Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Precis. Tillgången på begagnade elbilar är lägre än efterfrågan på grund av låg försäljning tidigare. Jag tror situationen kommer bli densamma för många dieseldrivna biltyper om 5år.
Precis som nya elbilar inte passar allas behov idag kommer samma elbilar inte passa alla begköpare om 5år.
Den där tolkningen får jag inte ihop. Efterfrågan är högre än tillgången bland begagnatköparna, det måste väl vi vara överens om ändå? Det är ju inte samma personer som köper bilen vid ålder 0 som vid ålder 36.
Lövet skrev: ons 10 apr 2019, 19:02 Den där tolkningen får jag inte ihop. Efterfrågan är högre än tillgången bland begagnatköparna, det måste väl vi vara överens om ändå? Det är ju inte samma personer som köper bilen vid ålder 0 som vid ålder 36.
Nej, det är andra personer med samma behov men som kan/vill lägga mindre pengar. Menar ni att de flesta begbilsköpare om 5år vill ha en elbil från 2019?
Fjonsson skrev: ons 10 apr 2019, 20:11
Lövet skrev: ons 10 apr 2019, 19:02 Den där tolkningen får jag inte ihop. Efterfrågan är högre än tillgången bland begagnatköparna, det måste väl vi vara överens om ändå? Det är ju inte samma personer som köper bilen vid ålder 0 som vid ålder 36.
Nej, det är andra personer med samma behov men som kan/vill lägga mindre pengar. Menar ni att de flesta begbilsköpare om 5år vill ha en elbil från 2019?
Nej men åtminstone så många att de som sålts hittar köpare i god takt. Just nu verkar relationen nyförsäljning/begagnatefterfrågan bättre för el än ICE.
Antingen är det ungefär som nu och diesel och bensinbilar har vettigt andrahandsvärde... eller...

Om den nu historiskt billga råoljan är tillbaka på 130 $ per fat eller mer och riksbanken fortsätter sänka krona totalt så dollarn är megadyr och man fortsätter skruva upp skatten på bensin/disesel med den årliga uppräkningen man infört + lite mer grön skatteväxling så det helt plöstligt kostar 40 kr/liter vid pumpen att tanka, Ja då går nog botten ur helt på andrahandsvärdet.

Men ingen har ju en aning om vad som faktiskt hänbder...
Fjonsson skrev: tor 11 apr 2019, 13:04 Bensin/diesel har ju ökat hela tiden utan att det direkt har märkts på vare sig nypriserna eller begagnatpriserna.
Tycker kundkretsen är väldigt lättrörlig vad gäller bensin/diesel/el-hybrid/etanol osv, är det några kronor billgare att köra något av dessa rusar alla dit. Jag minns både etanol-hsyterin och dieselboomen som nyligen var.

Sen beror det ju på hur mycket det ökar. Skulle det bli dubbelt så dyrt vid pumpen tror jag många skulle fundera ett varv till. är ökningen däremot bara marginell så händer det nog inte mycket
När det gäller nybilsförsäljningen styrs ju den till >90% av vad som förväntas vara billigast de första 36 mån. Resten struntar nybilsköparen (som i den här gruppen är en tjänstebilsbilist) ett långt stycke i. Sen är det inte riktigt så enkelt att det som är billigast är samma för alla. Har man ett "rent" tjänstebilsavtal är ju elbil billigast just nu men väldigt många har avtal baserade på TCO numera och då spelar restvärdet i kronor större roll. Sen har vi ju det här med leveransproblematiken för el och hybrider - det finns inte bilar till alla just nu. I väntan därpå så öser generalagenterna rabattpengar över dieselbilar nu vilket kompenserar för högre driftskostnader. Osv.
  • 1
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54
  • 55
  • 445

Startar du kalibreringen efter du bekräftat t[…]

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Kamremsbyte V70N

Hej. Jag är ny här på forumet, s&a[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]