Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lv455
#1310791
T8:an ger mig en förbrukning på mellan 0 och 0.15 l/mil vid min dagliga pendling (8 mil ToR) med laddning både hemma och på arbetsplats. Således blir totalförbrukningen helt OK. Detta visste jag dock, det är var långkörningen jag var nyfiken på.

Min gamla V60 D3:a drog mycket riktigt ungefär lika mycket i volym räknat vid samma hastighet, däremot var den rejält mycket törstigare när den var ny så vi får väl se om T8:ans förbrukning sjunker. D3:an var dock rätt plågsam vid omkörningar och det problemet har man knappast med T8:an.

Sammantaget tyckte jag att det var intressant att T8:an kunde ge liknande förbrukning som gamla D3:an vid långkörningar, något jag inte var helt säker på när jag beställde kärran. De 240 extra hästarna får jag i princip på köpet då den totala månadskostnaden för mig som företagare och privatperson blir ungefär densamma.

Sedan bör man komma ihåg att det är vanskligt att jämföra bensin- och diesel-förbrukning allena. Diesel har både högre densitet, kostnad och ekvivalent CO2-utsläpp än samma volymenhet bensin.


CETT skrev: tor 11 apr 2019, 18:35 Fast är det så bra att komma ned i 0,65 vid lugn landsvägskörning? Hade du haft en diesel så hade du kört 0,65 utan att ens fundera över att köra snålt.
av CETT
#1310816
Ja det kan vara ekonomiskt fördelaktigt med en T8. Jag har ju en själv av just den anledningen plus att det var kul att testa hybrid. Min ligger på 0,59 i snitt på 1500 mil. Tidigare hade jag en A6 allroad 3,0 tdi med BSR trim, 328 hk och 700 Nm. Jag hade ca 0,7 på den i snitt utan att dagligen krångla med kablar och snålköra. Gissar att medelhastigheten med Volvon är minst 10km/h lägre i snitt. Audins V6 motor slår T8 på alla vis, jag saknar den varje dag.
av menbj0
#1310844
En laddhybrid är bäst när man kör korta sträckor, i de flesta fallen enbart på el. Framförallt i storstäder där man sitter mycket i köer. Du har en väldigt hög förbrukning på din T8 så jag antar att du kör en hel del längre sträckor. Men även i ditt fall har du sänkt förbrukningen med 16% vilket inte är dåligt.
CETT skrev: tor 11 apr 2019, 20:49 Ja det kan vara ekonomiskt fördelaktigt med en T8. Jag har ju en själv av just den anledningen plus att det var kul att testa hybrid. Min ligger på 0,59 i snitt på 1500 mil. Tidigare hade jag en A6 allroad 3,0 tdi med BSR trim, 328 hk och 700 Nm. Jag hade ca 0,7 på den i snitt utan att dagligen krångla med kablar och snålköra. Gissar att medelhastigheten med Volvon är minst 10km/h lägre i snitt. Audins V6 motor slår T8 på alla vis, jag saknar den varje dag.
av CETT
#1310882
menbj0 skrev: tor 11 apr 2019, 23:27 En laddhybrid är bäst när man kör korta sträckor, i de flesta fallen enbart på el. Framförallt i storstäder där man sitter mycket i köer. Du har en väldigt hög förbrukning på din T8 så jag antar att du kör en hel del längre sträckor. Men även i ditt fall har du sänkt förbrukningen med 16% vilket inte är dåligt.
CETT skrev: tor 11 apr 2019, 20:49 Ja det kan vara ekonomiskt fördelaktigt med en T8. Jag har ju en själv av just den anledningen plus att det var kul att testa hybrid. Min ligger på 0,59 i snitt på 1500 mil. Tidigare hade jag en A6 allroad 3,0 tdi med BSR trim, 328 hk och 700 Nm. Jag hade ca 0,7 på den i snitt utan att dagligen krångla med kablar och snålköra. Gissar att medelhastigheten med Volvon är minst 10km/h lägre i snitt. Audins V6 motor slår T8 på alla vis, jag saknar den varje dag.
Ok, jag har sänkt förbrukningen lite men även medelhastigheten. Jag hade säkert legat lika lågt med Audin om jag kört den på samma vis som jag kör Volvon. Typ 105km/h på motorvägen istället för 140 km/h. Förbrukar en full laddning varje dag och kör ca 2500 mil per år. Tycker jag nyttjar eldriften ganska mycket och men det klart att det finns extremfall som bara kör korta sträckor inne i städer och får riktigt låg förbrukning. Men då kanske kollektivtrafik eller cykel hade varit bättre alternativ. :-)
av least
#1310889
Så, en T8 är inte snålare att köra och äga, än en Audi diesel-V6?
Varför ska man då köpa en Volvo-hybrid, pengen för en Audi diesel lär vara snarlik?

