Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Första gången jag lägger ut något här (och uppenbarligen stavat fel på Volvo)

Nu är det såhär att jag har problem med min V70n-00 som varningslampa "SRS airbag service omgående" samt tutan inte fungerar!

Köpte bilen utav en grabb som påstod sig ha bytt ut klimatanläggningen och stereon och inte kopplat ur batteriet, har kollat bakom ratten och allt ser okej ut där, provat med felkodsläsare hos 2 olika verkstäder (ej volvo än) och dom får inte till att släcka dom.. Vad skulle kunna vara fel / vart ska jag börja leta? Hade batteriet urkopplat i drygt 2 timmar igår så det är ju "resettat" som man säger så vet inte riktigt vad mer jag kan göra
SRS-felkoder kan inte släckas med norsk reset, ej heller med läsare som bara läser det generella OBDII-protokollet.
Verkstadsbesök (dom måste förstås ha rätt utrustning till att börja med) krävs i normala fall för detta, men det brukar finnas folk på forumet som kan erbjuda detta för en påse bullar, alternativt skaffar du en egen bättre läsare, t.ex. Biltema har en Volvo-specifik för runt tusenlappen.
Men det finns ju även en möjlighet att något faktiskt är fel med SRS som ger en permanent felkod.
Tutan bör inte ha något med detta att göra om inte grabben varit och rotat med ratten/airbagen då förstås.
EDIT: Att rycka klimatpanelen på dessa bilar utan att göra strömlöst först, resulterar alltid i SRS-fel
frippe64 skrev:Tutan och SRS har väl kontaktrullen vid ratten som gemensam nämnare.
Så är det, men ingen ska ha rört ratten, enl uppgift.
Givetvis kan den fela ändå.

En bilverkstad borde ha utrustning för att läsa srs, och om dom inte såg några felkoder, talar det för problem med DIM.

Tutan behöver inte vara en konsekvens av samma fel.

Som jag förstår så tvärdog b[…]

Rotinger bromsskivor (räcker nog med vanliga)[…]

Strålkastarbyte

Hej där. Jag har beskrivit exakt detta i en a[…]

Vad får du för felkoder? Har du provat […]