Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TopGear
Har i helgen, till min frus förtjusning :roll: , uppgraderat högtalarna till High Performance. Efter att ha satt in dem kollade jag om de funkade tillsammans med HU603. Det gjorde de och ljudet var ett klart lyft från Performance.
Dagens övning var att installerat ett nytt PA200. Jag skruvade fast det under mattan, kopplade in den grova kabelmattan och även ledningen med jord och pluspol. När jag skulle koppla in i säkringsskåpet såg jag att plats 17 redan var inkopplad fast utan säkring isatt. Svärandes funderade jag på varför det såg ut så, jag hade ju inte hittat någon förinstallerad strömkabel. Jag pillade lite med en skruvmejsel och försökte tvinga ut den gamla kabeln och lyckades peta ut den någon millimeter men inte mer. Jag skruvade av stolen igen och efter lite letande hittade jag faktiskt en strömkabel under stolen och mattan. Jaha, bara att slita ut min nylagda strömkabel från inredningen och koppla in den befintliga i PA200.
Nu ska vi se, strömkabel, den runda DIN-kabeln och den gråa kopplingsplinten fast i steget. Check!
Lossa gåkopplingsplint från HU603 och koppla ihop den med den gråa plitnten från slutsteget. Den runda DIN-kontakten in i den yttre av de två runda ingångarna på baksidan av HU603. Check!
Monterade tillbaka stereon, CCM och alla paneler samt stoppade in 30A säkring i säkringslådan på plats 17.
På med minuskabeln, vred på tändning och tryckte Power på stereon.
Stereon går igång, CD:n snurrar på precis som vanligt men...INGET LJUD ur högtalarna.
Kollar olika säkringar men ingen skillnad. Provar att koppla loss den gråa kopplingsplinten från motsvarande från slutsteget och kopplar in den i HU603 igen. Musik kommer från högtalarna.
Provar att vicka på alla anslutningar för att kolla om det är glapp men när jag kopplat in slutsteget igen (grå till grå kopplingsplint) hörs absolut ingenting.
JAG BLIR VANSINNIG!!!
Vad/var kan felet vara??? Behöver hjälp innan tvångströjan åker på.
/T
av Magren
Lugn o fin nu så fixar vi det här :)
Börja med att mäta om du har spänning fram till steget.
Användarvisningsbild
av falcon
Köpte du steget nytt eller beg? är steget helt?
geggat kabelmatta? om prova summra ledarna så det inte är ngt brott på ngn.

när du får det att funka tala gärna om vad som var felet så andra kan ha nytta av det.
Användarvisningsbild
av TopGear
Mer info:
Bil: V70 D5 -02
Steget PA200, art.nr. 8633445 och splitter nytt. Enligt säljaren på Volvo egentligen till S80.
Ny kabelmatta.
Användarvisningsbild
av TopGear
Magren skrev:Lugn o fin nu så fixar vi det här :)
Börja med att mäta om du har spänning fram till steget.
Hmmm, är novis på det här.
Vad behöver jag köpa för mätutrustning och under vilka omständigheter ska jag mäta (säkring i, tändning i läge 1)???
Och :oops: var ska jag mäta, i plinten som jag kopplar in i steget?
Användarvisningsbild
av falcon
Du behöver en multimeter sätt tändningen i radioläge (osäker på om det är konstant ström på matningen till steget) mät sedan mellan den grövre röda och svarta kabeln, saknar du en multimeter så kan du använda en 12volts glödlampa som en nödlösning. du bör ha 12-14 volt där
Användarvisningsbild
av TopGear
OK, handlar en multimeter på KjellCo imorgon, kan någon bekräfta att kablarna som nämns är de som ingår i den kontakt som ger spänning till steget???
av Magren
Jepp. den ända 2-poliga kontakten till slutsteget.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Ursäkta en blygsamt allmänbildad som lägger sig i här...men hmm...kom att tänka på att det kanske har med mjukvaran att göra, alltså att du måste installera steget eller nåt...?

Har som sagt ingen aning, men jag vet ju att Volvo-verkstaden alltid talar om att typ varenda pryl man vill koppla in i bilen efter att man köpt den måste "installeras".

Sen har jag förvisso fått en uppfattning om att sakerna verkar funka rätt hyfsat utan installation också - iaf om man läser trådarna här på forumet.

Sen vill jag minnas något om att man kan ta bort kabeln från batteriet i några minuter och därefter koppla in tillbehören och därpå sätta dit strömkabeln igen... och starta upp systemet från scratch.

Som sagt..bara lite funderingar..säkert helt vilse...men man vet ju aldrig :)

Lycka till!
av Magren
falcon skrev:Du behöver en multimeter sätt tändningen i radioläge (osäker på om det är konstant ström på matningen till steget) mät sedan mellan den grövre röda och svarta kabeln, saknar du en multimeter så kan du använda en 12volts glödlampa som en nödlösning. du bör ha 12-14 volt där
Bra fråga förresten, ÄR det spänning till steget i alla lägen? Jag måste dra en konstant matning till min IMIV nämligen. Jag har spänning när nyckeln är ur och larmet igång men man vet ju aldrig om den slås av av ngn sorts timer.
Vilken packbox ?

Tack så mycket för svaret. Glömde […]

Tror det kan vara svårt att komma åt a[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

eftersom det är vitt så lägg lite […]

Slang ifrån luftfilterburk

Har en V70 D4 2014 hittade en en lös slang so[…]