Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Jag har en V70 classic 2016. När det blir kallt slutar (som jag vet om) adaptiva farthållaren, kollisionsvarnaren och kameran för att läsa hastighetsskyltar att fungera. Brukar vara efter den första riktiga kalla natten. När det blir en värmeperiod får jag fortfarande felmeddelande (driver alert och varning kollisionsvarnare) men då fungerar allt. Har haft bilen ett antal gånger hos Volvo och efter tagit bort felkoderna fungerar det till första nästa kyla. Nu är förslaget att byta ut kameran för ca 10 000kr, dom kan inte garantera att det kommer hjälpa men det är deras förslag. Tyvärr frågade jag inte om vilken kamera, men är det inte så att utrustningen för dessa funktioner sitter både i grillen och framrutan så att byta en kamera kan väll inte hjälpa för alla fel?
Har någon några bra idéer?
Jo, det finns givare i grillen också. Men det är ju inte en funktion per givare. Somliga givare används till flera funktioner, somliga funktioner använder flera givare.
Den framrutevärme jag pratar om är alltså elvärmen just framför kameran. Inte någon elvärme i hela rutan. Den dieseldrivna värmaren är inte alls inblandad, även om den ibland kan göra problemet värre, för den värmer inuti bilen, men får dålig effekt uppe vid backspegeln.

Jag hade samma problem på min 2,0F 2011. Det[…]

Jag har även vart i kontakt med Phoenix gold […]

Skulle även (om möjligt) vilja ändr[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Har en xc60 -24 och har precis lämnat in bile[…]