Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Freddy100
#1310237
Hej
Hur mycket går det att pruta pris på en ny bil (privatköp)?
Jag byggt V90CC T5, pris på konfiguration blev 495k och fått erbjudande av ÅF på 453k. Är det ok eller skulle man pruta mer?
Jag har dåligt koll på det. Minns när jag köpte min V70 2005 som en ny bil, fått nästan ingen rabatt alls. Är kanske dålig att förhandla....:-(
Användarvisningsbild
av Dazed79
#1310238
Konfiguratorn var vid 502k, slutpriset på kontraktet var 449k för min nya V60. (Privatköp)

Försäljningen av V90 sjunker hårt under de senaste månaderna. Du kan få mer rabatt ...
av Tiimpan
#1310250
Freddy100 skrev: mån 08 apr 2019, 23:51 Hej
Hur mycket går det att pruta pris på en ny bil (privatköp)?
Jag byggt V90CC T5, pris på konfiguration blev 495k och fått erbjudande av ÅF på 453k. Är det ok eller skulle man pruta mer?
Jag har dåligt koll på det. Minns när jag köpte min V70 2005 som en ny bil, fått nästan ingen rabatt alls. Är kanske dålig att förhandla....:-(
445tkr och under är bra :-) inte omöjligt.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1310257
Freddy100 skrev: mån 08 apr 2019, 23:51 Hej
Hur mycket går det att pruta pris på en ny bil (privatköp)?
Jag byggt V90CC T5, pris på konfiguration blev 495k och fått erbjudande av ÅF på 453k. Är det ok eller skulle man pruta mer?
Jag har dåligt koll på det. Minns när jag köpte min V70 2005 som en ny bil, fått nästan ingen rabatt alls. Är kanske dålig att förhandla....:-(
Skicka den byggda bilen till fler handlare via bygg-sidan och kolla vad de erbjuder. Du får svar i mailen. :-)
Det kan absolut vara värt att åka lite längre och göra affär om priset är bättre.
av Freddy100
#1310270
Jag skickade min lista till flera olika handlare och de flesta föreslår ca 465k, handlaren som satte pris 453k finns 60 mil söderut. Det är inte helt enkelt. ;-)
av least
#1310281
Att ha säljande ÅF 60 mil bort är inte smidigt när och om det strular...
Din lokala ÅF är alltid smidigare.
av Bigx86
#1310289
Bilen säljs förhoppningsvis med fabriksgaranti som gäller på alla auktoriserade Volvoverkstäder i Sverige. Så bilen får strula hur mycket den vill, det är bara att köra till den lokala verkstan.
least skrev: tis 09 apr 2019, 08:50 Att ha säljande ÅF 60 mil bort är inte smidigt när och om det strular...
Din lokala ÅF är alltid smidigare.
av least
#1310298
Ja, men en säljande ÅF som känner till hela kundcaset är alltid mer välvilligt inställd.
av Bigx86
#1310310
least skrev: tis 09 apr 2019, 10:17 Ja, men en säljande ÅF som känner till hela kundcaset är alltid mer välvilligt inställd.
Funktionen som man som köpare har kontakt med vid köp av bil är vanligtvis Försäljning. Efter en billeverans som har gått bra (vilket jag förutsätter att det kommer ske här) så är försäljarna i princip noll intresserade av dina problem. Du kommer hänvisas till verkstan.

Inga "kundcase" överförs från "Försäljning" till "Verkstad", om det inte gäller ett fall av någon typ av eftermarknadsmontering.

Jag har under min livstid hunnit köpa 4 nya Volvobilar och i alla fall har jag köpt bilarna av handlare i en annan stad. Aldrig behövt åka tillbaka, som sagt fabriksgaranti och rikstäckande serviceavtal är mina bästa vänner :).
av troubleshooter
#1310322
När det börjar dra ihop sig för beställning så har mina säljare börjat på 8%, att nå 10-12% har absolut inte varit en omöjlighet, men då på kanske väl utrustande bilar, jag skulle nog inte lägga beställning innan 12% ;-) . Sen så är ju affären ofta mer komplicerad än ett rent köp..........
B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]

Tvättat av den för i morgon så ska[…]

244 - Bälte bak

Hej Volvo 244DL, 1976, Nysåld i Schweiz Min[…]