- tor 11 apr 2019, 18:49
.
ROCKING A DUCK WITH A GRINING FACE ON A BLUE BIKE WITH STRAWBERRYS
Moderator: Moderatorer
CETT skrev: ↑tor 11 apr 2019, 18:35 Fast är det så bra att komma ned i 0,65 vid lugn landsvägskörning? Hade du haft en diesel så hade du kört 0,65 utan att ens fundera över att köra snålt.
CETT skrev: ↑tor 11 apr 2019, 20:49 Ja det kan vara ekonomiskt fördelaktigt med en T8. Jag har ju en själv av just den anledningen plus att det var kul att testa hybrid. Min ligger på 0,59 i snitt på 1500 mil. Tidigare hade jag en A6 allroad 3,0 tdi med BSR trim, 328 hk och 700 Nm. Jag hade ca 0,7 på den i snitt utan att dagligen krångla med kablar och snålköra. Gissar att medelhastigheten med Volvon är minst 10km/h lägre i snitt. Audins V6 motor slår T8 på alla vis, jag saknar den varje dag.
menbj0 skrev: ↑tor 11 apr 2019, 23:27 En laddhybrid är bäst när man kör korta sträckor, i de flesta fallen enbart på el. Framförallt i storstäder där man sitter mycket i köer. Du har en väldigt hög förbrukning på din T8 så jag antar att du kör en hel del längre sträckor. Men även i ditt fall har du sänkt förbrukningen med 16% vilket inte är dåligt.Ok, jag har sänkt förbrukningen lite men även medelhastigheten. Jag hade säkert legat lika lågt med Audin om jag kört den på samma vis som jag kör Volvon. Typ 105km/h på motorvägen istället för 140 km/h. Förbrukar en full laddning varje dag och kör ca 2500 mil per år. Tycker jag nyttjar eldriften ganska mycket och men det klart att det finns extremfall som bara kör korta sträckor inne i städer och får riktigt låg förbrukning. Men då kanske kollektivtrafik eller cykel hade varit bättre alternativ.
CETT skrev: ↑tor 11 apr 2019, 20:49 Ja det kan vara ekonomiskt fördelaktigt med en T8. Jag har ju en själv av just den anledningen plus att det var kul att testa hybrid. Min ligger på 0,59 i snitt på 1500 mil. Tidigare hade jag en A6 allroad 3,0 tdi med BSR trim, 328 hk och 700 Nm. Jag hade ca 0,7 på den i snitt utan att dagligen krångla med kablar och snålköra. Gissar att medelhastigheten med Volvon är minst 10km/h lägre i snitt. Audins V6 motor slår T8 på alla vis, jag saknar den varje dag.
least skrev:Så, en T8 är inte snålare att köra och äga, än en Audi diesel-V6?Ser man bara på Cett så förstår man inte varför han åker Volvo speciellt med tanke på tidigare inlägg.
Varför ska man då köpa en Volvo-hybrid, pengen för en Audi diesel lär vara snarlik?
Eller handlar det om förmånsvärde och bonusen?
stevvee skrev:Jag ville ha en SUV med prestanda som inte var svindyr att ha som tjänstebil. Ville ha en GLC 350D men Volvo blev så mycket billigare att det fick bli den. Med facit i hand var det ett dåligt val. T8 går verkligen inte billigt som man utnyttar hästkrafterna. Jag skulle ha köpt en diesel eller en Tesla.least skrev:Så, en T8 är inte snålare att köra och äga, än en Audi diesel-V6?Ser man bara på Cett så förstår man inte varför han åker Volvo speciellt med tanke på tidigare inlägg.
Varför ska man då köpa en Volvo-hybrid, pengen för en Audi diesel lär vara snarlik?
Eller handlar det om förmånsvärde och bonusen?
Ser jag till mig själv och samma körmönster hade jag 0,7 i förbrukning på en V90 D5 och sett ungefär lika ut mellan alla bilar Bmw,Audi osv med samma tyngd på bilarna.
0,35 vid senaste tankningen med T8 (2000 mil om året)
Tuffa motorväg så bör man absolut inte välja en T8.
Idag var tanken att byta olja i bilen vilket int[…]
Gäller det den nuvarande generationen V60 f[…]