Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Perra83 skrev:
Camel skrev:Vår V40 T3 MY17 har också ylande balansaxlar. Det är konstaterat av verkstaden och det blir byte om två veckor. Bilen har rullat 3000 mil. Efter att ha läst om problemet så inser jag att det är risk för att det blir ett byte till i framtiden. men då har garantin gått ut. Det rimliga vore ju att Volvo tog ansvar med en förlängd garanti på balansaxlarna som uppenbarligen har en tvivelaktig konstruktion. Att hänvisa till maskinskadeförsäkringen för konstruktionsfel är inte rumsrent. Om Volvo anser sig behöva stöd av försäkringar borde de teckna en ansvarsförsäkring istället. Vi får se om balansaxlarna börjar yla igen efter bytet och vilka åtgärder som så ska tas.
Säg till din PST att du vill vänta med byte tills den nya kommer. Så har jag avtalat med min verkstad. Min garanti gick ut i januari.
Min PST säger att de inte har bytt några balansaxlar förut. Ändå är det en relativt stor ÅF som säljer många Volvo här i trakten. Verkstadschefen visste heller inget om att det skulle vara problem med balansaxlar på VEA. Det är vad de påstår. De menar också att det inte finns någon ny variant av balansaxelmodul. Så vad gör man? Annan ÅF? En Volvo ÅF borde ju veta lite mera om detta än en privat konsument.
Camel skrev: tis 16 apr 2019, 21:10 Vår V40 T3 MY17 har också ylande balansaxlar. Det är konstaterat av verkstaden och det blir byte om två veckor. Bilen har rullat 3000 mil. Efter att ha läst om problemet så inser jag att det är risk för att det blir ett byte till i framtiden. men då har garantin gått ut. Det rimliga vore ju att Volvo tog ansvar med en förlängd garanti på balansaxlarna som uppenbarligen har en tvivelaktig konstruktion. Att hänvisa till maskinskadeförsäkringen för konstruktionsfel är inte rumsrent. Om Volvo anser sig behöva stöd av försäkringar borde de ha tecknat en ansvarsförsäkring istället. Vi får se om balansaxlarna börjar yla igen efter bytet och vilka åtgärder som så ska tas.
Nä riktigt ofog att skicka räkningen för sina konstruktionsfel vidare till försäkringsbolag, garantiställare och enskilda bilägare där garantier/försäkringar gått ut.
Har du ork så lägg gärna upp ett tube-klipp så taggar jag i trådstarten.
Antar att din bil är 2.0 liters manuell?
Ja, VEA 2.0 manuell. Ska försöka spela in ett klipp imorgon. Den låter relativt illa, men jag har hört flera andra bilar här i staden som låter värre. Bl.a. kom en mycket fin V90 T5 rullande förbi huset i dag på eftermiddagen. Den ylade...

EDIT 2019-04-17: Lade upp klipp på oljudet.
http://youtu.be/eEbGcWrcs7s
Vinandet från balansaxlarna hörs mest under bilen, i slutet av klippet.
Senast redigerad av 1 Camel, redigerad totalt 0 gånger.
Magnus-B skrev: tis 16 apr 2019, 20:10 Frågade Volvo på facebook genom messenger ifall balansaxlarna skulle åtgärdas och fick svar enl nedan.
Vet inte om jag ska tolka det som att det kommer ett nytt balansaxelpaket eller kommande motorer ändras mer omfattande så att det inte är något som går att montera i våra motorer.
Man hoppas ju på att det är ett nytt balansaxelpaket som kommer och att det förhoppningsvis är ett "tyst" sådant (någon skrev det tidigare i tråden).

Tyvärr så ser det mörkare ut för dieselmotorerna än så länge.

Har ännu inte hört mer från tidningen så det har väl Volvo tystat ner.

Hej Magnus,
tack för din fråga!

Vi har en planerad förändring i vår produktion där det kommer en ny typ av konstruktion för balansaxlar för våra VEA motorer (bensin). Denna förändring kommer att ske under året, vi har inte fått något specifikt datum ännu.

Vad gäller VEA (diesel) finns ingen ny konstruktionslösning framtagen i dagsläget.

Gällande din bil så rekommenderar vi att du kontaktar en auktoriserad Volvoverkstad så att de får göra en felsökning.

