Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Johnnie
Hej.
Jag ska byta bromsskivor fram på en Volvo 740 -87 med integrerat hjulnav/lager.
Har beställt och fått skivorna (262 mm) och 2 hjullagersatser.
Problemet är att det följde med olika tätningar i hjullagersatserna.
I den ena kartongen är det 3 olika tätningar och i den andra är det 2 st andra. :-o
Jag har alltså 5 st olika tätningar så jag saknar 1 om 1 av dom är rätt. :-/

Jag har kollat i Vida, det är lite otydligt men det verkar som om det bara ska vara en tätning till den här modellen.
En av tätningarna som jag fått är av metall och gummi och verkar passa in på baksidan av bromsskivan.
Det verkar som att det inte ska vara någon tätning på utsidan där muttern ska sitta.
Är det någon som vet hur det ska vara?
Kanske har någon bild eller så?
Skulle vara väldigt tacksam. :-)
Det finns 2 varianter av tätning, en "packbox" som är en gummi klädd plåtning med en fjäderförstärkt "läpp" och den andra är en plåt "skiva" med en lös gummitätning. Den senare modellen trär du på gummitätningen på axeln med den fjädrande "läppen" utåt och knackar försiktigt i plåtringen i navet efter att du monterat det nya lagret och fyllt navet med fett. Stryk även fett på utsidan plåtbrickan och på gummitätningen. Yttre lagret har ingen tätning mer än plåtkapslingen (som ju är den ursprungliga "navkapseln"). Du ska inte fylla navet helt fyllt med fett, det måste finnas plats kvar annars trycks plåtkapseln bort när navet blir varmt. Jag brukar fylla navet helt (även utanför yttre lagret) och lämna plåt kapseln tom. Bara smörja in den så det inte rostar invändigt
Tack vilket bra svar . :-D
Då vet jag hur jag ska göra. :-D
Jag har den gummiklädda plåtringen med fjäderförstärkt läpp, det är den som verkar passa.
Det gäller bara att få tag i en till nu.
Fick även med dom andra du nämner men dom passar inte.

Jag funderar på den här bilden från VIDA.
Det gäller inte min modell men nummer 15 är en tätningsbricka i metall med artikelnummer 3516129.
Jag undrar om det är samma plåtbricka du nämner som dom ritat in på fel sida?
Eller ska den vara där till den modellen med separat nav?
3516129.jpg
3516129.jpg (39.11 KiB) Visad 955 gånger
Jag vet inte hur det ser ut på dom modeller med löst nav med bytbara lager, har bara haft en 740. Den jag har nu och den har det nya utförandet, men jag har bytt hjullager på många andra bilar och vagnar av olika slag. Men aldrig sett något som ser u på den bilden. Kan det vara en bild på det navet man inte kan byta lager i ??? Där sitter nämligen en tätning till det yttre lagret också.
Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]

Fjærer foran V90 CC T5

Aktiv stötdämpning, Four-C (Continuously[…]

Volvo 740 startar inte

Vill tacka för hjälpen, felet är av[…]