om du inte bytt oljan i motorn på länge så kolla och lukta på oljestickan.
SchultzDuvy skrev:Vevhusventilation är i mycket bra skick den med, långt ifrån igensotad.
Om den suger in utspädd motorolja genom vevhusventilationen så krävs det en väl fungerande vevhusventilation, annars kan den ju inte göra så.
Aha! Annars ger dom en bra fingervisning på var man ska börja felsöka.
Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]

Fjærer foran V90 CC T5

Aktiv stötdämpning, Four-C (Continuously[…]

Volvo 740 startar inte

Vill tacka för hjälpen, felet är av[…]