- lör 06 apr 2019, 19:22
Fin utrustning i bilen. Den har till 100 procent internet och möjlighet till separat Simkort.. 

Moderator: Moderatorer
Ilduce77 skrev:Ok..Samsung är ett märke och iPhone en modell.
På min Samsung och min iPhone kopplar BT upp sig automatiskt och batteriet tar slut fortare med wifi hotspot.
Men det kan såklart variera mellan olika telefoner. Jag har bara testat dessa två modeller..
stevvee skrev: ↑sön 07 apr 2019, 13:20Ja, om vi nu ska märka ord, så är iPhone inte heller en modell, utan ett produktnamn. Modellen är i så fall 6S.Ilduce77 skrev:Ok..Samsung är ett märke och iPhone en modell.
På min Samsung och min iPhone kopplar BT upp sig automatiskt och batteriet tar slut fortare med wifi hotspot.
Men det kan såklart variera mellan olika telefoner. Jag har bara testat dessa två modeller..
Finns ju en del olika samsung modeller.
Ilduce77 skrev:Handlar ju mer om hårdvaran och hur effektiv dom olika chipen är. Därav kan det skilja på förbrukning osv. Men det är för offtopic nustevvee skrev: ↑sön 07 apr 2019, 13:20Ja, om vi nu ska märka ord, så är iPhone inte heller en modell, utan ett produktnamn. Modellen är i så fall 6S.Ilduce77 skrev:Ok..Samsung är ett märke och iPhone en modell.
Finns ju en del olika samsung modeller.
De flesta tillverkare gör inte så stora skillnader i sitt UI mellan de olika modellerna, eftersom de bygger på Android och för många versioner klurar till det.
Men du har rätt i att Samsung faktiskt har olika versioner mellan de senare flaggskeppen och övriga telefoner, eftersom de uppdaterade till det som nu heter one.
Telefonerna jag testat med är Samsung galaxy S8 och iPhone 6s och BT anslöt automatiskt och drog mindre batteri än även innan senaste uppdateringen.
Ilduce77 skrev: ↑lör 06 apr 2019, 19:15 I din Volvo kan du få internet på tre olika sätt.Oki
Om bilen har Volvo on call, så finns det en hållare för ett Simkort i bagaget. Där kan du sätta ett Simkort från vilken operatör som helst. Både tvillingkort till ditt nuvarande abonnemang i din telefon eller ett helt eget abonnemang. Väljer du ett helt eget abonnemang så kan du välja på rent datakort eller ett vanligt telefonabonnemang. Det du ska tänka på är att ett datakort ofta inte funkar utanför Sverige, medan ett telefonabonnemang har surfen med ut i hela EU/EES.
Har bilen inte Volvo on call eller om du inte vill skaffa dig ett separat Simkort, så kan du dela internet från din telefon. Problemet är att telefonen måste anslutas varje gång och du har inget internet om du åker utan telefon.
För att dela internet från din telefon kan du göra det antingen via wifi hotspot eller via Bluetooth.
Om du delar via wifi hotspot, drar telefonen mer batteri och den kommer inte ansluta automatiskt när du hoppar in i bilen.
Delar du via Bluetooth, så ansluter telefonen till bilen automatiskt och internetanslutningen är igång efter ca 30 sekunder och batteriet i telefonen varar längre. Så har jag kört och det funkar fint. Nu har jag dock Simkort..
För att välja vilken av dessa tre olika anslutningar du vill ha, så går du in i inställningarna och klickar på kommunikation.
Alla bilar kan alltså få internet, men bara de med Volvo on call kan få ett eget simkortet.
Alla system, som tex Navigator, programuppdateringar, uppdatering av appar och connected saftey kräver internetuppkoppling.
Larmfunktionen (sos-knappen) går på ett eget abonnemang som du inte behöver göra något med..
GATUPLAN skrev: ↑mån 08 apr 2019, 13:13du behöver inget sim för att använda on call tjänsterna utan simkortet är enbart för att få internettjänsterna i bilen så som Spotify,tunein, internet kartor (om man ej har nav).Ilduce77 skrev: ↑lör 06 apr 2019, 19:15 I din Volvo kan du få internet på tre olika sätt.Oki
Om bilen har Volvo on call, så finns det en hållare för ett Simkort i bagaget. Där kan du sätta ett Simkort från vilken operatör som helst. Både tvillingkort till ditt nuvarande abonnemang i din telefon eller ett helt eget abonnemang. Väljer du ett helt eget abonnemang så kan du välja på rent datakort eller ett vanligt telefonabonnemang. Det du ska tänka på är att ett datakort ofta inte funkar utanför Sverige, medan ett telefonabonnemang har surfen med ut i hela EU/EES.
Har bilen inte Volvo on call eller om du inte vill skaffa dig ett separat Simkort, så kan du dela internet från din telefon. Problemet är att telefonen måste anslutas varje gång och du har inget internet om du åker utan telefon.
För att dela internet från din telefon kan du göra det antingen via wifi hotspot eller via Bluetooth.
Om du delar via wifi hotspot, drar telefonen mer batteri och den kommer inte ansluta automatiskt när du hoppar in i bilen.
Delar du via Bluetooth, så ansluter telefonen till bilen automatiskt och internetanslutningen är igång efter ca 30 sekunder och batteriet i telefonen varar längre. Så har jag kört och det funkar fint. Nu har jag dock Simkort..
För att välja vilken av dessa tre olika anslutningar du vill ha, så går du in i inställningarna och klickar på kommunikation.
Alla bilar kan alltså få internet, men bara de med Volvo on call kan få ett eget simkortet.
Alla system, som tex Navigator, programuppdateringar, uppdatering av appar och connected saftey kräver internetuppkoppling.
Larmfunktionen (sos-knappen) går på ett eget abonnemang som du inte behöver göra något med..
Volvo on Call skall finnas i bilen.
Eget kort låter nog bäst. Jag vill kunna kontakta bilen och starta via appen värme på vintern och även kylningen på sommaren när jag befinner mig i 30+C länder.
Tänkte på att min far har 2 abonnemang och använder ALDRIG internet. Jag kan kanske se till att han får ett extra kort som kan vara i bilen. Det kan jag också göra men han betalar ju och använder aldrig det.
Vad ska det extra kortet heta då, dedikerad, tvilling....?
Tack