- fre 12 apr 2019, 15:12
#1310950
VolvoB20 skrev:Har någon här tex läst FNs klimatrapport som nästan alla har skrivit under ????Ja, det blir inte lätt. Världens elenergiproduktion är till 2/3 fossil idag. Elenergiproduktionen ökar varje år, och likaså utsläppen. Ökningen av den förnyelsebara delen orkar inte ens täcka den absoluta ökningen. Man spår att världens elenergiproduktion kommer att öka till ca 38 PWh till 2050, från dagens drygt 26 PWh. Av dagens elenergiproduktion är ca 17 PWh fossilt framställd. Det betyder att man på 30 år måste bygga ut förnyelsebar elenergiproduktion världen över med ca 29 PWh. Ännu mera om man dessutom ska ersätta kärnkraften som idag står för strax under 3 PWh. Ett globalt införande av batteribilar som laddas med ett genomsnitt av världens elenergiproduktion blir inte särskilt mycket bättre än en snål dieselbil. Och markant sämre än bilar som körs på alternativa bränslen som HVO eller E85. Men som bekant finns det idag inget alternativ som ensamt kan stå för hela omställningen. Som jag ser det får vi vackert acceptera att använda alla rimliga alternativ samtidigt.
För att vi ska nå 1.5-2.0 graders målet måste vi inte bara komma ned till nollutsläpp till 2050. Vi måste också fånga in upp mot en Biljard ton av den CO2 som vi släppt ut om vi ska nå målet.
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."