Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag tror inte heller att det är ett problem att batterier tappar effekt med tiden men inte sjutton kan man mäta det i mil. Snarare i tid i kombination med ett ofördelaktigt laddningsmönster. Om man t.ex. kör dom helt tomma och sen väntar med att ladda.
Jag har noll erfarenhet av batteribilar och hur batterierna degenererar över tid

Har däremot väldigt mycket erfarenhet av hur laptop-batterier som bygger på i grund och botten samma Li-Ion teknologi funkar. Exempel: min gamla Macbook Pro Retina tillverkad 2013-07-01 har i dagsläget 65% av ursprunglig batterikapacitet. Visst, ett skitlitet batteri i jämförelse, 8,5 Ah kapacitet från början nu kvarstår 5,5 Ah.

Då frågar jag mig givetvis hur en batteribil med i grunden samma batteriteknologi skulle kunna prestera bättre vad gäller kvarvarande batterikapacitet efter motsvarande tid.

Att byta batteri i laptopen är en affär på några tusen men det lär vara ganska annorlunda om man behöver byta batteri i en begagnad elbil som har ett batteri i motsvarande stadium, säg 65% av ursprunglig kapacitet.
Lövet skrev: lör 13 apr 2019, 20:50
FreddanNo1 skrev:Såg också att batterierna i el-bilar tappar 10% eller liknande i kapacitet för varje år.
Inte ens nära.Just nu ligger det uppmätta tappet exempelvis på Tesla på 10% efter 20.000 mil...
ser ut som att du har surfat. På Internet kan vem som helst skriva vad som helst. Som vi här och nu. En del yngre på mitt jobb inser inte det. De surfar vitt och brett och använder Wikipedia som kunskapskanal när de inte vet. Ofta har de fel också. Jag brukar använda NE, brukar stämma bäst. Har den i pappersform hemma. Finns på webben också, fast begränsad om man inte betalar.

Förmodligen betalar Tesla säkert för positiva träffar högt upp. Tesla är en bil som knappt någon har råd med, så varför använda den som referens? Ingen använder Ferrari som referens hur en bensinbil är? eller?
Dessutom måste man vara noga med laddningen för att hålla ett batteri levande länge. Vem orkar hålla på med det? De flesta kör och laddar när det passar.
Har hört från Nissanägare att bilen tappar mer. Så som de flesta kör något 1000 eller några 1000 mil per år i 10-20 år så länge som bilen lever rör det sig om mkt mer, kanske över 50% Sedan i kyla tappar äldre batteri ännu snabbare jämfört med nytt batteri. Jämför med en ny och en äldre mobiltelefon i kyla. Bilen blir oanvändbar annat än kort sträcka.
Fjonsson skrev: lör 13 apr 2019, 20:25 Skrev jag bidrag? Förstår du inte skillnaden på ett bidrag och en subvention? Mat har 12% moms. Man kan säga att maten är subventionerad jämfört med andra grejor. Eller så kan man säga att det som har 25% har dubbel moms om man vill. Man kan välja det man tycker låter bäst men det blir ingen skillnad.
Det där ordvalet kommer du aldrig att få mig att hålla med om.

Jag kan tex aldrig hålla med om att vi i Sverige skull ha kraftigt subventionerad alkoholförsäljning från svenska staten eftersom vi har lägre alkoholskatt än Norge tex.

Subvention är när man skjuter till pengar. Om man bara sänker avgiften lite så är det en skatterabatt eller skattelättnad, ingen subvention.

Jag hatar när politiker och marknadsförare försöker vrida opinionen genom felanvända värdeladdade ord. Ett annat exempel är räntebidrag och räntesubvention som är populära bland politiker. Staten har ju inte betalat ut en krona i något bidrag, det man har är ju ett avdrag och det är något helt annat.
VolvoB20 skrev:Det där ordvalet kommer du aldrig att få mig att hålla med om.

Jag kan tex aldrig hålla med om att vi i Sverige skull ha kraftigt subventionerad alkoholförsäljning från svenska staten eftersom vi har lägre alkoholskatt än Norge tex.

Subvention är när man skjuter till pengar. Om man bara sänker avgiften lite så är det en skatterabatt eller skattelättnad, ingen subvention.

Jag hatar när politiker och marknadsförare försöker vrida opinionen genom felanvända värdeladdade ord. Ett annat exempel är räntebidrag och räntesubvention som är populära bland politiker. Staten har ju inte betalat ut en krona i något bidrag, det man har är ju ett avdrag och det är något helt annat.
Du får helt enkelt acceptera vad ordet subvention betyder om du ska delta i en diskussion där det används.

Hittar man på en egen betydelse på ett ordet andra använder blir ju diskssionen lite märklig.

Använd vilket ord du vill.
Har har du några förslag:

# Norska staten har aktivt sätt till att elbilarna kostar mindre att köpa än motsvarande ICE-bil.
# En norrman slipper betala skatt om han väljer en elbil.
# En norrman får dra bort skatten från priset.
# Norska staten har betämt att den som köper en ICE-bil måste betala extra mycket skatt för att man vill att fler ska finna elbilar ekonomiskt fördelaktiga.

