Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Suunto skrev:
D241CE51-D6A6-4713-AC66-EAA57AE2DB00.png
V60 T5 R-Design med 18 tum Dubb vinterdäck

Jag har två frågor. Var detta en engångsföreteelse (på långturer) eller får du oftast ner förbrukning så lågt? Väldigt bra men skiljer sig något från de andra som skrivit i tråden.

Och hur är vägljud och kupéljud med 18 tums dubbdäck?

Tack på förhand.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Detta var en långtur hem från Sälen. (ca10km/h över skylt). Full bil - 4 pers och packning. Ligger självklart högre i stadskörning.

När det gäller vinterdäcken så är det Nokian Hakka 9. Hade tidigare Hakka 8 på förra V60, tycker att 8 var lite tystare. Nu är sommarpuckarna på - Pirelli. Mycket tysta och fina.
Suunto skrev:Detta var en långtur hem från Sälen. (ca10km/h över skylt). Full bil - 4 pers och packning. Ligger självklart högre i stadskörning.

När det gäller vinterdäcken så är det Nokian Hakka 9. Hade tidigare Hakka 8 på förra V60, tycker att 8 var lite tystare. Nu är sommarpuckarna på - Pirelli. Mycket tysta och fina.
Jag är oftast lätt på foten. Så jag kommer troligtvis inte ligga över litern. Stadskörning kör jag mycket sällan.

Tack! Jag är lite orolig att 18tum blir för stort. Att de inte är tyst nog. Men jag får testa en och se. Tack ännu en gång för svar!

Andigo skrev:
Suunto skrev:Detta var en långtur hem från Sälen. (ca10km/h över skylt). Full bil - 4 pers och packning. Ligger självklart högre i stadskörning.

Jag är oftast lätt på foten. Så jag kommer troligtvis inte ligga över litern. Stadskörning kör jag mycket sällan.

Tack! Jag är lite orolig att 18tum blir för stort. Att de inte är tyst nog. Men jag får testa en och se. Tack ännu en gång för svar!

Hur då för stort ?
Jag åker 19” hakka dubb i min T8 och visst låter dom men inte så himla mycket ändå och då är ju bilen tyst i övrigt. Men blev ju supertyst med sommar.
stevvee skrev:
Andigo skrev:
Hur då för stort ?
Jag åker 19” hakka dubb i min T8 och visst låter dom men inte så himla mycket ändå och då är ju bilen tyst i övrigt. Men blev ju supertyst med sommar.

Jag har problem med hörsel och är väldigt ljudkänslig. I vintras körde jag på 16” odubbade i V70 2.5T 2004 och tycker de var på gränsen till outhärdligt på längre sträckor.

Denna nya trend med stora hjul får mig inte på några bilköpartankar direkt, trots att de är i behov.

Jag har i och för sig inte testat bensinmodell än så jag kanske inte ska säga för mycket.

Andigo skrev:
stevvee skrev:
Andigo skrev:
Hur då för stort ?

Jag har problem med hörsel och är väldigt ljudkänslig. I vintras körde jag på 16” odubbade i V70 2.5T 2004 och tycker de var på gränsen till outhärdligt på längre sträckor.

Denna nya trend med stora hjul får mig inte på några bilköpartankar direkt, trots att de är i behov.

Jag har i och för sig inte testat bensinmodell än så jag kanske inte ska säga för mycket.

Bensinaren går väldigt tyst i jämförelse med diesel.

Men jag upplever nog inte att det låter mer ju större hjul man har. Mina 19 idag låter varken mer eller mindre kontra dom 18 samt 20 jag åkte på tidigare.
En V70 från -04 är inte mycket att hurra för när det gäller ljuddämpning och hur bakluckan är formad på den gör att allt ljud kommer in.
stevvee skrev:
Andigo skrev:

Men jag upplever nog inte att det låter mer ju större hjul man har. Mina 19 idag låter varken mer eller mindre kontra dom 18 samt 20 jag åkte på tidigare.
En V70 från -04 är inte mycket att hurra för när det gäller ljuddämpning och hur bakluckan är formad på den gör att allt ljud kommer in.
Tack för upplysningen! Jag får in till handlare och testa efter påsk. Jag blev bara lite nervös av de upplevelser jag haft med lågprofildäck tidigare.

Andigo skrev:
stevvee skrev:
Andigo skrev:

Tack för upplysningen! Jag får in till handlare och testa efter påsk. Jag blev bara lite nervös av de upplevelser jag haft med lågprofildäck tidigare.

Självklart är allt en egen bedömning och upplevelse. Och länge sen jag åkte mindre hjul men mellan 18-20 hakka dubb så märker jag ingen skillnad direkt.

En kombi med insynsskydd tar ner ljudnivån lite. Sedan bäst.
Tycker verkligen inte du skall begränsa dig pga lågprofil utan mer fokus på bilmodell om du är så känslig för ljudet. Sen kan man alltid ljuddämpa lite extra men kostar såklart.

Ut och provkör Bild
kmi skrev:Iøvrigt er t5'eren næsten for tyst i motorljud jmf. med min gamle v90 T5 CC
Man kan næste under om motorljuden kom ud af højtalerne på V90'en :)

Hur är det med vägljud i v/s60 jämfört ned v90cc ?

Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]