Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

ThomasNygards skrev:Ser det ut och sitta rakt och inte går att få in mer så hade jag väl inte varit så nervös. Så länge bromsarna går på så.

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk

Är du helt från vettet?!

Till TS: Helt in. Absolut helt in. Ta av, gör rent, prova igen.

TommyP86 skrev: Är du helt från vettet?!
Kanske tittade lite för snabbt på bilden och uttryckte mig klumpigt. Tyckte den satt tillräckligt emot. Ibland misstar man sig på avfasningar etc. Sitter den snett så är det ju ett säkert tecken på att det är fel.

Sen kan man ju undra om TS köpt rätt lager? Det finns så förbaskat mycket reservdelar till våra bilar idag som nästan är lika orginalet. Jämför om de är lika i dimensionen. Är de det så skall de ju kunna monteras lika som de som togs av.

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk

Edit. Jepp ser tydligt på bild 2, 3 och 4 att det skall in mer. Ber om ursäkt för detta!
Funderade också först om det var fel dimensioner, men det gamla hjulhuset gick inte heller in bättre. Sen insåg jag att det var så mycket stenhård skit och beläggning inuti hålet. Hade borstat innan men jag fick borsta, spreja och knacka med mejsel för att det skulle lossna. Till slut gick hela hjulhuset in, men det var inte lätt.

5 timmar tog hela proceduren, men flera timmar gick åt för att jag försökte få loss den där undre armen i onödan. Gick att skruva ur bultarna och skruva i dem igen utan att ta loss armen. Däremot så gick det inte att vinkeldra bultarna. Jag drog först till 40 nm och sen 60 nm. Läste att man egentligen ska vinkeldra ytterligare 60 grader efteråt men det fanns bara plats för pyttesmå rörelser.

Tyvärr försvann inte det skrapande ljudet som föranledde hela ingreppet. Så nu har jag köpt ett nytt och dyrt (hade inte tid att vänta på beställning utan fick köpa akut i butik) hjulhus. Har läst att det kan vara fråga om sten eller något som fastnat vid bromsskivan men det hittade jag inte heller, så jag har ingen aning om vad som orsakar det skrapande ljudet i högra framvagnen vid hjulet.
Kolla och lyssna på drivaxelns stödlager på motorn som föregående nämner. (Endast passagerarsidan = höger)
Radiellt glapp?
Tack för era svar. Något märklig historia.

Det hela började med kraftigt oljud från vad jag uppfattade som höger framhjul. Första gången ett mycket högt skramlande och därefter övergick det till skrapande som kom och gick. Undersökte delarna vid högra hjulet men hittade ingenting. Bytte hjulhus som jag beskrivit och skrapljudet kvarstod.

Sedan läste jag att vissa haft att det sitter fast något på motsatt sida som man själv upplever ljudet kommer från, så jag tog bort däcket på förarsidan och undersökte vid bromsskivan och skyddet bredvid bromsskivan om det fanns någon sten där samt böjde den bort lite från bromsskivan. Som jag skrev ovan så hittade jag ingenting som satt fast där.

Men nu när jag kört efter det kan jag konstatera att det måste varit vänstra hjulet ändå, för skrapljudet är helt borta och nu har jag kört mer än 15 mil. Ingen aning om vad det var men missljudet är borta nu iaf. :-)

Lite synd att jag överilade mig och panikköpte ett dyrt hjulhus i mekonomens butik bara för det var nog onödigt.
Stefans 968

Snyggade till i hjulhuset, körde en 2-K bedli[…]

Vakuumslang

Tja, googlat hur mycket som helst för att hit[…]

Jag har inte köpt vare sig skivor eller bel&a[…]

För mindre hund. Hög kvalitet och i nysk[…]