- sön 09 sep 2007, 16:33
Tänkte bara dela med mig av en lite knepig grej.
Volvon börjar drifta i sidled först höger och sedan vänster vid inbromsning. Inte så att det drar i ratten utan mer som en svansviftning.
När jag kollar bromsarna bak ser det ruggigt ut på högersidan. Beläggen är nästan nere på järnet och kolvarna sitter. Skivan är inte heller direkt snygg.
OK. In till AD-Center och köper klossar, monteringssatser samt skivor runt om.
Arbetar loss samtliga ok med 5-56 och brytjärn tills dessa går riktigt lätt.
Provkör. Bromsarna nyper riktigt bra men driftningarna är likadant.
Hissar upp skiten igen och börjar kolla efter glapp i bakvagnen. Finns inget.
Glapp i framvagnen då... Inget skämt men vänster fram är glapp på ca 20 mm. Ytterkant på däcket räknat. Klart det värsta jag har sett någonsin.
Nåväl, jag identifierar glappet till styrled, yttre. ( fattar inte hur jag missat detta vid bromsbytet).
AD-Center igen, 2 styrstag. Efter bytet försvinner glappet till 3/4. Det visar sig att även spindelleden är glapp.
AD-Center är nu stängt eftersom de inte har nattöppet.
Jag provkör och inbillar mig att svansviftningarna har reducerats, men icke. Exakt som innan.
har idag bytt spindelled/länkarm båda sidor, och minsan, bilen går rakt som ett ljus vid inbromsning.
Noterar också idag att övre motorfästet är slut. komer att bytas i veckan.
Bilen har gått 13000 mil, tydligen en gräns då bussningar och leder tar slut.
Volvon börjar drifta i sidled först höger och sedan vänster vid inbromsning. Inte så att det drar i ratten utan mer som en svansviftning.
När jag kollar bromsarna bak ser det ruggigt ut på högersidan. Beläggen är nästan nere på järnet och kolvarna sitter. Skivan är inte heller direkt snygg.
OK. In till AD-Center och köper klossar, monteringssatser samt skivor runt om.
Arbetar loss samtliga ok med 5-56 och brytjärn tills dessa går riktigt lätt.
Provkör. Bromsarna nyper riktigt bra men driftningarna är likadant.
Hissar upp skiten igen och börjar kolla efter glapp i bakvagnen. Finns inget.
Glapp i framvagnen då... Inget skämt men vänster fram är glapp på ca 20 mm. Ytterkant på däcket räknat. Klart det värsta jag har sett någonsin.
Nåväl, jag identifierar glappet till styrled, yttre. ( fattar inte hur jag missat detta vid bromsbytet).
AD-Center igen, 2 styrstag. Efter bytet försvinner glappet till 3/4. Det visar sig att även spindelleden är glapp.
AD-Center är nu stängt eftersom de inte har nattöppet.
Jag provkör och inbillar mig att svansviftningarna har reducerats, men icke. Exakt som innan.
har idag bytt spindelled/länkarm båda sidor, och minsan, bilen går rakt som ett ljus vid inbromsning.
Noterar också idag att övre motorfästet är slut. komer att bytas i veckan.
Bilen har gått 13000 mil, tydligen en gräns då bussningar och leder tar slut.
v 70 classic -00