Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
Lövet skrev:1kr/lit x 2000 mil = 167kr/mån. I sammanhanget väldigt lite men det känns trist att det ska kosta mer att tanka ett bättre alternativ.
Om hvo skulle vara lösningen skulle alla såklart kunna åk på det, 1krona mer per liter spelar ju ingen roll, men här kan folk ju byta försäkring för att spara 80kr i månaden, så jag tror få är villiga att betala 17kr litern.

Många tycker ju redan att det är så dyrt att tänka att de kan åka 5km är att spara 20öre litern.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Senast redigerad av 1 Derank, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Derank
Har taxi råd som kör 10k mil per år har alla råd.

Användarvisningsbild
av Derank
Och personlige skiter jag då fullständigt i om min granne skulle ha klimatångest, men som tur är så är det väldigt lite snack här uppe om klimat och bilar.

Snart är väl snöskoter nästa problem för de med klimatångest.

Användarvisningsbild
av joel80

EbbevonVolvo skrev:
joel80 skrev:
Derank skrev:Varför inte bara fortsätta att tänka vanligt diesel som du gör idag?

Ingen kommer ju att tvinga dig att åka på ett specifikt drivmedel el elbil.

För de som kan tänka sig att betala en massa extra för att köra en ICE-bil blir det väl bra. Har man sånt motstånd mot ny teknik är ert bra att det finns alternativ, även om det kanske blir 10kr dyrare per mil.
Det var väl väldigt onödigt? Motstånd mot ny teknik? Vad grundar du det på? Bara för man inte anser att batteribilar är det bästa??
Ja.. Kanske var det.

Menade också inte bara om det som idag "bara" kostar 17kr/l utan om man ska lägga på en tillräckligt hög skatt på det för att staten ska få in sin del av kakan.
Behöver inte vara lika mkt som på diesel och bensin då man slipper vissa dåliga saker för samhället med HVO, men min känsla är att det isåfall kommer bli så dyrt att ingen vill köra på det om det finns ett alternativ som kostar minst 10kr mindre per mil.
Nu är ju diskussionen teoretisk och framtida, då andelen valmöjligheter för elbilar är större och man bör kunna få tag på en med de egenskaper man vill ha.

Men klumpigt uttryckt av mig ang ny teknik. Bra att du är på mig där. Ursäkta.
Användarvisningsbild
av joel80

Derank skrev:
Snart är väl snöskoter nästa problem för de med klimatångest.
Ser inga problem med snöskotrar i framtiden.. Annat än att fler kommer köra ihäl sig med det härliga vridet. ;)
https://www.landskogsbruk.se/teknik/bli ... snoskoter/

(fast kör man mkt på fjället kanske det är vettigt att vänta på kommande modeller med lite mer räckvidd..) :D
Användarvisningsbild
av Derank
Jag pratar nutid joel, det lär ta 100år att byta ut snöscooterparken. Nu var det mer menat som ett skämt, jag tror inet lapparna lider av klimatångest såsom många neröver i landet verkar göra.

låt framtiden visa om det var rätt el fel med elbilar, själv kommer jag förmodligen aldrig att äga en, jag lägger hellre 500k på en nyare muskelbil med stinkande V8a och fortsätter åka i mina diesel el besinbilar i 10-15år till, sedan lär jag lägga vardagsbilkörandet på hyllan och endast ägna mig åt nöjeskörning i min stinkande muskelbil
Användarvisningsbild
av Robbi
Derank skrev:Jag pratar nutid joel, det lär ta 100år att byta ut snöscooterparken. Nu var det mer menat som ett skämt, jag tror inet lapparna lider av klimatångest såsom många neröver i landet verkar göra.

låt framtiden visa om det var rätt el fel med elbilar, själv kommer jag förmodligen aldrig att äga en, jag lägger hellre 500k på en nyare muskelbil med stinkande V8a och fortsätter åka i mina diesel el besinbilar i 10-15år till, sedan lär jag lägga vardagsbilkörandet på hyllan och endast ägna mig åt nöjeskörning i min stinkande muskelbil
Bara en fråga av rent intresse, hur ser du på miljöförstöring? Förnekar du den, anser att andra ska ta sitt ansvar men inte du? Jag vill inte ha någon infekterad diskussion om det men tycker att det är intressant hur olika vi kan diskutera kring det hela.

Jag kör själv diesel men inser någonstans att tiderna förändras och vi behöver i långa loppet lägga om våra bilvanor om vi ska ha någon planet att köra på överhuvudtaget.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
Det är väl där det kanske skiljer en del. Personligen tror jag att klimatet håller på att förändras på grund av människan men att konsekvenserna inte blir Armageddon. Dessutom gör elbil eller dieselbil bara skillnad på marginalen. De stora utsläppssänkningar som enligt forskarna krävs kommer kräva mycket drastiska förändringar med katastrofala effekter på många människor att eventuella naturkatastrofer får ses som ringa. Jag tänker då på att upphöra med all import/export i hela världen. Återgång till jordbrukssamhället.
Det är det knappast värt.
Användarvisningsbild
av Derank
När det gäller fordon tänker jag inte miljö då jag tror att allt har något dåligt med sig i det långa loppet oavsett drivmedel.

Det är lite som att välja mellan pest el kolera.

Jag har haft både bensin, etanol och diesel. Men jag har inte köpt dom med miljö i åtanke,

När jag går till affären då är jag miljövänlig, tycker jag.

Och jag kan erkänna att jag äter kött och konsumerar det jag vill utan att tänka på .miljön.

Jag källsorterar, slänger inte skräp i naturen ( men det gör väl de flesta), köper faktiskt mycket ekologisk mat idag ( men det är mest för att jag tror att vi i familjen får i oss mindre gifter )

Sedan vet jag inte om jag bidrar på så många andra sätt och jag begär absolut inte att alla andra måste göra det.

Det är ju ett helt företag idag att veta vad som är rätt el fel

Senast redigerad av 1 Derank, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 16

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]

Det är service på mindre ort, lå[…]