Eller handlar det om förmånsvärde och bonusen?
av stevvee
#1310905
least skrev:Så, en T8 är inte snålare att köra och äga, än en Audi diesel-V6?
Varför ska man då köpa en Volvo-hybrid, pengen för en Audi diesel lär vara snarlik?

Eller handlar det om förmånsvärde och bonusen?
Ser man bara på Cett så förstår man inte varför han åker Volvo speciellt med tanke på tidigare inlägg.

Ser jag till mig själv och samma körmönster hade jag 0,7 i förbrukning på en V90 D5 och sett ungefär lika ut mellan alla bilar Bmw,Audi osv med samma tyngd på bilarna.
0,35 vid senaste tankningen med T8 (2000 mil om året)

Tuffa motorväg så bör man absolut inte välja en T8.
av CETT
#1310959
stevvee skrev:
least skrev:Så, en T8 är inte snålare att köra och äga, än en Audi diesel-V6?
Varför ska man då köpa en Volvo-hybrid, pengen för en Audi diesel lär vara snarlik?

Eller handlar det om förmånsvärde och bonusen?
Ser man bara på Cett så förstår man inte varför han åker Volvo speciellt med tanke på tidigare inlägg.

Ser jag till mig själv och samma körmönster hade jag 0,7 i förbrukning på en V90 D5 och sett ungefär lika ut mellan alla bilar Bmw,Audi osv med samma tyngd på bilarna.
0,35 vid senaste tankningen med T8 (2000 mil om året)

Tuffa motorväg så bör man absolut inte välja en T8.
Jag ville ha en SUV med prestanda som inte var svindyr att ha som tjänstebil. Ville ha en GLC 350D men Volvo blev så mycket billigare att det fick bli den. Med facit i hand var det ett dåligt val. T8 går verkligen inte billigt som man utnyttar hästkrafterna. Jag skulle ha köpt en diesel eller en Tesla.
av zsh
#1311041
Samma här, den blev mer fördelaktig som förmånsbil jämfört med likvärdiga bilar av andra märke.
Plus att jag var sugen att testa en Volvo. Det är den första och sista Volvon för min del. Jag behöver leva med den i ca 2.5 år och inte bry mig om värdeminskning eller liknande, så det är ändå glada miner här, nu har man testat det. Hade jag köpt den privat så hade jag inte varit lika "glad". 450k är den kanske värt i mina ögon, men 650+ är den inte värt för fem öre. Premium pris på en långt ifrån premium bil (jämfört med konkurrenterna då den försöker slås med). Baserar detta på intrycket av bilen i sin helhet.

När det gäller förbrukning......det funkar ok för min del då jag kan ladda på jobbet och åker till 90% enbart på el till och från arbetet.
Precis som konstaterats i tidigare kommentarer/trådar, så är den inte lämplig för långt pendlande på motorväg, men det kan lista ut rätt enkelt, 2.2 ton bensinare och suv. Så inte en överaskning direkt.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Kollade med multimeter och satte den på 20[…]

Bygga ”busbil”

Det går väl att plocka ut 300hk+ ur en […]

Idag var tanken att byta olja i bilen vilket int[…]

Gäller det den nuvarande generationen V60 f[…]