...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av uno83
Men det räcker ju inte att köra ner en stolpe. Är väl alltid skyltar på båda sidor när hastigheten ändras?
Användarvisningsbild
av Volvobruden84
Har han redan skrivit på boten så är det väl redan försent antar jag?

Man ska aldrig skriva på något på plats... kostar inget att låta bli och låta dom utreda vidare , ofta så har polisen något fel också så. Tex. okalibrerade laserpistoler osv. så ofta så slipper man undan allt...
Användarvisningsbild
av uno83
Det är inte kört bara för att man skrivit på. Man kan överklaga om det visar sig att skyltning och liknande inte stämde.
av GrandDanoise
uno83 skrev:Men det räcker ju inte att köra ner en stolpe. Är väl alltid skyltar på båda sidor när hastigheten ändras?
Det ska vara det men det är ju inte så jämnt.
Dessutom om det var förbi en skola och hastigheten var begränsad till 30 vid vissa tider, tex. 7-17 så behövs det bara en skylt.

/D
Användarvisningsbild
av Mattias_F
Tyvärr ligger några av dessa tjänster just nu i träda men det finns en hel del matnyttig information.
http://www.trafikjuristen.se/index2.htm
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Äh, denna idiot fixering vid hastighetsbegränsningar gör att man som skötsam bilist dedikerar för mycket av sin uppmärksamhet på att kolla på hastighetsmätaren, kolla efter skyltar som f-n inte finns i den utsträckning de borde osv osv istället för att följa sunt förnuft & veta att OM man orsakar en olycka pga vårdslöshet eller för hög hastighet att det då ska svida enormt i plånboken & då menar jag inte ett par tusen i böter. Frihet under ansvar!

Att "lapplisorna" ställer (gömmer) sig vid ställen där de vet att de kan plocka flest bilister med lasern pga att skyltningen är bristfällig är ju ingen nyhet. Att plocka narkomaner/alkoholister som framför fordon ger ju inga pengar till kassan iom att de inte har någon betalningsmöjlighet....då är det ju ett givet kort att ta Svensson när han är på väg till eller ifrån jobbet.
Senast redigerad av 1 V70BiFuel03, redigerad totalt 0 gånger.
av KTM
anp skrev:
Brainded skrev:Då 30km/h inte är standardhastighet i tättbebyggt område så ska han inte ha böter om inte skyltar finns.

/Anders
Nja, är det så verkligen idag?
Vissa orter har ju tyvärr börjat zonmarkera stora områden som just 30km/h zoner. Finns det nya 30km/h skyltar efter varje korsning i dessa zonområden?

Bara en tanke, jag har inte en susning.

Vill du utveckla ditt resonemang kring att det ska vara 30 skyltar efter varje korsning, när du nyss nämnt att det skulle vara zon? :roll: Eller jag som kanske inte förstod vad du menade ?:-/
av Robban_T5-R
Så här svarade vägverket mig:

om det inte förekommer någon skylt om rådande hastighet är det bashastighet som gäller, i ditt fall 50km/h även om skola passeras. Skylten rekomenderad hastighet 30km/h med blå bakgrund betyder också detsamma, hastigeten är rekomenderad till 30km/h, Det är inte olagligt att köra fortare men detta anses olämpligt.
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Då kör vi denna en helg. IMG_0544.jpe[…]

Hej, har problem med en reservdelsbil jag för[…]

Du bör nog låsa vevaxel och kamaxlar in[…]

What the Fffff. Thanks you Guys, I really apprecia[…]