Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pedero79
Har en v70 -02'a , När jag skulle försöka byta den blå helljus lampan i kombi instrumentet råkade jag få isär en liten kontakt på vänster sida om rattstången som fick till följd att bilen talar om att airbagen behöver service med det snaraste, lampan slocknar inte fast kontaktstycket sattes ihop genast, vad göra ?
Den lilla blå lampan var hel och lyste när man provade den lös på ett batteri men lyser bara i bland i bilen

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av wissel
Kan det vara så att du inte lossade på Minuspolen på batteriet innan du satte igång att fippla med instrumentet?
Om så är fallet måste du fa tag i någon med felkodsläsare anpassad till Volvo för att släcka den varningen.
Kommer INTE att funka med någon OBD läsare med annan programvara.

Vid precis allt du gör som innebär ev. inblandning av el komponenter ställer till detta. Regel nr 1. :-)
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Och angående helljusindikeringen, ditt DIM lider troligtvis av samma sjuka som nästan alla andra tidiga V70/S60 nämligen att lödningarna spricker på kretskortet.
Det går dock att fixa, säkrast är att lämna det till något proffs för omlödning.

Det är samma slang på alla tre bilderna[…]

Fick tillbaka den efter nästan 3 måna[…]

@fjohan82 , Du kör vidare något &ari[…]

Som jag förstår så tvärdog b[…]