Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kimmen90
RobinH skrev: sön 07 apr 2019, 09:23
Kimmen90 skrev: sön 07 apr 2019, 09:10 Nja fel som uppstår inom 6månader har väl handlaren hand om. På min begagnade V50 gick en sensor sönder i gaspedalen efter 2 månader, den byttes utan problem på garanti.
Okej, måste pröva igen då.
Vad hade du för årsmodell och kilometrar vid tillfället för reklamation?
Bilen var från 2007, ca 15.000mil köpt hos Bilbolaget, detta var 2012
av RobinH
Sådärja, nu är effektsteget utbytt och det verkar funka igen :-) hoppas på slumpen, så att inte något annat orsakar att dessa brinner?

Rekommenderar att ta bort en del av ljudisoleringen, gick att få bort gamla, men omöjligt att få dit nya utan att ta bort lite.
(Skulle också varit en fördel att varit vänsterhänt :-D )
av RobinH
Kan passa på att fråga nu i samma tråd vad ni tror om det här? Lägga ihop eller är den klippt med flit? Såg det idag under passagerarstolen.
0E8BF758-135B-4F99-B1FF-29FA68F5E39F.jpeg
0E8BF758-135B-4F99-B1FF-29FA68F5E39F.jpeg (573.11 KiB) Visad 1946 gånger
Användarvisningsbild
av apersson850
Färgen på sladden stämmer inte med mitt elschema, som är äldre än din bil.
Fungerar allt som det ska? Värme, elinställning?
av RobinH
[quote=apersson850 post_id=1309991 time=1554674450 user_id=6203]
Färgen på sladden stämmer inte med mitt elschema, som är äldre än din bil.
Fungerar allt som det ska? Värme, elinställning?
[/quote]

Jag har nu inte märkt något skillt, dock sitter man ju mest i förarstolen.
Provade kolla efter elschema men hittade inte, var kan man kolla? VIDA elr annat?
Pin nummer 11 på passagerarstol (utan elektrisk justering)
Användarvisningsbild
av apersson850
Ah, det är passagerarstolen. Då kanske kabeln inte är brun, som man ser på bilden, utan brun/vit, alltså brun med en vit rand?
Då stämmer färgen med att den sitter i pol 11 i donet. I så fall är det Occupant weight sensor, alltså den givare som ser att någon sitter i sätet, och ger bältesvarning för passagerarstolen, men bara när någon faktiskt är där. Fungerar det? Kommer varningen när någon sitter i stolen, om denne inte har bältet på sig?
Kanske någon tidigare ägare alltid körde omkring med en låda med grejor i stolen, eller nåt annat lite udda. Utan att vilja knäppa bältet om denna "passagerare".
av Laith
Hej,

har problem med min XC60...fläkt går ej att stänga av. Vet någon om det sitter på samma ställe som V60? tacksam för hjälp. Det är en disel 163 HKR.
av RobinH
Laith skrev:Hej,

har problem med min XC60...fläkt går ej att stänga av. Vet någon om det sitter på samma ställe som V60? tacksam för hjälp. Det är en disel 163 HKR.
Ja, samma ställe. Samma anvisningar på Vida.
Hej,
Skakar liv i denna gamla tråd.
Jag har en xc70 -14
Tycker instruktionerna från VIDA kan vara lite otydliga. Har jag förstått det rätt?
1. Skruva bort gaspedalen
2. ta bort plastsidan på mittkonsollen, bara att skjuta den frammåt.
3. vik undan mattan och skär bort en del av skumisoleringen.
Där under sitter den med bajonettfattning.
1000 tack på förhand.
Stefan
av TomasG
Jag har en V70 MY16 som detta problem dök upp på idag. Fläkten gick helt plötsligt på fullfart och slutade inte när tändningen slogs av.

Jag hittade ett elschema någonstans på nätet för V70 MY10 och det var tydligt att ett fel på "4/31 Passenger compartment fan control module" skulle kunna ge precis detta fel (fläkten är 6/28 och i kontakt 74/411 kommer 12V från batteriet via säkring 11):
Kupefläkt och kontrollmodul.png
Kupefläkt och kontrollmodul.png (7.39 KiB) Visad 1481 gånger
Jag följde instruktionen i tråden (efter att jag hade kopplat ur batteriet):
1: Skruva bort gaspedalen (3 st 10mm muttrar på pinnbult, lätt åtkomligt). Det är hyfsat enkelt att få loss kontakten från gaspedalen, sitter med låsklackar i plast som ska tryckas in.
2. Ta bort plastsidan på mittkonsollen (dra rakt ut, sitter rätt hårt på ett par ställen)
3. Skär bort en del av (den ljusgrå) isoleringen fram emot torpedväggen. Isoleringen på min bil var "förskuren" och det var bara på några ställen som snitten behövde kompletteras.
---
Så här långt gick det rätt enkelt, sedan fick jag kämpa lite mer.
---
4. Lossa kontakten till modulen. Två små låspiggar i var sin ände av kontakten ska tryckas in samtidigt för att man ska kunna dra ut kontakten. För mig var det svårt att komma åt så här gick det en del tid.

(Här provade jag att koppla in batteriet igen för att få bekräftat att fläkten inte gick på ful fart längre => YES!)

5. Vrid modulen lite grand motsols och dra rakt ut. Här fick jag slita länge för att försöka vrida modulen. Jag fick inte grepp om den lilla flänsen som såg ut att fungera som handtag. Jag testade att vrida med en liten skiftnyckel men då började plasten på modulen spricka direkt utan att modulen rörde sig. Efter ett bra tag fick jag grepp med handen runt hela modulen och lyckades vrida den så att den lossnade och gick att pilla ut.

Mätning mellan stift 1 och 3 visar på 5 Ohm vilket stämmer med hur felet uppträder. Nu ska jag bara köpa en ny modul, montera tillbaka och hoppas att det inte är fel i styrmodulen också. :-)

/Tomas
Volvo Selekt garanti

@Wimso , De bara slingrar sig. Det är en sj&[…]

@Kinesvolvo , V90 2018? Tänker att en av vol[…]

Någon som har provat att avaktivera ventilen[…]

Verkar ha kollat mer eller mindre allt man kan. &A[…]