Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nicke83
EnEnkelt
Delfi skrev:Har fått lagat sådana stenskott vid 2 tillfällen. Nu har jag upptäckt ytterligare 1. GRR! Varje gång 2.500 kr.....
Enkelt att förebygga detta.

Köp stenskottsskyddsfilm och sätt där taket börjar. Så slipper man problemet.
Satte de på min v70 när den gått 4500 mil har nu gått 8800 mil fortfarande inga stenskott där.

Eller byt ruta och sätt dit en v70 gen 1 list ovanför rutan så är också problemet löst.
av Leopold
Kollade litet hur det ser ut på en S80N -07 som exempel. Där sitter rutan såpass högt upp att den skyddar taket, framkanten av taket är inte exponerad alls. Gissar att man ganska enkelt skulle kunna introducera en skyddslist om konfigurationen inte är som i ovan nämnda S80-exempel. På S80N: noll problem med detta, 17k mil.
Jag funderar på och köpa dessa art. 9154842 som jag hade på bakluckan, där vattnet rinner ner mot gångjärnet. Frågan är om dessa list är för tjocka för glipan mellan tak och framrutan, det är det som är kruxet, för om det blir precis fit så kommer jag sätta dit på min som än inte fått några stenskott(för förebyggande syfte) precis vid utsatta-stället. får nog ta och mäta listen på bakluckan och prova mig fram..
av dannesk
UnleashFusion skrev:Jag funderar på och köpa dessa art. 9154842 som jag hade på bakluckan, där vattnet rinner ner mot gångjärnet. Frågan är om dessa list är för tjocka för glipan mellan tak och framrutan, det är det som är kruxet, för om det blir precis fit så kommer jag sätta dit på min som än inte fått några stenskott(för förebyggande syfte) precis vid utsatta-stället. får nog ta och mäta listen på bakluckan och prova mig fram..
Köp och montera stenskottfilm ovanför rutan, du måste skydda kanten och en bit ovan. Har monterat det på min XC60 som hart samma problem med taket som V70 och det funkar bra där men tyvärr så rostar resten av taken ändå. Tyvärr är kvaliteten och lacken på nyare Volvos så här kass och rost kommer omgående. Har massa lackblåsor och lacksläpp lite överallt på min my17 med 3000mil på mätaren och detta är Volvo-standard idag, man måste foliera bilen rätt omgående ifrån ny om man vill slippa detta.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Det är inte per definition volvostandard.............. Har bara haft en Volvo som haft rost där det varit rost på lackerad yta, en S40 -00, detta år 2012. Sedan en V50 -06, såldes 2016 till en i familjen, nu rullat 19 000 mil, helt rostfri. Nuvarande V60 -12 12 000 mil, ingen rost eller visar att det skulle ske inom rimlig tid. Men sköter man inte stenskott en - två ggr per år så,,,, bilar är inte underhålls fria. Dock so sagt ett typfel på V70II
dannesk skrev: lör 13 apr 2019, 21:08
UnleashFusion skrev:Jag funderar på och köpa dessa art. 9154842 som jag hade på bakluckan, där vattnet rinner ner mot gångjärnet. Frågan är om dessa list är för tjocka för glipan mellan tak och framrutan, det är det som är kruxet, för om det blir precis fit så kommer jag sätta dit på min som än inte fått några stenskott(för förebyggande syfte) precis vid utsatta-stället. får nog ta och mäta listen på bakluckan och prova mig fram..
Köp och montera stenskottfilm ovanför rutan, du måste skydda kanten och en bit ovan. Har monterat det på min XC60 som hart samma problem med taket som V70 och det funkar bra där men tyvärr så rostar resten av taken ändå. Tyvärr är kvaliteten och lacken på nyare Volvos så här kass och rost kommer omgående. Har massa lackblåsor och lacksläpp lite överallt på min my17 med 3000mil på mätaren och detta är Volvo-standard idag, man måste foliera bilen rätt omgående ifrån ny om man vill slippa detta.
Vilken stenskottsfilm är lämplig? har aldrig använt stenskottsfilm på någon av mina bilar, dels aldrig haft/behövt samt inga lacksläpp/lackblåsor heller. vanliga stenskott har man väl lite här och där på motorhuven och främst på framrutan men väntar några år tills den blir värst
av dannesk
UnleashFusion skrev:Vilken stenskottsfilm är lämplig? har aldrig använt stenskottsfilm på någon av mina bilar, dels aldrig haft/behövt samt inga lacksläpp/lackblåsor heller. vanliga stenskott har man väl lite här och där på motorhuven och främst på framrutan men väntar några år tills den blir värst
Jag kör 3M som jag köpt ifrån Waxdog och skurit till ca 15mm bredd. Tänkte demontera innerskärmarna och montera även där på utsatta ytor på XC60n då den redan fått lackblåsor runt skärmkanterna vilket är vanligt på XC60 samt även V70II.
https://waxdog.se/for-din-bil/mot-stenskott/
av dannesk
JohanES skrev:Kan någon lägga upp en bild på hur det ser ut med stenskottsfilm ovanför vindrutan?
Min XC60 nedan. Folien syns mindre i verkligheten än på bild, man måste står alldeles intill bilen för att ens se filmen. 15mm bred, rätt tjock folie som går ner runt kanten emot rutan. Ska trimma till kanten som släppt lite pga välvd yta på kanten.
IMG_7430.JPG
IMG_7430.JPG (254.81 KiB) Visad 2615 gånger

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]