Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av kaffe_koppen
Hallå.
Jag tog studenten från fordonsgymnasiet i somras och jobbar nu som mekaniker/bilplåtslagare på en ford/hyundai verkstad (blir mest mekanikerjobb). Jag får nu 83,84 kronor i timmen, 40 timarsveckor. detta blir 6707 kronor varannan vecka innan skatt (vi får lön varannan vecka). är det en normal ingångslön för en bilmekaniker? Har nämligen hört om verkstäder som delar ut betydligt större checkar till dom anställda.
/MVH Steffe
Användarvisningsbild
av Nexus
Som ingångslön 1998-10-23 hade jag brutto 11070kr/Mån
Det blev 7168 netto ink fackavgift 210kr.
Men det var länge sen och i Eskilstuna. Lönerna är högre i sthlm :???:

Mvh Magnus
av ljungström
Spontant så låter det väl tämligen lågt? Särskilt som det är så svårt att få tag i bilplåtslagare. Ditt fackförbund (Metall?) måste kunna ge besked om vad som är normalt och inte.

Har för mig att min lillebror (18 år) hade typ 92 kr/timmen på sitt sommarjobb, ett äldreboende. Då hade han varken utbildning eller erfarenhet av yrket.
av kaffe_koppen
Dom följer ju lagen om man säger, men man får inte så mycket mer en så.
av Frigge
I Göteborg och Stockholm är det ju brist på Plåtslagare vilket borde trissa upp lönerna tycker man :???: Men ingångslönen kanske håller sig därikring trots allt :(
Användarvisningsbild
av Funk
I Göteborg ligger nog ingångslönen på en större verkstad runt 20:- högre per timme, 17-18000 i månaden är ganska normalt. Som bilplåtis kan man tjäna en hel del mer, men kanske inte som nybakad..

/Thomas
Användarvisningsbild
av nitraM
18 000:- hade jag som ingångslön som lastbilsmek.
av mojja
Det lät inte som att man fick tjock plånbok utav det jobbet.. Jobbade som billackerare några år och utbildade mig till det vid ett gymnasium i falun där utbildningstiden låg på 4 år.

Efter 2 års utbildning kan jag säga att jag tjänade dubbelt upp mot dig "netto" Efter att jag var nybakad med gesäll brev så tjänade jag i en mindre stad i värmland mellan 22 o 25k netto beroende på akordet den månaden.

Man brukar oftast också ha rätt fördelaktiga arbetsvilkor så som att man får "låna" verkstaden på kvällar o helger o på detta vis tjänar man lätt i hopp halva månadslön på ett par kvällar..

majoriteten av mina månader låg i snitt mellan 30-35k netto.

Allt handlar om att visa framfötterna och älska sitt jobb och jobba som en gris. Sådant uppskattas av arbetsgivaren o visar sig i lönekuveret.

//mojja
Användarvisningsbild
av Nexus
mojja skrev:Det lät inte som att man fick tjock plånbok utav det jobbet.. Jobbade som billackerare några år och utbildade mig till det vid ett gymnasium i falun där utbildningstiden låg på 4 år.

Efter 2 års utbildning kan jag säga att jag tjänade dubbelt upp mot dig "netto" Efter att jag var nybakad med gesäll brev så tjänade jag i en mindre stad i värmland mellan 22 o 25k netto beroende på akordet den månaden.

Man brukar oftast också ha rätt fördelaktiga arbetsvilkor så som att man får "låna" verkstaden på kvällar o helger o på detta vis tjänar man lätt i hopp halva månadslön på ett par kvällar..

majoriteten av mina månader låg i snitt mellan 30-35k netto.

Allt handlar om att visa framfötterna och älska sitt jobb och jobba som en gris. Sådant uppskattas av arbetsgivaren o visar sig i lönekuveret.

//mojja
Synd det inte gäller alla arbetsgivare. :(
Jag jobba på raster hoppa över lunchen för det var så kul att skruva med bilar i början. Tog alla skitjobb man var ju ny och då blir det visst automatiskt så :???:
men inte märktes det i plånboken. så jag börja ifrågasätta varför jag inte oxå kunde välja jobb på tavlan och slippa alla väntande kunder och kanske någon gång få göra lite flera nybilar. Det var inte poppis kan jag lova :evil: . Jag lessna på skiten och sa upp mig.

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Svart skinn. Vit läder blev blått av je[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]