Ha en trevlig dag!
Med vänlig hälsning, Volvo Car Sverige
"Ny typ av konstruktion för balansaxlar" låter ju bra för dom som ska köpa en ny Volvo med bensinmotor framöver.
Indirekt erkänner man väl då att nuvarande konstruktion inte är så lysande.
Fråga gärna om den nya lösningen, med ospecificerat startdatum, blir bakåtkompatibelt för byte på exempelvis din bil (T3).
Fyra styck T3 2,0 manuell med omkring 3000 mil på mätaren i trådstarten just nu. Bilar som alltså knappt nått sin första service.
Tankar på det?
Cotag skrev:Fyra styck T3 2,0 manuell med omkring 3000 mil på mätaren i trådstarten just nu. Bilar som alltså knappt nått sin första service.
Tankar på det?
Min var ju bara halvvägs till första servicen när den börja yla och 1300mil, och tankar är ju att vea är ju ett sorgligt kapitel, men tanke på att man säljer än idag nya bilar till helt ovetandes kunder om vad de eventuellt har att vänta sig.
För min del förstår jag att det inte går att göra helt felfria bilar. Jag värderar istället hur jag blir bemött när fel uppstår.
Om det är problem med balansaxlar på många VEA vet jag inte. Men redan här på detta forum har det samlats tillräckligt många exempel på vinande balansaxlar som gör det sannolikt att det inte enbart handlar om en engångsföreteelse.

På min bil byts balansaxlarna. Snart går garantin ut. Redan finns det exempel på VEA där problemet kommer tillbaka även på bytta balansaxlar. Det finns indikationer på uppgifter att Volvo tagit fram mer än en version av balansaxlar och att den senaste versionen inte finns tillgänglig förrän till sommaren. Dessutom finns det indikationer på uppgifter att Volvo ändrar i produktionen.

Om problemet kommer tillbaka på min bil efter byte av balansaxlar, så kommer jag inte att vara följsam om Volvo vägrar ta ansvar och jag hänvisas till maskinskadeförsäkringen när garantin gått ut. Försäkringar är enbart till för plötsliga oförutsedda händelser. Försäkringar är generellt inte till för att täcka skador som på förhand har mycket stor sannolikt att de uppkommer, t.ex. som ett resultat av undermålig konstruktion.

Hur ovillig att vara följsam jag kommer att vara avgörs helt av vilken motivation jag erhåller av hur jag behandlas. Tiden får utvisa. Hittills har jag bara tillgång till andrahandsinformation från olika forum samt vad en enda ÅF har uttalat. Förhoppningsvis finns det mera rimlig information från Volvo samt ett mera rimligt ställningstagande från Volvos sida om det blir skarpt läge.
Camel skrev:Ja, VEA 2.0 manuell. Ska försöka spela in ett klipp imorgon. Den låter relativt illa, men jag har hört flera andra bilar här i staden som låter värre. Bl.a. kom en mycket fin V90 T5 rullande förbi huset i dag på eftermiddagen. Den ylade...
Jag lade upp ett klipp idag på det vinande ljudet från balansaxlarna:
http://youtu.be/eEbGcWrcs7s
Ljudet hörs mest under bilen, i slutet av klippet. Bilen var kallstartad när klippet spelades in, men det låter också när motorn är varm.
Cotag skrev:Fyra styck T3 2,0 manuell med omkring 3000 mil på mätaren i trådstarten just nu. Bilar som alltså knappt nått sin första service.
Tankar på det?
Att det sannolikt inte enbart handlar om en engångsföreteelse. Men det säger inte så mycket om omfattningen av problemet och hur stor andel av alla VEA totalt som drabbas. Det vet troligen endast Volvo. Men efterhand som försäkringsbolag (andra än Volvia) blir inblandade i större omfattning i framtiden så kanske det blir mer uppenbart hur stort problemet är.
Jag har idag kört lite med en Xc40 D3 automat.
Den lät väldigt suspekt när man gasade, misstänker att den kan ha samma symptom om konstruktion är densamma.
Om så är fallet vore det tragiskt: 650 mil på mätaren...
  • 1
  • 59
  • 60
  • 61
  • 62
  • 63
  • 132

Det bör den ha och båda boxarna kan s&a[…]

Ja, den är manuell. Ingen packning som byttes[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Hej! Tycker att jag läst hundra olika inl&aum[…]

Det tyder på att dina glidkolvsok spontant […]