Men det låter ju som din favorit skulle vara:
# Utsugarstaten håller sina lång, äcklig fingrar bort när den hederlige, hårt arbetande norrmannen vill köpa en elbil.
VolvoB20 skrev: sön 14 apr 2019, 07:16
Fjonsson skrev: lör 13 apr 2019, 20:25 Skrev jag bidrag? Förstår du inte skillnaden på ett bidrag och en subvention? Mat har 12% moms. Man kan säga att maten är subventionerad jämfört med andra grejor. Eller så kan man säga att det som har 25% har dubbel moms om man vill. Man kan välja det man tycker låter bäst men det blir ingen skillnad.
Det där ordvalet kommer du aldrig att få mig att hålla med om.

Ledsen, men subvention är inte bara när staten skjuter till pengar. Det kan också vara undanhållande av skatt eller man kan kalla det bidrag, är också en subvention. Det syns inte så direkt bara, som andra bidrag Tex. bostadsbidrag och barnbidrag.

Tex el-bilar i Norge, där slipper de accisen på 100% något cirka. Det är ett undanhållande av skatt, alltså en subvention eller ett bidrag. (Men att exportera olja går tydligen hur bra som helst, dubbelmoral)
I Sverige togs accisen bort vid EU inträdet, kul att veta kanske.
Fjonsson skrev: sön 14 apr 2019, 08:09
VolvoB20 skrev:Det där ordvalet kommer du aldrig att få mig att hålla med om.

Du får helt enkelt acceptera vad ordet subvention betyder om du ska delta i en diskussion där det används.

Hittar man på en egen betydelse på ett ordet andra använder blir ju diskssionen lite märklig.

Använd vilket ord du vill.
Har har du några förslag:

# Norska staten har aktivt sätt till att elbilarna kostar mindre att köpa än motsvarande ICE-bil.
# En norrman slipper betala skatt om han väljer en elbil.
# En norrman får dra bort skatten från priset.
# Norska staten har betämt att den som köper en ICE-bil måste betala extra mycket skatt för att man vill att fler ska finna elbilar ekonomiskt fördelaktiga.

Men det låter ju som din favorit skulle vara:
# Utsugarstaten håller sina lång, äcklig fingrar bort när den hederlige, hårt arbetande norrmannen vill köpa en elbil.

Ja men ser man på. Då är ju min vedeldning hemma för att värma huset kraftigt stadsubvetinerad eftersom man sänkt energiskatten på det till noll till skillnad mot övriga eneriformer. Inte ens moms behöver jag betala. Så då måste det vara dubbelt subventionerat.

Jag vet att vedskatt varit på gång men man införde det aldrig för man kände att det skulle vara omöjligt att kontrollera allt svarteldande av oskattade vedträn.
VolvoB20 skrev: Ja men ser man på. Då är ju min vedeldning hemma för att värma huset kraftigt stadsubvetinerad eftersom man sänkt energiskatten på det till noll till skillnad mot övriga eneriformer. Inte ens moms behöver jag betala. Så då måste det vara dubbelt subventionerat.

Jag vet att vedskatt varit på gång men man införde det aldrig för man kände att det skulle vara omöjligt att kontrollera allt svarteldande av oskattade vedträn.
Precis. Jämfört med att värma upp huset med olja så är din ved i så fall subventionerad om du köpt den vitt.
Men precis som du säger är det svårt att beskatta saker som inte passerar marknaden. Jag har ingen egen skog utan behöver köpa all min ved. Tror inte jag köpt den vitt en enda gång så vad det är för skatter på ved är ju helt ointressant.
Vilket underbart sätt man kan använda ord på .

"Nästa år kommer alla med bensinbil att kunna räkna med kraftig subventionering från staten"

"Jaså. Det var konstigt. Blir det billigare för mig med bensinbil då?"

"Nej det blir mycket dyrare för dig nu när du blir subventionerad för man tokhöjer skatten på dieselbilar, så därför blir alla bensinbilar med nomal skattehöjnlng rejält subventionerade per definition"

En subventionering kan alltså vara att man höjer skatten för alla, men inte riktigt lika mycket för samtliga.

Man lär sig något nytt varje dag.......
VolvoB20 skrev: sön 14 apr 2019, 15:48 Vilket underbart sätt man kan använda ord på .

"Nästa år kommer alla med bensinbil att kunna räkna med kraftig subventionering från staten"

"Jaså. Det var konstigt. Blir det billigare för mig med bensinbil då?"

"Nej det blir mycket dyrare för dig nu när du blir subventionerad för man tokhöjer skatten på dieselbilar, så därför blir alla bensinbilar med nomal skattehöjnlng rejält subventionerade per definition"

En subventionering kan alltså vara att man höjer skatten för alla, men inte riktigt lika mycket för samtliga.

Man lär sig något nytt varje dag.......
Du har förstått precis rätt. Det är kostnaden för ett alternativ i relation till ett annat som jämförs.
  • 1
  • 56
  • 57
  • 58
  • 59
  • 60
  • 445
Volvo som inte startar.

Hej Har en 245 årsmodell 90 som plötsli[…]

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]

V90 Meka själv

Det är väl inga konstigheter med dessa,h[…]