Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er.

Det hela började med att jag fick nedslag på besiktningen för glapp i vänster spindelled.

Jag kollade självklart upp det hela när jag kom hem och kunde konstatera att högersidan måste gått igenom besiktningen på nåder, så jag bestämde mig för att byta båda sidor på en gång.

Igår skred jag till verket med Haynesboken i ena näven och en gummiklädd blyklubba i andra.
Eftesom jag inte utfört ett länkarmsbyte förut så var jag lite överförsiktig i början för att inte skada någonting tills jag fått ett hum om vad som behövde göras. Jag började med att ta loss bromsoket för att få lite bättre manöverutrymme, sedan lossade jag låsbulten för spindelleden och gick lös med 5-56, ett bräckjärn, en huggmejsel och en klubba.
Efter mycket spott och spä lyckades jag till slut få ut spindelledstappen ur spindeln. Efter det så lossade jag på de två inre länkarmsfästena och skräpet var loss. Jag provade och rucka lite på den gammla spindelleden och SNACKA OM ATT DEN VAR GLAPP!!!

Nu till monteringen av den nya länkarmen:
Jag började med att montera länkarmen i de bakre fästena utan att dra åt bultarna för hårt, vilket gick relativt smärtfritt. Något som gav mig mer gissel var att få i spindelledstappen i spindeln igen och det var här jag tror att jag kan ha gjort ett misstag!!!
Jag tog fram en liten domkraft och försökte med hjälp av den att trycka i tappen i hålet, när det hela helt plötsligt slant till. Spindelleden böjde sig snett utåt, istället fär snett innåt i hålet som jag ville, så hela paketet med nav, fjäderben och styrstag flyttade sig några centimeter.
Jag fick, självklart, hjärtat i halsgropen och plockade blixtsnabbt bort domkraften. När jag kände på fjäderbensstaget blev lite lugnare när jag konstaterade att detta utan problem kunde röra sig så mycket när inte länkarmen satt på, så jag hade inte tvingat någonting till sitt ytterläge i alla fall...
Jag insåg då att om jag knackade på spindelledstappen så kunde jag rikta upp den till en vinkel där den lättare skulle gå i, så sagt och gjort. Spindelleden gick i väldigt mycket lättare och jag skruvade fast den med låsbulten och drog åt ordentligt.

Enligt Haynes så skulle de inre bultarna dras när bilen stod på marken under sin egen tyngd, så jag återmonterade bromsok och hjul och drog ut bultarna för länkarmsfästena så hårt jag kunde med endast ett par fasta nycklar (ingen maskin eller spärrskaft). Enligt Haynes så skall dessa momentdras, men baserat på avsakanden av en momentnyckel och det faktum att de satt som bara berget från början så tog jag beslutet att dra bultarna så hårt jag kunde utan någon större hävarm.

Jag återupprepade ovanstående, utom det lilla missödet med domkraften, på bilens högra sida och var sedan klar.

Nu till det riktiga problemet:
När jag var klar och åkte ut för en provtur så insåg jag att ratten stod lite snett till vänster, med centrum ungefär kl. 11:00, 11:30 istället för kl.12:00. Jag provade att släppa ratten och kunde konstatera att bilen inte drog snett av sig själv uten det verkade bara vara ratten. Jag utförde lite manövreringstester och tyckte mig känna (detta kan dock vara inbillning) att bilen kändes lite "styvare" vid högersvängar än vid vänstersvängar.

Och frågorna:
Vad kan det vara som gjort att ratten står snett?? Kan det vara att jag ändå drog någonting snett när jag pressade med domkraften eller kan det ha någonting med att jag dragit fästbultarna för länkarmarna för hårt så att de inte "spelar" tillräckligt bra???
Hur kan det komma sig att bilen känns styvare åt ena hållet?? Kan detta ha någonting med hur hårt bultarna är dragna eller har jag skadat någon av spindellederna när jag knackat i dem???

Jag ber om ursäkt att detta blev en smärre roman, men jag vill hellre vara övertydlig än att jag missr nåt viktigt.
Tacksam för alla svar jag kan få...
av el-anders
Tja om du inte skadade nånting när du slant, vilket jag tvivlar på att du gjort.
Du säger ju själv att allting verkade OK efteråt. Så tror jag inte att du gjort nåt fel, utan jag tror att toleransen i tillverkningen mellan olika bärarmar skapat detta här. Många har sagt att man inte ska behöva justera om framvagnen när man byter bärarm, men det kräver ju en nogrann tillverknings precison.
Jag tror att Volvo inte har det kravet på tillverkaren av bärarmar på grund av det inte behövs i fabriken.
Varje ny bil får en framvagnsinställning, så varför ska Volvo betala för 10. ondelsmillimeter precision när dom inte behöver.
Nu för tiden jobbar jag åt en leverantör åt Volvo, och Volvos inköpare har den jobbiga attityden att varje år KRÄVA 10% prissänkning av vad de köper. Det här gäller alla leverantörer.
OK ibland blir sänkningen kanske bara 5%. Men efter sega förhandlingar.
Men precision kostar pengar så jag tror att en inställning alltid är nödvändig. Som sagt var, jag är inte säker, har inte bytt själv just på 850.
Någon kan ju också ha försökt kompensera glappet genom att flytta ratten eller justera yttre styrleden.
av el-anders
Glömde nämna att för hårt dragna bultar behöver du inte oroa dig för, leden får bara röra sig i gummit och ingen annanstans.
av linkan
Ville bara lägga in att jag bytte på min -94 för nåt år sedan, efter det gick den precis som innan dvs lite svajigt. Lämnade in den på inställning men det fanns inget att justera.

(Måste bara utfärda en varning här: Använd inte baksidan på en yxa och en förlängare till spärrskaftet för att slå ur tappen, la en del av pekfingret emellan och fick världshistoriens största blodblåsa. Jobbet i sig var ju så lätt så nåt måste ju jävlas :D )
av ab668
er du sikker på at du fikk drivakslingen HELT på plass? prøv å måle om navet ligger like langt inn/ut i forhold til det andre...
evt måle på det gammle om det er kortere eller lengre enn det nye.
det du sier betyr at det MÅ være mer enn /10mm jeg tror at det er mye mye mer, muligens noen mm.
prøv å måle å se :wink:
Användarvisningsbild
av Sparkz
Kolla alltid framvagnen efter byte av delar i den. Iaf Toe-in, den är känsligast.

Gummibussningar ska alltid dras med fjädringen i normalläge, japp! Det går bra att sätta en domkraft under länkarmen i stället för att sätta på hjulet så får man lite bättre plats att skruva.
Kamremsbyte V70N

Jag är ingen expert, så ta inte detta f[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Ja där har de sockersugna norrm&[…]

Inga problem att blanda om man nu är lagd &ar[…]

Tack så mycket för kritiken, förl&[…]