Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zane_73
Det måste isåfall innebära att min bil var programerad för elstol fast kablarna inte ens var framdragna
av nevyn
Fick igång min stol, hade bränt säkringen... :oops: Men jag vill ju fortfarande ha mjukvaran... Som jag blev lovad av två verkstäder.
du kan inte få nån på volvofabriken att bygga om din bil i VITAL men om man gör det så kan man sen köra en total omladdning & då laddas alt om efter hur bilen "nu" är byggd.
Om man inte kan få det gjort så faller ju ditt resonemang, eftersom slutsatsen då skulle vara ren spekulation.
av Zane_73
Grattis, du måste ha blivit som ett litet barn på julafton när du såg den trasiga säkringen och fick igång stolen

Antar att det är som på min då, knapparna fungerar men inte minnet för fjärrkontrollerna
Användarvisningsbild
av CarMan
om du har en begagnad styrenhet som redan har en mjukvara kanska det går att reglera stolen, det har jag inte koll på, men jag har svårt att tro att stolen komer att stäla in sig när du låser upp bilen & du komer säkert inte heller få backspeglarna inställda.

kolla om stolen gpr att justera efter 5 min en motorn igång
av nevyn
Nej stolen ställer inte in sig efter fjärrkontrollen, men ja den går att ställa in efter 5 min, hurså?

Backspeglarna ställer inte in sig.. Kanske inte har funktionen i backspeglarna. Vad händer om jag köpa nya backspeglar med minnesfunktion?

Zane,
Jo det var rätt skönt att kunna fälla ryggstödet som stod i synnerligen upprätt position.. Så lite glad var man allt hehe!
Användarvisningsbild
av CarMan
nevyn skrev:Nej stolen ställer inte in sig efter fjärrkontrollen, men ja den går att ställa in efter 5 min, hurså?

Backspeglarna ställer inte in sig.. Kanske inte har funktionen i backspeglarna. Vad händer om jag köpa nya backspeglar med minnesfunktion?

Zane,
Jo det var rätt skönt att kunna fälla ryggstödet som stod i synnerligen upprätt position.. Så lite glad var man allt hehe!

Jag har inte provat med begagnad stol i nån bil så jag har inte koll på vad som kommer att funka o inte funka.
men om du har otur går stolen bara att ställe x-antal minuter efter tänning slagist på.

anledningen till att man vill ha el-stol är ju just den att den känner av vilkan fjär som öppnar bilen & då ställer den in stol + backspeglar, detta kan du inte få igång i din bil tyver.
av Zane_73
Tja jag är rätt så nöjd med minnet på knapparna, men det är klart att om stolen hade följt frärren vore det x-tra najs
av nevyn
Efter att ha prövat ett kan jag nog konstatera att jag kan leva med att ha minnet på knapparna... Nu kan jag åtminstone ställa in stolen innan jag sätter mig... Eftersom vi är två som kör och har VÄLDIGT olika körställningar pga ca 30cm längdskillnad så underlättar det mycket med minnesfunktionen oavsett fjärrkontroll eller ej, vi brukar använda samma nycklar ändå så det hade inte spelat nån roll.
av Simpa
Skall precis till att eftermontera beg stolar med elman + värme i min tyskköpta V70. Det verkar ju inte helt körtt med manöverdelen enl ovanstående, men vet någon vad som krävs för att få igång värmen. Kräver knapparna i CCM:en någon särskild aktivering??? Kablaget till värmen är fördragen, men inte till manöverdelen. Har slaktat en beg kabelhärva och kommit fram till följande. Förarstolens elmanöver har 2 kontakter, en för plus och minus (säkring 4) och en kontakt med fyra klena trådar: BRUN=jord, LILA/VIT går till relä M122 och får en +, GRÖN partvinnad med VIT går till relälåda men vet ej vad dessa är.
Passagerarstolen har en kontakt med plus och minus samt en klen lila tråd som går till relälåda. Vilken funktion har den lila tro??
av nevyn
Återigen volvos information (som man inte kan lita på visar det sig), man skal bara behöva dra ut blindpluggen och trycka i knapparna sen behövs en mjukvaruuppdatering
Motorvärmare

En fråga: Laddas 12V-startbatteriet samtidi[…]

Basalt är dit problem, att höjtryckspump[…]

Gasspjällsproblem i v70 2.0F 2008

Är inte denna bil av modellår 2009? En […]

Okej, har mätt och gjort en del saker. M&au[…]