VolvoB20 skrev:Det där ordvalet kommer du aldrig att få mig att hålla med om.
Jag kan tex aldrig hålla med om att vi i Sverige skull ha kraftigt subventionerad alkoholförsäljning från svenska staten eftersom vi har lägre alkoholskatt än Norge tex.
Subvention är när man skjuter till pengar. Om man bara sänker avgiften lite så är det en skatterabatt eller skattelättnad, ingen subvention.
Jag hatar när politiker och marknadsförare försöker vrida opinionen genom felanvända värdeladdade ord. Ett annat exempel är räntebidrag och räntesubvention som är populära bland politiker. Staten har ju inte betalat ut en krona i något bidrag, det man har är ju ett avdrag och det är något helt annat.
Du får helt enkelt acceptera vad ordet subvention betyder om du ska delta i en diskussion där det används.
Hittar man på en egen betydelse på ett ordet andra använder blir ju diskssionen lite märklig.
Använd vilket ord du vill.
Har har du några förslag:
# Norska staten har aktivt sätt till att elbilarna kostar mindre att köpa än motsvarande ICE-bil.
# En norrman slipper betala skatt om han väljer en elbil.
# En norrman får dra bort skatten från priset.
# Norska staten har betämt att den som köper en ICE-bil måste betala extra mycket skatt för att man vill att fler ska finna elbilar ekonomiskt fördelaktiga.
Men det låter ju som din favorit skulle vara:
# Utsugarstaten håller sina lång, äcklig fingrar bort när den hederlige, hårt arbetande norrmannen vill köpa en elbil.