Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Lövet skrev: lör 13 apr 2019, 10:50 Norge har 0% moms på elbilar. Det var för att man ett tag sedan hade egen produktion av elbilar som man ville stötta. Jag skulle inte tro att momsfriheten kommer vara kvar hur länge som helst.
Norge har även punktskatt på bilar som man inte heller tar ut på elbilar. Man har världens i särklass största subventioner på elbilar. Och ja, att inte ta ut skatt är ett sätt att subventionera.
Fjonsson skrev:
Lövet skrev: lör 13 apr 2019, 10:50 Norge har 0% moms på elbilar. Det var för att man ett tag sedan hade egen produktion av elbilar som man ville stötta. Jag skulle inte tro att momsfriheten kommer vara kvar hur länge som helst.
Norge har även punktskatt på bilar som man inte heller tar ut på elbilar. Man har världens i särklass största subventioner på elbilar. Och ja, att inte ta ut skatt är ett sätt att subventionera.
Ja även utan moms så skulle elbilar bli billigare än motsvarande ICE i Norge. Den senare delen håller jag dock inte alls med om. Jag anser mig exempelvis inte "subventionerad" för att jag inte röker.
Känner mig inte heller subventionerad när jag lägger in några pinnar ved i spisen.

Ni som har lite koll, var ligger batteripacken på en Tesla, varmt och torrt inne i kupen på golvet eller hänger det i saltslasket under bilen. Pratade med en bilvärderare/besiktigare som tyckte att de Tesla som börjar komma in uppvisade rejält med korrosion som de skulle varit byggda för soliga och fina vägar i Kalifornien.
Lövet skrev: lör 13 apr 2019, 19:10
Fjonsson skrev:
Ja även utan moms så skulle elbilar bli billigare än motsvarande ICE i Norge. Den senare delen håller jag dock inte alls med om. Jag anser mig exempelvis inte "subventionerad" för att jag inte röker.
Om du inte röker? En norrman som inte har bil anser jag inte heller vara subventionerad. Han är med och betalar. Om snuset varit skattefritt och du varit beroende av nikotin hade väl även du sett prisskillnaden som en subvention? Eller om ett speciellt cigarettmärke varit det.
VolvoB20 skrev: lör 13 apr 2019, 19:34 Känner mig inte heller subventionerad när jag lägger in några pinnar ved i spisen.
Det kan du lugnt göra. Du är inte subventionerad alls. Men om du köpt din ved och just björkved varit momsbefriad hade du varit just subventionerad.
Derank skrev:Bara sex procent kan tänka sig en elbil, medan hela 18 procent funderar på en hybrid. De allra flesta, 37 procent, uppger dock att nästa bil blir konventionellt bensin- eller dieseldriven.

Begagnade elbilar iskalla

Begagnade elbilar är helt iskalla bland svenska bilköpare: bara en procent kan tänka sig det, jämfört med nio procent i Norge.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Fränt att vara en del av procenten, ändå.
Men jösses, de är dyra.
Fjonsson skrev:
Lövet skrev: lör 13 apr 2019, 19:10
Fjonsson skrev:
Om du inte röker? En norrman som inte har bil anser jag inte heller vara subventionerad. Han är med och betalar. Om snuset varit skattefritt och du varit beroende av nikotin hade väl även du sett prisskillnaden som en subvention? Eller om ett speciellt cigarettmärke varit det.
Jag kommer inte hålla med dig här. En utebliven skatt kommer i mina ögon aldrig bli ett bidrag. Mina pengar är mina, inte statens. Alltså är det inte ett bidrag när de inte tar dem.

Vi behöver inte bli överens heller, det begär jag inte.
Skrev jag bidrag? Förstår du inte skillnaden på ett bidrag och en subvention? Mat har 12% moms. Man kan säga att maten är subventionerad jämfört med andra grejor. Eller så kan man säga att det som har 25% har dubbel moms om man vill. Man kan välja det man tycker låter bäst men det blir ingen skillnad.

Vi kan säga att ICE-bilar har extra mycket skatt och det är det som gör elbilen till ett billigare alternativ. Den norska extra höga skatten på ICE-bilar gör att skillnaden mot elbilen blir störst i hela världen.
såg nu att fler satsar på vätgasbilar. Säkert är det framtiden. Verkar vettigt.
Såg också att batterierna i el-bilar tappar 10% eller liknande i kapacitet för varje år. Det kommer att bli deras död.

Tänk en välskött bensinbil funkar lika bra efter 20 år och längre tid. Säkert samma för en vätgasbil också.

Men verkar lite farligt med vätgastanken. Tänker på Hindenburg nu.
FreddanNo1 skrev:Såg också att batterierna i el-bilar tappar 10% eller liknande i kapacitet för varje år.
Inte ens nära.Just nu ligger det uppmätta tappet exempelvis på Tesla på 10% efter 20.000 mil...
  • 1
  • 55
  • 56
  • 57
  • 58
  • 59
  • 445
Volvo som inte startar.

Kolla längst ner på denna sida Diagno[…]

blev ju riktigt bra där! dom glänsar so[…]

Igår vart det tvätt av bilen IMG_937[…]

Gick lös på vinterdäcken när […]