Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Notuned
Jag pendlar till och från mitt arbete 9,5 mil per dag.
Kör ca 4 mil av dessa på E4an.

Jag har tittat lite på att köpa en V60 2014-. Jag är medveten om problemen som finns med balansaxlarna på VEA motorerna.
Det jag vill ha är:
Diesel
Automat
Bra ljudsystem
Inte så mycket vägbuller

De är krav.

Vill gärna ha:
Skinn
Lite mer motoreffekt. Helst D4.

Vilken utrustning bör jag kolla efter? Vilka olika ljudsystem finns det?
Vad ska jag se upp med? När ska kamremmen bytas? V60 verkar inte finnas med elektrisk bagagelucka vad jag kan hitta?
AWD modeller går bort direkt.

Förslag på bil:

https://www.blocket.se/goteborg/Volvo_V ... 6.htm?aw=1

https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ ... ?ca=17&w=3

Som konkurrent till V60 har jag kikat lite på Skoda Octavia, då i RS form:

https://www.blocket.se/kronoberg/Skoda_ ... ?ca=14&w=3

Tack alla.
Användarvisningsbild
av DaltonSleeper
Min gamla S60 rullade fint på Michelin Energy Saver, de tystaste däcken jag kört på någon bil. På den tiden var de A-klassade på allt, tror det finns en plus-variant men är osäker på vad som skiljer. 16-17 tum 205 borde vara lagom om man tänker på soppaförbrukningen, 16 för lite mer gummi (komfort) och 17 för väghållning och utseende.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Jag kör runt 3000 mil om året med min, men det är bensin.

Det är några saker som (åtminstone jag) uppskattar eller saknar.

Premium sound. Utskällt av många men det är på en helt annan nivå än steget under, high performance. Mitt råd, köp ingen utan.

Driver support (adaptiv farthållare, aktivt helljus etc).
Använder det otroligt mycket, skulle aldrig betala egna pengar för en bil utan.

Drivlinan. Nya (4cyl) lådan är trevlig. Gamla (5 cyl) är rätt sömnig. Svårt att rekommendera en någorlunda långmilad vea-diesel mtp allt från egr till sotiga ventiler osv. När folk frågar varför jag kör bensin med ändå rätt långt brukar jag svara att jag inte har råd att köra diesel. Men har du råd så

Min bil saknar keyless, voc och elstolar. I mitt fall är keyless mest en vanegrej, andra bilen har det och det är riktigt ofta som jag kommer ett par meter från bilen innan jag upptäcker att nyckeln sitter kvar i tändningslåset.

Voc hade varit praktiskt med att kunna låsa och låsa upp etc, värmarfunktionen är inte jätteviktig för mej, har varmgarage osv.

Elstolar hade jag däremot gärna haft. Titt som tätt kör tjejen bilen, och en var sin nyckel med minne på stolarna hade varit väldigt användbart.

Remintervall är 18000 på bensin, jag kan inte den på diesel tyvärr, nån annan kanske vet.
I övrigt har min bil rullat över 12000 mil nu, och det som är bytt är:

Termostatvärmare (oklart vad det är)
Cirkpumpen till startstoppen
Skivor och belägg fram och bak
Kolkanister (hade blivit tät)
Användarvisningsbild
av fjohan82
Jag har en V60 D4 MY17, som jag överlag är nöjd med. Mycket vill dock ha mer... :-)
Trots att det är den nya VEA-dieseln har den varken drabbats av EGR eller vinande axlar, med sina ca 7500 mil. Den levererades på 18" men jag har lagt på 19" hjul.
Min bil har i stort sett allt som gick att välja, frånsett typ akustikrutor och TV...
Den är absolut inte bullrig, trots 19", men 16" bör du ha för tystaste färden.

Har haft några fel som störde innan men som verkar ha självläkt. Det verkstaden har fått byta är den där gummilagringen(?) högst upp i stötdämpartornet på en sida fram. Den gav oljud vid rattutslag, efter byte till Polestar-parts-chassit. Även nån vacuum-grej till bromsarna är bytt. Båda sakerna byttes på garantin.
av Lövet
@Notuned, Köp inte en Octavia RS som pendlarbil. Hård och bullrig. I övrigt en ok bil absolut, och kul att svänga med dessutom.
av Notuned
Tack alla.
Ska försöka få med allt här i ett inlägg.

Bensin V60 med automat verkar inte särskilt lätt att få tag på. Finns knappt några alls på blocket.

Hur vet man om bilen har premium sound, driver support?

EGR skiten tänkte jag programmera bort om det börjar strula så slipper man det problemet.

Jag har tittat och grejat lite. D4 lider ju av problem med balansaxlar, men inte D2/D3 vad jag förstått?
Så jag har funderat på att köpa en väluturustad D2 och sedan optimera den.

Ang. Skoda Octavia. Är det bättre köpa en välutrustad bas modell än RS?
av Lövet
Notuned skrev:Ang. Skoda Octavia. Är det bättre köpa en välutrustad bas modell än RS?
Snabbsvar
Ur komfortsynpunkt absolut. I "vanligt" utförande är inte komforten sämre än V60.
av Notuned
Kanske bättre titta på Octavia Scout med.

Har Volvo nån lösning på problemet?
D4 är trevlig maskin om man tittar prestandan på pappret.
Men sen vet jag med att det måste fungera, varje dag 10 mil. Jag har varken tid eller lust med något strul så det tar tid och blir stående. Blir så krångligt att hålla på och låna bilar och greja för att ta sig till jobbet.
Därför kanske det är bättre att hoppa över D4 och välja en motor som inte har det problemet.
DennisCA's Volvo 850 -97

Jag får hoppas jag kan polera upp resten av […]

Det visar sig att man behöver både del […]

installera dragkrok

De delar som du behöver för att montera […]

Kan inte låsa upp dragkroken

Tack för den. Jag hade fel -- det går a[…]