Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1310950
VolvoB20 skrev:Har någon här tex läst FNs klimatrapport som nästan alla har skrivit under ????

För att vi ska nå 1.5-2.0 graders målet måste vi inte bara komma ned till nollutsläpp till 2050. Vi måste också fånga in upp mot en Biljard ton av den CO2 som vi släppt ut om vi ska nå målet.
Ja, det blir inte lätt. Världens elenergiproduktion är till 2/3 fossil idag. Elenergiproduktionen ökar varje år, och likaså utsläppen. Ökningen av den förnyelsebara delen orkar inte ens täcka den absoluta ökningen. Man spår att världens elenergiproduktion kommer att öka till ca 38 PWh till 2050, från dagens drygt 26 PWh. Av dagens elenergiproduktion är ca 17 PWh fossilt framställd. Det betyder att man på 30 år måste bygga ut förnyelsebar elenergiproduktion världen över med ca 29 PWh. Ännu mera om man dessutom ska ersätta kärnkraften som idag står för strax under 3 PWh. Ett globalt införande av batteribilar som laddas med ett genomsnitt av världens elenergiproduktion blir inte särskilt mycket bättre än en snål dieselbil. Och markant sämre än bilar som körs på alternativa bränslen som HVO eller E85. Men som bekant finns det idag inget alternativ som ensamt kan stå för hela omställningen. Som jag ser det får vi vackert acceptera att använda alla rimliga alternativ samtidigt.
#1310951
joel80 skrev:Min bil innehåller för övrigt mindre kobolt än din mobil.. Dvs ingen... Nissan kör med aluminium istället sen ett antal år tillbaka. Så det finns olika sätt man gör batterier på.
Källa på det?
#1310953
joel80 skrev:
VolvoB20 skrev:
Jag hörde en batteriprofessor föreläsa. Budskapet var att det är extremt brått att uppfinna nya batterier med en helt annan kemi utan lithium och kobolt om vi ska kunna elektrifiera storskaligt. Att återvinna några smartfones räcker inte långt.
Det som vi pratade om och varför smartphones och datorer togs upp var för att det under hela 2000-talet och fortfarande under 2018 varit den klart största delen som det behövts batterier för. Senaste 5 åren har bl.a du varit snabb på att kritisera bilbatterier och den problematik som finns vid framtagning, men det har hela tiden ändå varit den övriga hemelektroniken som haft störst inverkan. Det finns många miljarder mobilen och datorer, för att inte tala om alla verktyg och annan elektronik som behöver batterier..
B20 är inne på något viktigt. Att tillverka ännu fler batterier ökar problemen. Som bekant blir inte två fel mera rätt.


joel80 skrev:Och än så länge bara några enstaka miljoner elbilar..
Det ska vi vara tacksamma för.
#1310964
Problemet uppstår ju om en bil som blir populär som förmånsbil saknar en del egenskaper som beg-bilsköparen (som saknar förmånsbilsförmånerna) vill ha.
Tänker närmast på Volvos panikinförande av Fords etanolmotor som varvade 3500rpm på motorväg...
#1310966
Fjonsson skrev:Problemet uppstår ju om en bil som blir populär som förmånsbil saknar en del egenskaper som beg-bilsköparen (som saknar förmånsbilsförmånerna) vill ha.
Tänker närmast på Volvos panikinförande av Fords etanolmotor som varvade 3500rpm på motorväg...
Fast det är nog främst ett problem för "entusiasterna"? 2,0f säljer fint på begagnatmarknaden och håller värdet relativt bra. Förstår dock vad du menar. Ett annat exempel på det temat är gasbilarna. Helt ointressanta för privatpersoner eftersom de är förknippade med en massa nackdelar, inga fördelar ekonomiskt längre eftersom det kostar flera tusen om året att besikta bilarna, högre felfrekvens, begränsat tanknät. Nu får inte heller gasbilar ha vettig bensintank längre enligt WLTP för då räknas de inte som gasbilar längre. Nya A4 G-tron exempelvis har 7 liter bensintank!
#1310971
Lövet skrev:2,0f säljer fint på begagnatmarknaden och håller värdet relativt bra.
Helt obegripligt. Jag hade kollegor som använde dom som ersättning för små andrabilar bara för att det blev så billigt.
Att någon väljer den framför en av dom andra motoralternativen som begagnat måste ju vara ett resultat av att man inte har koll på vad man köper. Finns ju ingen fördel idag.
#1310974
Fjonsson skrev:
Lövet skrev:2,0f säljer fint på begagnatmarknaden och håller värdet relativt bra.
Helt obegripligt. Jag hade kollegor som använde dom som ersättning för små andrabilar bara för att det blev så billigt.
Att någon väljer den framför en av dom andra motoralternativen som begagnat måste ju vara ett resultat av att man inte har koll på vad man köper. Finns ju ingen fördel idag.
Om man tar den för vad det är så är den ändå hyfsat ok. Man får se det som att man får en stor och rymlig bil med samma egenskaper annars som en VW Polo (eller de är bättre numera) men jag tror poängen går fram. Perfekt som slit och släng bil som framförs främst under 100 km/h. Andrabilar behöver ju egentligen inte vara små, det är bara att de brukar vara det.
#1310978
Om den håller värdet bra som du säger så kostar det ju då inte mer att välja någon annan motor.
Den var ju inte speciellt snål heller. Fanns ju verkligen ingen annan fördel än just förmånsvärdet.
#1310992
Skatten är ju låg. För den som inte bryr sig om vilken motor som sitter i så landet ju väga en hel del.
#1311008
frasse4 skrev:Skatten är ju låg. För den som inte bryr sig om vilken motor som sitter i så landet ju väga en hel del.
400kr/år ungefär mellan en 145hk fordfyra jämfört med en 200hk volvofemma. Gör det skillnad menar du?
  • 1
  • 53
  • 54
  • 55
  • 56
  • 57
  • 445
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]