- sön 14 apr 2019, 18:09
#1311456
En liten uppdatering.
Köpte mig ett par standarddämpare, stödlager och förstärkta standardfjädrar. Beställde även hem original m14 skruvar från Volvo (30624310) och ett par m14 muttrar i 10.9 kvalitet från järnhandeln. Monterade dämparna först vilket gick klanderfritt, men som någon varnat tidigare sjönk den mycket riktigt ihop med de gamla nivomatfjädrarna. Slängde på de nya fjädrarna och nu står arslet i normalhöjd. Måste säga att konstruktionen för bakfjädrarna är de bästa jag sett ur en de/monteringssynvinkel, själva fjäderbytet inkl upp/nedhissning gick tamefan på under 20 minuter per sida. Bytte även krängningshämmarstagen när jag ändå var igång.
Funkar hur bra som helst, operationen var lyckad. Blev en helt annan bil, märkte även att mina bromsproblem försvann. Trodde att jag hade skeva skivor men det visade sig bero på dämparna.
Den ena nivomaten saknade allt motstånd, totalslut. Den andra fungerade helt OK men hade läckt ut en massa olja.
Tillägg 2024: När jag höll på så fanns det ingen information eller ombyggnadskit till detta på nätet. Troligtvis har någon läst tråden och fått sig en idé om att sälja detta som kit. Men jag vill höja ett varningens finger, se till så att skruv och mutter som följer med i kittet är i 10.9 kvalitet samt att det är en flänsskruv. 8.8 kvalitet är inte specat för åtdragningsmomentet som krävs, med ev. haveri som följd.
Jag rekommenderar att köpa skruven direkt från Volvo och muttern från en lämplig järnhandel. Handlar om småsummor.
Har inte kollat aktuellt pris på KYB dämparna och Lesjöfors fjädrarna, men troligtvis är det billigare att köpa dessa för sig mot att köpa ett kit med noname grejer.
Senast redigerad av 1 mjölner, redigerad totalt 0 gånger.