Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ryssvevolvon
Hej
Ett problem jag nyligen märkt är att klimatanläggningen i min v70n får för sig, lite då och då, att ändra temperaturen kraftigt under körningen.
Alltså man kör iväg med bilen och som vanligt efter en kort stund börjar värmen komma igång och det blir sedan behagligt, exempelvis 20 grader i bilen, men då helt plötsligt utan förvarning, så blåser den iskall luft (som att man står i duschen och någon i samma badrum sätter fullt varmt ös på kranen i handfatet). Brrrr kallt.
Det man kan göra är att snabbt kompensera med att vrida max värme, då blir det ju varmt, och efter litet tag, alldeles för varm, och så får man vrida ner... och så efter ett tag. Samma procedur igen.

Någon som har haft samma problem? Förslag och tips?
av Rådlös
Ingen rak lösning, men det måste ju vara en termostat någonstans som inte jobbar som den skall. I lite senare V70 finns det ju ett litet galler under panelen med radion och luftstyrning. Där sitter det en liten fläkt som suger i sig kupéluft och mäter temperaturen. Om det t.ex är dåligt luftflöde där kan man ju tänka sig att det blir felsignal från den.
Har du en motsvarighet till det luftgallret? Det är stort som ett frimärke ungefär. Kanske igensatt med damm och skräp? Eller glappkontakt i termostaten som då sitter där innanför?
av ryssvevolvon
Kan det vara detta du menar? (Se bild)
Bilagor
02B903F7-3FA8-43D6-839B-2DAFC5680B20.jpeg
02B903F7-3FA8-43D6-839B-2DAFC5680B20.jpeg (553.26 KiB) Visad 696 gånger
av Rådlös
Det stämmer nog. Det ser inte exakt lika ut i min V70, men det finns inte så mycket annat att välja på. Prova med att dammsuga först.
av frippe64
Brukar sitta en solsensor som gör att systemet kompenserar för solsken, men det brukar inte funka riktigt bra. Kanske det du upplever?
av S6024t
Eller ett litet hörn av typ ett kvitto,sugs pappret fast så funkar fläkten,motorn och "allt" ska vara på ,om inte fläkten fungerar så ramlar pappret ner.Sitter typ sådana fläktar i varje bil som har acc/ecc. Kan även finnas en tempsensor i taket,men prova först med pappret.
Erfarenheter XC90?

Sköta automatlådan samt haldexen med ol[…]

Tack för tips, input och tankar i ämnet![…]

klimatanläggnig traig?

hej alla. har problem med min klimatanläggnin[…]

Om den nu råkar gå till EVAP-ventilen […]