Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
Som skrivet, förutom teoretiska örfilar av försäkringsbolag, inget. Det är ett avsevärt mycket snällare bränsle än vanliga B7-dieseln.
Hade utan tvekan kört på det om jag hade en diesel.
Användarvisningsbild
av Jallemet
TommyP86 skrev:Som skrivet, förutom teoretiska örfilar av försäkringsbolag, inget. Det är ett avsevärt mycket snällare bränsle än vanliga B7-dieseln.
Hade utan tvekan kört på det om jag hade en diesel.
Ja, jag fattar då inte hur dom ska kunna peka ut en särskild diesel som är kemiskt identisk med fossil diesel... Jo om dom väger den kanske men då ska det finnas en mätbar mängd, lycka till med det.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
Kör man olovandes på hvo100 och får problem kan man väl tanka upp med låginblandad diesel innan man åker till verkstan?
av Lövet
Någon som vet vad som gäller för skatteavdrag för HVO diesel? Läser man i olika länkar så står det ibland att energiskatten är avdragsgill på HVO för både privatpersoner och företag men ibland står det bara om företag. Någon som VET eller hittat skatteverkets offiiella hållning?

(Har en HVO-mack 200m från jobbet...)
Användarvisningsbild
av fjohan82
Fjonsson skrev: fre 05 apr 2019, 11:56 Kör man olovandes på hvo100 och får problem kan man väl tanka upp med låginblandad diesel innan man åker till verkstan?
Ja visst, men lite svårt om bilen inte är körbar och måste åka bärgare...
av Lövet
fjohan82 skrev:
Fjonsson skrev: fre 05 apr 2019, 11:56 Kör man olovandes på hvo100 och får problem kan man väl tanka upp med låginblandad diesel innan man åker till verkstan?
Ja visst, men lite svårt om bilen inte är körbar och måste åka bärgare...
Sant. Men chansen att försäkringsbolagen skulle engagera sig i att göra en fysiskt analys av bränslet (hur de nu ska göra det eftersom det är kemiskt identiskt) är osannolikt liten. Det skulle bli för dyrt för dem att hålla på så. Snabb skadehantering är värt mer än att slippa utbetalning i ett så litet antal fall.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Nu har jag fått svar från Volvo i Göteborg om HVO i min V60.
Tydligen är det nån skillnad på konstruktionen av bränslepumpen i äldre VEA, som gör att man i dagsläget inte vågar öppna för att tanka ren HVO i dessa.
Användarvisningsbild
av PalleH
Vad betyder SPA- och CMA-bilar? tolkar det som att min v70 D4 sport -15 får inte heller köra hvo100.
av BennyL
SPA är den nya plattformen som alla "nya" Volvo av större modeller byggs på sedan några år. Nuvarande XC90, V90, S90, nya XC60, V60, S60 samt CMA är nya XC40.
av Lövet
PalleH skrev: tis 09 apr 2019, 11:40 Vad betyder SPA- och CMA-bilar? tolkar det som att min v70 D4 sport -15 får inte heller köra hvo100.
rätt tolkat (tyvärr)
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 17

Att MG är kinesiskt har märkligt nog g&a[…]

Med B96 och en XC90 Recharge får jag inte dr[…]

Hade inne en Mercedes på jobbet bubbla och l[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]